Den katolske kirke
Fra : Mr. D

Dato : 01-03-01 19:57

Den katolske kirke er ansvarlig for 80 mio. dræbte igennem kirkens
historie. ingen andre religiøse eller politiske systemer har kunnet
hamle op med dette.

Simon

Fra : Erik Larsen

Dato : 01-03-01 20:27

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Den katolske kirke er ansvarlig for 80 mio. dræbte igennem kirkens
> historie. ingen andre religiøse eller politiske systemer har kunnet
> hamle op med dette.
>
> Simon

Hvor mange boede der på jorden før syndfloden ??

Erik

Fra : Niels Steg

Dato : 01-03-01 20:50

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor mange boede der på jorden før syndfloden ??

Siden hvornår er Gud blevet et politisk eller religiøst system?

Niels

Fra : Erik Larsen

Dato : 02-03-01 07:37

"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Siden hvornår er Gud blevet et politisk eller religiøst system?
>
> Niels

Gud slog ikke de mennesker ihjel i syndfloden, de valgte selv deres
skæbne ved at blive.

Erik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-03-01 10:27

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> writes:

> Gud slog ikke de mennesker ihjel i syndfloden, de valgte selv deres
> skæbne ved at blive.

Og USA slår ikke uskyldige ihjel med deres dødsdomme, de valgte selv
at lade være med at gemme sig.

Men du mener altså ikke, at replikken »Menneskene, som jeg skabte, vil
jeg udslette fra jordens overflade, både mennesker, kvæg, krybdyr og
himlens fugle, for jeg fortryder, at jeg skabte dem.« var ment
alvorligt?

Eller »Jeg har besluttet at gøre ende
på alle mennesker, for de er skyld i, at jorden er fuld af vold.«?

Noa får besked på at tage sin familie - og kun sin familie - og så en
masse dyr med i arken. Der står intet om at andre "bare kunne være
taget med", sådan som du antyder.

--
Peter B. Juul, o.-.o Spoilersig, The Crying Game:
The RockBear. ((^)) She's a guy.

Fra : Erik Larsen

Dato : 02-03-01 16:48

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Og USA slår ikke uskyldige ihjel med deres dødsdomme, de valgte selv
> at lade være med at gemme sig.

man vælger selv at slå ihjel, man vælger selv at stjæle og man vælger selv
at
bedrive hor, men man vælger ikke selv at være dum, deraf er kun dumhed
ustraffet.(det er bare uheldigt.)

> [...]
> jeg udslette fra jordens overflade, både mennesker, kvæg, krybdyr og
> himlens fugle, for jeg fortryder, at jeg skabte dem.« var ment

har du også skabt meneskerne

> Eller »Jeg har besluttet at gøre ende
> på alle mennesker, for de er skyld i, at jorden er fuld af vold.«?

De havde alle deres frie valg, til at vælge Guds vej eller voldens vej.

> Noa får besked på at tage sin familie - og kun sin familie - og så en
> masse dyr med i arken. Der står intet om at andre "bare kunne være
> taget med", sådan som du antyder.

1 Mos 6 v 5, havde de været som Noak der holdte sig til det gode v 9,
havde de kommet med, men de valgte at være onde.

Men mener du noget andet er det OK for mig.

Erik

Fra : Erik Dalgas

Dato : 01-03-01 22:11

erik.dalgas@mail.dk
Mr. D <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:97m6dr$749$1@news.inet.tele.dk...
> Den katolske kirke er ansvarlig for 80 mio. dræbte igennem kirkens
> historie. ingen andre religiøse eller politiske systemer har kunnet
> hamle op med dette.

Uden at drage alt for voldsomme konklusioner, læste jeg for et stykke tid
siden (husker ikke hvor), at den jødiske nation ville have været på 80
millioner idag, vel og mærke, hvis ikke den havde været udsat for de
forfølgelser som den rent faktisk har.

--

Erik Dalgas

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 01-03-01 22:59

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> mælte sligt:

>Den katolske kirke er ansvarlig for 80 mio. dræbte igennem kirkens
>historie. ingen andre religiøse eller politiske systemer har kunnet
>hamle op med dette.

Kristendommen er ansvarlig for 80 mio. dræbte igennem dens historie.
Ingen andre religiøse eller politiske systemer har kunnet hamle op med
dette.

--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *

Fra : Erik Larsen

Dato : 02-03-01 07:34

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kristendommen er ansvarlig for 80 mio. dræbte igennem dens historie.
> Ingen andre religiøse eller politiske systemer har kunnet hamle op med

Altså Rassi hvor du kan, der er ingen kristendom der slår folk ihjel eller
dræber mennesker,

f.eks. "ligegyldigheden" har dræbt flere mennesker end alle krige og
religioner, det må du da have hørt før, kære rassi.

Erik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-03-01 23:11

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> writes:

> Den katolske kirke er ansvarlig for 80 mio. dræbte igennem kirkens
> historie.

Selv om det er dig, må jeg nok alligevel bede dig argumentere lidt for
ovenstående.

Både hvad du mener med "ansvarlig" (er et katolsk land, hvor kongen
påstår at gøre ting på Guds vegne, når han fører krig, for eksempel
"den katolske kirkes ansvar"?) og hvor du får det temmeligt høje tal
fra.

> ingen andre religiøse eller politiske systemer har kunnet
> hamle op med dette.

Næh, men visse decideret ateistiske politiske regimer har nærmet sig
på ganske få år i sidste århundrede.

--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Mr. D

Dato : 01-03-01 23:38

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3n1b5jg23.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> Selv om det er dig, må jeg nok alligevel bede dig argumentere lidt for
> ovenstående.

Jeg savner Chris

Mr. D

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-03-01 10:21

> Jeg savner Chris

Umm.. Og du forsøgte at fremprovokere et svar, eller hur?

Lad nu være med at gemme dig. Vi ved jo godt, at du ikke stoler på de
grumme papister. Argumenter, argumenter, argumenter. Ellers kommer den
spanske inkvisition efter dig.

--
Peter B. Juul, o.-.o If PacMan had affected us as kids we'd be running
The RockBear. ((^)) around in dark rooms, munching pills and listening

Fra : Mr. D

Dato : 03-03-01 19:29

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3elwgjzmm.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> Umm.. Og du forsøgte at fremprovokere et svar, eller hur?

Ja, noget i den retning, men jeg gjorde det åbenbart ikke godt nok.

> Lad nu være med at gemme dig.

Tittebøh?

> Vi ved jo godt, at du ikke stoler på de
> grumme papister. Argumenter, argumenter, argumenter. Ellers kommer den
> spanske inkvisition efter dig.

okay, sag, sag, sag

Jeg har et par gange eller tre læst dette tal, men uden nogen videre
dokumentation. Jeg ved selvfølgelig godt, at en nøjagtig opgørelse over
udryddelse af konkurrende kirker, forfølgelse af anabaptister og
sværmere og brænding af kættere ikke lader sig gøre. Men det kan
irritere mig lidt, at det eneste, jeg har at vælge imellem er dette tal,
fremført af hardcore antikatolikker og så Chris´ opgørelse, der stort
set ikke beløber sig til mere end et par hundrede i Spanien, og det var
vistnok ikke engang den katolske kirke, men en fraktion af jesuitterne,
der nægtede at anderkende pavens autoritet og modstand mod de grumme
kætterbrændinger...

....så deeet!

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-03-01 21:07

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> [...]
> katolske kirke, men en fraktion af jesuitterne, der nægtede at
> anderkende pavens autoritet og modstand mod de grumme

Du, og andre, kan læse meget mere om Pavestolen og dens optagelse af
hedenske skikke og ritualer, og hvad dette førte med sig, ved at følge
dette link:
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-042.htm

Andreas Falck
- ICQ 108480093
"Det evige Evangelium" - http://come.to/Andreas.Falck

Fra : Chris Nyborg

Dato : 03-03-01 23:46

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i melding

> [...]
> fremført af hardcore antikatolikker og så Chris´ opgørelse, der stort
> set ikke beløber sig til mere end et par hundrede i Spanien,

Du overdriver litt der - det er langt mer enn et par hundre; men jeg mener
at det ikke kan dreie seg om millioner. Det skal også være sagt at grunnen
til at jeg bryr meg om hvor mange det var ikke er at jeg mener det er bedre
å drepe 100.000 enn 1.000.000 - grusomhet kan ikke måles i tall.

> og det var
> vistnok ikke engang den katolske kirke, men en fraktion af jesuitterne,
> der nægtede at anderkende pavens autoritet og modstand mod de grumme
> kætterbrændinger...

Jesuittene har ikke jeg nevnt i den forbindelse. Jesu Selskap,
jesuittordenen, ble stiftet tidlig på 1500-tallet, etter at inkvisisjonen
hadde vært gjennom sin hardeste periode. Den hadde også svært liten
befatning med inkvisisjonen - bortsett fra at grunnleggeren St Igatius av
Loyola tre ganger ble forhørt av inkvisisjonen fordi man mistenkte at han
var for positivt innstilt til kjettere. At jesuittene spilte en viktig rolle
under inkvisisjonen er en gammel myte, som i stor grad skyldes at det var
denne ordenen som sto for mye av undergrunnsarbeidet i områder der
katolisismen var forbudt etter reformasjonen (f.eks. er en stor del av de
katolske martyrene fra England etter reformasjonen jesuitter) og at de
derfor ble sett som hovedfienden.

--
Chris Nyborg
Chris.Nyborg@katolsk.no

Fra : Erik Larsen

Dato : 02-03-01 07:40

> Selv om det er dig, må jeg nok alligevel bede dig argumentere lidt for
> ovenstående.

Typisk, gidder du aldrig selv at slå op i en lærbog.

Erik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-03-01 10:27

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> writes:

> Typisk, gidder du aldrig selv at slå op i en lærbog.

Jo da. giv mig endelig titel og forfatter på den bog, som du mener
viser det. Hvis ikke du kan det, så klap i.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Welcome to Usenet. Please don't feed the trolls."
The RockBear. ((^))

Fra : Erik Larsen

Dato : 02-03-01 15:08

> Jo da. giv mig endelig titel og forfatter på den bog, som du mener
> viser det. Hvis ikke du kan det, så klap i.

Bibelen, forfater Gud

Erik