pebernødder
Fra : lise kjær

Dato : 14-11-02 11:04

Hvem har en rigtig god opskrift på pebernødder...........det er jo ved
at være sæson for den slags !!!
vh lise

Fra : Deleuran

Dato : 14-11-02 11:28

"lise kjær" <lise-kjaer@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvem har en rigtig god opskrift på pebernødder...........det er jo ved
> at være sæson for den slags !!!
> vh lise

Denne opskrift har jeg her fra gruppen og den er jeg meget begejstret for.
De forsvinder som dug for solen når mine store sønner og deres kammerater er
i nærheden, selvom en af dem sidste år udbrød med megen forbavselse i
stemmen: De smager jo af peber.

Pebernødder

2 kg hvedemel
4 tsk hjortetaksalt
4 tsk kanel
2 tsk ingefær
2 tsk kardemomme
1 tsk peber
500 g smør
1 kg sukker
8 æg (medium)
reven skal af en citron

Alle ingredienser blandes sammen og æltes godt. Dejen rulles ud i stænger,
der skæres i små stykker og rulles til pebernødder. Pas på de ikke bliver
for store, da de vokser til dobbelt størrelse når de bages.
Bages ved 180°C til de ser pæne og lysebrune ud.

Lone

Fra : Anne Lise Kirk Jense~

Dato : 14-11-02 12:19

"lise kjær" <lise-kjaer@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvem har en rigtig god opskrift på pebernødder...........det er jo ved

Kommer her:

250 gram margarine
225 g sukker
400 g mel
1 æg
2 tsk stødt ingefær
2 tsk stødte nelliker
2 tsk stødt kanel
2 tsk natron
2 tsk syrup
1 knivspids hvid peber

de smager bare hammer godt - jeg lagde selv en dej i køleren igår, som
ungerne og jeg skal "snitte" iaften. Det er IKKE sådan nogle hårde
knald-kugler, men lækkerbidskner.
Jeg kan ikke huske hvor mange grader og hvor lang tid - men det kan jeg
vende tilbage med imorgen.

mvh
anne lise

Fra : Anne Lise Kirk Jense~

Dato : 15-11-02 07:52

Bages på miderste rille ved 225° C i 7-8 minutter.
mvh
anne lise

Fra : Nette

Dato : 14-11-02 14:02

"lise kjær" wrote
> Hvem har en rigtig god opskrift på pebernødder...........det er jo ved
> at være sæson for den slags !!!
> vh lise

Jeg har en gammel gammel opskrift på pebernødder, som jeg altid har yndet at
lave selv, også i bageriet. De der købepebernødder, smager jo kun af
brunkagedej

Her er den:

4 sorte peberkorn
6 stk. allehånde
2 stk. nellike
1 tsk. fintrevet ingefær
2 tsk kanel
½ tsk bagepulver
1 æg
2 spsk. sirup
125 g. brun farin
125 g. smør
4 spsk. fløde
375 g. mel

Peber, nelliker og allehånde ristet let på en tør pande og stødes til pulver
i morteren.
Melet blandes med alle krydderierne og derefter med smørret.
Æg, sirup, farin og fløde piskes godt sammen og æltes i melet.
Skal henstå køligt i en times tid.

Dejen rulles ud i lange tykke stænger som skæres i tykke skiver og rulles
til nødder.

De skal bages ca. 10 min. i en ovn på 225 grader.

- Selvfølgelig kan de hele krydderier erstattes med forstødte, hvilket gør
det hele nemmere, meeen smagen bliver nu ikke helt den samme

Nette

..

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 15-11-02 06:18

"lise kjær" <lise-kjaer@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse...

> Hvem har en rigtig god opskrift på pebernødder...........det er jo
> ved at være sæson for den slags !!!

Se evt. Pebernødder 21. nov. 2001
http://shorterlink.com/?YZR7DU

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Søgning efter tidligere indlæg i dk.kultur.mad+drikke:
http://groups.google.com/groups?q=dk.kultur.mad%2Bdrikke&ie=UTF-8&oe=U
TF-8&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning

eller http://shorterlink.com/?KBBGSP