Indisk Nan-brøds erfaringer søges
Fra : ronny

Dato : 14-11-02 20:50

Hej alle

Jeg skal lave en lækker indisk curry, og vil gerne servere Nan brød til. Jeg
afprøvede retten her i aften med Nan brød købt i Føtex (indeholdende hvidløg
og koriander), og det smagte faktisk ok. Men jeg er meget stor tilhænger af,
at man selv bager brødende fra "schratch". Derfor søger jeg efter en
opskrift på disse brød, både naturlige og med krydderier som eks. hvidløg og
koriander (det skal helst passe til en krydret curry). Og hvis der er nogen
der har andre lækre tilbehørs ting til en curry så by all means.....sig
til!!
Hjælp!!

Venlig hilsen
Peter

Fra : mcloud

Dato : 14-11-02 23:35

"ronny" skrev d. 14-11-02 20:50 dette indlæg :
> [...]
nogen
> der har andre lækre tilbehørs ting til en curry så by all

Her er opskriften på Naan brød

forvarm ovnen til 200 grader.
Sigt 500 gram hvedemel,1tsk bagepulver,½ tsk natron og ½ tsk salt
sammen.
Tilsæt 1 sammenpisket æg,1 spsk. smelter ghee eller smør,125 gram
yoghurt og tilsæt gradvis 2½ dl mælk eller nok til at der dannes en blød
dej.
Dæk med et fugtigt klæde og lad dejen stå et lunt sted i 2 timer.
Ælt dejen på en godt melet flade i 2-3 minutter eller til den er glat.
Del dejen i 8 stykker og rul hver af dem til en oval på ca 15 cm.
Smør dem med vand og sæt dem med den våde side nedad på en smurt
bageplade.
Smør dem med smeltet ghee eller smør og bag dem i 8-10 minutter eller
til de er gyldne.

velbekommen
mvh mcloud

http://www.kandu.dk/

Fra : Esther Selig

Dato : 15-11-02 09:37

In article <boVA9.8402$HU.685725@news010.worldonline.dk>, mcloud
<mcloud.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
> bageplade.
> Smør dem med smeltet ghee eller smør og bag dem i 8-10 minutter eller

Jeg har selv prøvet i mange år og fundet frem til en opskrift der
minder meget om den. dog bruger jeg ca 20 gram gær i stedet for
bagepulver/natron.

en god ingrediens er "Kalonji", også kaldet sorte løgfrø eller "jomfru
i det grønne". Det er (surprise) nogle sorte frø med en lidt
tør/krydret smag. De kan æltes med i dejen eller drysses ovenpå inden
bagning(så er man sikker på de spredes over hele huset). Sesamfrø er
også godt. Hvis man vil tilsætte løg, skal løgskiverne lige ristes i
lidt olie så de får brune kanter.

Det er svært at bage naans ligesom dem man får på indiske resto'er, her
bliver de, hvis det går rigtigt til, bagt i en "tandoor" ovn, en ca 800
grader varm satan hvor brødene klaskes på indersiden og lynbager.
Jeg har forsøgt at imitere den proces med en bagesten/høj varme. det
var ikke en succes. Bedste resultat får jeg ved ovnen på max (omkring
250 grader), og pladen anbragt på en af de øverste riller. Bagetid ca
6-8 min. Brødene skal boble op og få brune pletter.

Fra : Hermann Holm

Dato : 17-11-02 16:09

Esther Selig <selig@fjerndettemail.tele.dk> wrote in

> [...]
> pladen anbragt på en af de øverste riller. Bagetid ca 6-8 min.
> Brødene skal boble op og få brune pletter.

Du kan prøve at bruge en såkaldt pita ovn.
Du kan se en på http://itimatmakina.com.tr/html/urun05.html.

Den er på 2 x 1000 w. og kan komme op på 300 grader. Jeg har haft
stor glæde af den jeg har.

Hermann Holm

Fra : Esther Selig

Dato : 18-11-02 09:39

In article <Xns92C9A4BFAC4D7dko10966vipcybercity@212.242.40.196>,
Hermann Holm <dko10966@vip.cybercity.dk> wrote:

> Du kan prøve at bruge en såkaldt pita ovn.
> Du kan se en på http://itimatmakina.com.tr/html/urun05.html.

Den ser smart ud! Men det kneb lidt med at læse den tyrkiske tekst
på hjemmesiden har du købt din herhjemme?

hilsen esther

Fra : Hermann Holm

Dato : 18-11-02 20:21

> Den ser smart ud! Men det kneb lidt med at læse den tyrkiske tekst
> på hjemmesiden har du købt din herhjemme?
>
> hilsen esther

Jeg købte min for et par år siden hos grønthandleren på H. C.
Ørstedsvej på Frederiksberg.
Jeg mener at huske at den kostede ca 6-700 kr.

Du kan evt. printe billedet ud, og spørge i din lokale tyrkiske
grønthandler om han ved hvor du kan købe en i dit lokalområde.

Nørrebro i København er nok også et godt sted at led efter en.

Hermann Holm

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 15-11-02 06:18

"ronny" <m11000@hotmail.com> skrev i en meddelelse...

> [...]
> jeg er meget stor tilhænger af, at man selv bager brødende fra
> "schratch". Derfor søger jeg efter en opskrift på disse brød, både

Se evt. Nan 17. juli 2002
http://shorterlink.com/?U9J8Z5

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Søgning efter tidligere indlæg i dk.kultur.mad+drikke:
http://groups.google.com/groups?q=dk.kultur.mad%2Bdrikke&ie=UTF-8&oe=U
TF-8&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning

eller http://shorterlink.com/?KBBGSP