Centrum vinduer
Fra : Aage Mathiesen

Dato : 01-03-01 20:43

Jeg har et tophængt Centrum vindue fra ca 1980. Lukkesystemet er gået i
baglås så vinduet ikke kan åbnes, og kan derfor ikke blive repareret eller
smurt. Er der nogen der kan komme med et foreslag på hvorledes jeg kan få
vinduet åbnet.

Aage l. Mathiesen

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 01-03-01 20:55

Aage Mathiesen wrote:

> [...]
> smurt. Er der nogen der kan komme med et foreslag på hvorledes jeg kan få

Med risiko for at skumle personer læser med... :)
Hvis tophængslet sidder udvendigt kan du evt. save eller skrue det af og
dermed få vinduet ud foroven. Medmindre det altså er sikret med nogle
tapper øverst på rammen, som låser fast i tilsvarende huller i
overkarmen. Jeg ved ikke hvad sådan nogen hedder, men samme
sikrings-princip kan bruges til side-hængte vinduer hvor hængslerne
også sidder udenfor (hvor tyveknægte kan "pille" ved dem).

Eller du kan skrue låsebeslaget af og lirke låsen op. Måske...

--Johan

Fra : SEB

Dato : 03-03-01 10:50

Aage Mathiesen skrev:

> [...]
> smurt. Er der nogen der kan komme med et foreslag på hvorledes jeg kan få

Gennem årene er der kommet mange nye typer kantstanglåse til.
Det er derfor svært lige at vide, hvilken der er monteret i dit vindue.

Jeg har en idé om, at der er knækket en tand af inde i mekanismen.
Afmontér først grebet. Tag så en kraftig skruetrækker og stik ind i
hullet hvor grebet sad. Bank nu - med en hammer - på siden af
skruetrækkeren, således at kantstanglåsen slås over til den ene side.
Der skulle så være en mulighed for, at komme fri af slutblikket i én side.
Pres vinduesrammen ud og sæt en træklods i spænd mellem karm og
ramme. Slå nu kantstanglåsen i modsat retning. Og efter nogle slag
skulle vinduet gerne være åbnet - håber jeg.

En anden fidus er at bruge trykluft samtidig med at der "lirkes" med
en skruetrækker. Trykluften kan måske få metalstumperne væk af
mekanismen, så vinduet kan åbnes.

I de fleste tilfælde kan døre og vinduer, der er gået i baglås, åbnes
uden at skal anvendes alt for meget vold - men kig godt på beslaget
inden der startes.

Håber mine tips kan anvendes.

M.v.h.
SEB