Overskud?
Fra : Michael Jørgensen

Dato : 14-11-02 16:06

Hej Gruppe.

Jeg er importør og forhandler af kvalitets autopærer og sælger også lidt
EDB-udstyr.
Hvad er minimum, man skal tjene på et produkt købt hos en grossist? 5%-10%?

Told og Skat er nok ikke vilde med at man sælger varerne for billigt.

Med venlig hilsen

Michael Jørgensen
www.auto-lys.dk

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-11-02 16:15

"Michael Jørgensen" <mich.j@stofanet.dk> wrote in message
> Told og Skat er nok ikke vilde med at man sælger varerne for billigt.

Det lyder suspekt. Du bør nok forklare dig nærmere.

Fra : Oscar Ditlevsen

Dato : 14-11-02 17:19

Såvidt jeg ved er der ingen regel for hvor lidt man må tjene på varer.
En tommelfingerregel jeg har hørt før siger at sidste led i en kæde
lægger 21% til...tag derfor den pris du mener slutbrugeren skal/bør/vil
betale og træk 21% fra, så har du noget der ligner den maksimale pris du
kan tage for din vare.

Mvh
Oscar

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 14-11-02 21:38

"Michael Jørgensen" wrote:
> Jeg er importør og forhandler af kvalitets autopærer og sælger også lidt
> EDB-udstyr.

Hvis det er af sociale hensyn, du gerne vil underfakturere, så bør du
nok gøre det mere klart.

> Hvad er minimum, man skal tjene på et produkt købt hos en grossist? 5%-10%?

Ikke et produkt, men på din omsætning, og det afhænger igen af,
hvilke varer, importører og detailhandlere du samhandler med, -fortsat

> Told og Skat er nok ikke vilde med at man sælger varerne for billigt.

Næ, men dit spørgsmål lægger op til grænseværdierne før T*S bliver
interesseret, og det er vist et andet forum du skal frekventere så-

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : alexbo

Dato : 14-11-02 21:50

Michael Jørgensen <mich.j@stofanet.dk> skrev

> [...]
5%-10%?

> Told og Skat er nok ikke vilde med at man sælger varerne for billigt.

Jeg kan ikke helt gennemskue hvad du spørger om,
vil du vide hvad du som importør bør give dine grossister i rabat i forhold
til detailhanderprisen?
Vil du vide hvor lidt Told/skat vil acceptere som avance?

I bund og grund handler det om at du skal sælge dine varer til en pris som
dine kunder vil acceptere, ellers køber de jo ikke noget.
Told/skat er fuldstændigt ligeglade med din %vise fortjeneste,
hvis du kan banke en forretning op med 1% i fortjeneste, så er det jo fint,
det kræver bare at du sælger en helvedes masse af nogle dyre varer.

mvh
Alex Christensen

Fra : Sune

Dato : 17-11-02 20:03

"Michael J rgensen" <mich.j@stofanet.dk> wrote in message news:<3dd3bb77$0$11438$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...

KLIP
> Told og Skat er nok ikke vilde med at man sælger varerne for billigt.
>
> Michael Jørgensen
> www.auto-lys.dk

Told og skat er faktisk ligeglade med hvad din avance.

Med det er derimod vigtigt, at du husker at der skal betale Glødelampe
afgift til Told & Skat ved import af alle former for lyspære ??

Hilsen

Sune

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 17-11-02 23:38

Hej alle...

Tak for jeres mange svar og gisninger.
Med hensyn til autopærerne er der helt styr på.

Men hvis jeg køber varer hos min EDB-grossist og sælger videre til f-eks.
familie/venner, så var det at jeg ville høre om der var et minimum avance
man skulle sælge for.

Hilsen Michael

Fra : Mettemusen

Dato : 19-11-02 06:01

"Michael Jørgensen" <mich.j@stofanet.dk> wrote in news:3dd819cb$0$6121
> [...]

> familie/venner, så var det at jeg ville høre om der var et minimum avance

Nåååe Du vil sælge sort til private hvor man ikke kan lave ligning af
fakturaer og så lige sikre dig at du ikke får underkendt dit regnskab. Fint
nok. Men hvis du ikke tjener nok på dine handler, f.eks et overskud tæt på
dagpengesaten eller væsentligt mere, så vil skattefar påstå at du ikke
driver erhvervsmæssig virksomhed med overskud for øje - altså
hobbyvirksomhed, og så ryger alle dine fradrag - men de røvhuller vil
stadig have skat af din omsætning. De tider er slut, hvor en virksomhed kan
virke uden at tjene penge, og det er du vel klar over så vidt jeg kan se af
dit spørgsmål.

Du kan ikke bare lægge 5-10% til i avance på hver vare. Du skal også lægge
samtlige køb, fradrag, renter og omkostninger sammen, og derved skal der
være et samlet rimeligt overskud på såvel den primære drift som for
nettoresultatet til beskatning - ellers driver du ikke erhvervsmæssig
virksomhed i skattemæssig forstand - siger de.

Det står ikke i paragrafferne, men skattefar misbruger gummiparagraffer og
deres magt til at kalde dine faktiske forhold noget andet - og de er mestre
i at opdigte vrøvl og røverhistorier, og som passer i en såkaldt konkret
vurdering. Dette betyder at de kan vurdere dine erhvervsmæssige aktiviteter
for hvert produkt, og dem som ikke giver skattekroner vil de kalde for
hobbyaktiviteter - og NUL fradrag. For formålet med en virksomhed er jo at
tjene penge og et beregnet privatforbrug skal jo også hænge sammen.

Skattefar slagter desværre en hel del reelle nystartede virksomheder på
denne måde, fordi de kræver garanti for rentabilitet og indkomst, og det
kan man jo ikke den virkelige verden hvor man løber en risiko ved at starte
en virksomhed.

Jeg turde aldrig starte en virksomhed i denne bananrepuplik hvor
skattevæsenets inddrivelsesmetoder ikke er lovreguleret, men henhører under
konkrete skøn hvor de fusker med forholdene.

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 19-11-02 10:10

[snip]

> Jeg turde aldrig starte en virksomhed i denne bananrepuplik hvor
> skattevæsenets inddrivelsesmetoder ikke er lovreguleret, men henhører
under
> konkrete skøn hvor de fusker med forholdene.

Jeg synes man tit hører om denne slags. Nu har jeg drevet virksomhed i
omkring 6 år - og har aldrig (læs: aldrig) følt mig uretmæssigt angrebet af
skattevæsenet. Jeg har flere gange haft samtaler med dem, men for mit
vedkommende har jeg altid kunne forstå deres argumentation - og med
almindelig tålmodig dialog altid kunne nå frem til en enighed, hvor
konklusionen er acceptabel (og måske specielt forståelig) for mig. Jeg synes
de er ualmindeligt hurtige til at fjerne gebyrer for rykkere (har fået en
3-4 stykker af disse i min tid), blot ved den første samtale, eksempelvis.

Handler disputser med Told&Skat ikke oftest om at selvstændige får syltet
deres personlige økonomi og virksomhedens økonomi så grundigt sammen at det
ikke engang selv kan skelne? Ikke fordi selvstændige normalt er onde eller
fuskere, men nok mere fordi at mange selvstændige bruger stort set al deres
tid på deres virksomhed, så det ikke er særlig let at opdele livet i privat
og arbejdsmæssig tid.. Eksempelvis en evig jagt på fradragsberettigede
småting - hvor nettobesparelsen mange gange bliver ædt op i forklaringstid
og/eller revisorhonorarer.

Eller er det bare mig der er gået glip af en formue i fradrag?

Dræb mig nu ikke - der er garanteret en masse eksempler på uretfærdigt
behandlede selvstændige... Men er hovedreglen ikke at hvis der er en skarp
opdeling mellem privat og virksomhed og hvis virksomheden har en
gennemsigtig bogføring (og regnskab), så hører det til sjældenhederne med
uretfærdige angreb fra Told&Skat?

/Kristian

Fra : morten sorensen

Dato : 21-11-02 17:44

"Kristian Mogensen" <kristian@isys.dk> wrote in message

> [...]
> opdeling mellem privat og virksomhed og hvis virksomheden har en
> gennemsigtig bogføring (og regnskab), så hører det til sjældenhederne med

Jeg har haft selvstændig virksomhed i 1.5 år nu - hvilket selvfølgelig ikke
er meget - men mine erfaringer er nu osse gode. Jeg har ikke oplevet at
nogle er 'ude efter mig', men jeg har osse fra dag et haft adskilt privaten
fra firmaet rent økonomisk og prøver ikke at trække ting fra jeg af gode
grunde ved jeg ikke kan trække fra .

morten sorensen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-11-02 18:54

Mettemusen wrote:

> [...]
> i at opdigte vrøvl og røverhistorier, og som passer i en såkaldt konkret

Det er da egoisme af værste skuffe, og ganske uden sammenhæng med
virkeligheden.
Jeg vil dælemne blive gal, hvis skattevæsenet ikke gør noget ved
de fiduser og hobbyvirksomheder, hvor jeg er med til at betale for
at nogle går og hygger sig med statstilskud, de selv hæver.

Men du kan vel komme med et dokumenteret konkret eksempel ?

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 21-11-02 20:43

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at nogle går og hygger sig med statstilskud, de selv hæver.
>
> Men du kan vel komme med et dokumenteret konkret eksempel ?

Arhh - det er rart at se at der er andre der er enige med mig - jvf. en tråd
i dk.videnskab.jura, omkring om man må have bil mens man er på bistand.

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Mettemusen

Dato : 23-11-02 18:43

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in

> Jeg vil dælemne blive gal, hvis skattevæsenet ikke gør noget ved
> de fiduser og hobbyvirksomheder, hvor jeg er med til at betale for
> at nogle går og hygger sig med statstilskud, de selv hæver.

Bliver du så endnu mere gal på skattevæsenet, når du får at vide at
personens virksomhed blev slagtet, og at der nu udbetales sygedagpenge og
kontanthjælp i stedet for at personen indbetalte en beskeden skat og
forsørgede sig selv. Nettotab for statskassen ca. kr.200.000 pr år de næste
måske 40 år. Er du gal på systemet nu, for det er jeg !!!

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 23-11-02 19:13

Mettemusen wrote:

> [...]
> forsørgede sig selv. Nettotab for statskassen ca. kr.200.000 pr år de næste
> måske 40 år. Er du gal på systemet nu, for det er jeg !!!

Og det kan du naturligvis dokumentere, så alle vi andre kan være enig
med dig,
eller mere din opfattelelse af forløbet,
og jeg har flere af den slags, til daglig..