Tilbehør til Stroganoff
Fra : Jørn Ibsen

Dato : 14-11-02 10:40

Min Stroganoff er aldeles vidunderlig og laves som gryderet med
garanteret mørt kød og masser af smag.

Som tilbehør laver jeg nødde-kartoffelmos, men jeg er lidt ideforladt
med hensyn til det grønne tilbehør.

De eneste forslag, jeg støder på rundt omkring på nettet, er asier,
rødbeder eller syltede agurker. Selv kan jeg finde på at bruge syltede
grønne tomater.

Men har nogen en bedre ide ? Gerne noget friskt grønt, som matcher den
lidt fede stroganoff.

Det må gerne være så lækkert, at gæsterne ikke æder al min stroganoff.

Mvh. Jørn

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-11-02 10:52

"Jørn Ibsen" <ji@iteration.dk> writes:

> [...]
> grønne tomater.
>
> Men har nogen en bedre ide ? Gerne noget friskt grønt, som matcher den

Jeg har ikke prøvet det, men en bønnesalat med hvidløg syntes jeg
kunne være lækkert dertil. Kog bønnerne til de er letkogte og lad dem
køle af. Lav en dressing med halv olie og halv vand, smag til med
eddike, salt, peber og hvidløg. Tilsæt bønnerne og evt. et par hakkede
æg.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.triane.dk, juletræer, dekorationsmateriale og julebutik

Fra : ram2

Dato : 14-11-02 11:25

"Jørn Ibsen" skrev d. 14-11-02 10:40 dette indlæg :
> Min Stroganoff er aldeles vidunderlig og laves som gryderet med
> garanteret mørt kød og masser af smag.
>
> Som tilbehør laver jeg nødde-kartoffelmos, men jeg er lidt ideforladt
> med hensyn til det grønne tilbehør.
---------------

Hej Jørn.
Kunne du ikke tænke dig at levere opskriften på din Stroganoff og mosen
- det lyder lækkert. Hvis du ikke vil ha' den ud på hele nettet, så kan
du sende den til mig på kram@oncable.dk
Jeg lover at lave den, og vende tilbage og fortælle om jeg er enig med
dig.

Mvh
Kim R

http://www.kandu.dk/

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 14-11-02 12:08

"ram2" <ram2.news@kandu.dk> wrote in message

> Kunne du ikke tænke dig at levere opskriften på din Stroganoff og mosen
> - det lyder lækkert.

Jo da, den er såmænd ikke så svær.

Et løg hakkes groft og svitses i olie el. margarine.
500g Kalve- eller oksestrimler (helst inderlår eller klump) tilsættes og
brunes. Hvis kødet har marineret i portvin et døgns tid, bliver
resultatet bedre. En skefuld tomatpure og tilsvarende mængde paprika
røres sammen med kødet. 1 dl. portvin tilsættes og svitses lidt af,
inden der toppes
op med vand. En oksebouillonterning tilsættes, og så skal det hele koge
igennem 1½ times tid - pas på at væden ikke fordamper helt.

Herefter tilsættes 200 g halve champignoner, og væden spædes op med
fløde og mælk (lad badevægten afgøre forholdet). Hvis der er mest mælk,
kan man evt. jævne med majsmel.

Til sidst smides en håndfuld cocktailpølser i, og inden servering
drysses en håndfuld ristet bacon i flager ud over.

Kartoffelmosen laves på normal vis, men med 100 g finthakkede
hasselnødder i. Et par æggehvider piskes stive og vendes i mosen, som
sættes i ovnen ved
200 gr. i ½ time.

Retten kræves serveret til levende lys og tonerne af Vivaldis 4 årstider
eller en god Shubidua.

Fra : ram2

Dato : 14-11-02 13:02

"Jørn Ibsen" skrev d. 14-11-02 12:08 dette indlæg :
> "ram2" <ram2.news@kandu.dk> wrote in message

> Jo da, den er såmænd ikke så svær.
------------
Tak - den røg lige i arkivet, og skal afprøves snarest.
Tillægsspørgsmål: Jeg har adgang til glimrende oksefilet til 75,00 kr.
kg - kunne det ikke også bruges, hvis stege/kogetiden nedsættes??

Kim R

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-11-02 22:59

> Tillægsspørgsmål: Jeg har adgang til glimrende oksefilet til 75,00 kr.
> kg - kunne det ikke også bruges, hvis stege/kogetiden nedsættes??

Hvis du skulle have lyst til at lave ægte boef Stroganoff, som den blev nydt
ved zarens hof, skal det så vidt jeg husker brygges på ikke mindre end
oksemørbrad - og så må oksefillet alt andet lige være bedre end næsten alt
andet.

Rigtig Stroganoff er netop en af de gryderetter, der har meget kort kogetid,
hvilket vel egentligt ikke er særligt almindeligt.

vh
Jan

Fra : mcloud

Dato : 14-11-02 12:21

> [...]
> lidt fede stroganoff.
>
> Det må gerne være så lækkert, at gæsterne ikke æder al min stroganoff.

hvad med bagte rodfrugter eller at suplere din lækre mos med selleri
eller pastinak eller persillerod.
Eller bland din kartoffelmos op med olie ,friske krydderurter
og hvidløg

mvh mcloud

http://www.kandu.dk/

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 14-11-02 12:24

"mcloud" <mcloud.news@kandu.dk> wrote in message

> hvad med bagte rodfrugter eller at suplere din lækre mos med selleri
> eller pastinak eller persillerod.
> Eller bland din kartoffelmos op med olie ,friske krydderurter
> og hvidløg

Det lyder smart - det var da en udmærket ide.

Mvh. Jørn

Fra : hr.P

Dato : 14-11-02 12:24

> Men har nogen en bedre ide ? Gerne noget friskt grønt, som matcher den
> lidt fede stroganoff.
>
> Det må gerne være så lækkert, at gæsterne ikke æder al min stroganoff.
>
> Mvh. Jørn

Hvad med denne rodfrugtmos fra Meyers Køkken.

Rodfrugtmos

300 g kartofler
200 g selleri
200 g gulerødder
200 g persillerod
vand
200 g smør
1 helt hvidløg
1/2 bundt persille
salt, peber

Hvidløget pakkes i alufolie og bages i ovnen ca 40 minutter ved 200 grader.
Toppen skæres af feddene, og indmaden presses ud af det antal fed, man
ønsker at smage rodfrugtmosen til med.
Rodfrugterne skrælles, skæres groft og koges møre i usaltet vand. Den sidste
halvdel af kogetiden lettes på låget, således at vandet koger noget ind.
Rodfrugterne moses, eventuelt sammen med lidt af kogevandet, og smørret
pisket i sammen med fintskåret persille og de bagte fed hvidløg. Smages til
med salt og peber.

mvh. leif

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 14-11-02 13:18

On Thu, 14 Nov 2002 12:01:41 GMT

> [...]
> Tillægsspørgsmål: Jeg har adgang til glimrende oksefilet til 75,00 kr.
> kg - kunne det ikke også bruges, hvis stege/kogetiden nedsættes??

Det er ikke nogen udpræget god ide. Der er 2 fundamentalt forskellige måder at tilberede
oksekød på: rødstegning og gennemstegning.

Grunden til det er at der er en sammenhæng mellem smag, mørhed og hvor
meget musklerne bliver brugt.

Kødstykker der bliver brugt meget: oksehale, skank, forkød giver megen smag
men skal gennemsteges/koges og vil derfor afgive megen smag til sovsen/suppen

Meget mørt kød: mørbrad, filet etc smager ikke af så meget, da musklerne ikke
bliver brugt ret meget. Til gængæld kan det rødsteges, på den måde bevares mest smag.
Der bliver til gengæld ikke så megen smag til sovsen/suppen.

Der er en del kødstykke ligger midt i mellem og hvor det mest er et spørgsmål om tradition
hvad man vælger f.eks. inderlår eller culotte . Men når det gælder ikke filet, det er klart et stykke kød der bør rødsteges.
Skåret i strimler skal filet ikke have mere end nogle ganske få minutter, og kan alligevel let få for meget varme
når de puttes i sovsen. Man det kan gøre det sådan, men så må man bruge et stykke skank eller noget andet
til at skaffe kraft til sovsen.

--
Poul-Erik Andreasen

Fra : ram2

Dato : 14-11-02 17:57

"Poul-Erik Andreasen" skrev d. 14-11-02 13:18 dette indlæg :
> [...]

måder at tilberede
> oksekød på: rødstegning og gennemstegning.
>
> Grunden til det er at der er en sammenhæng mellem smag, mørhed og
---------------------

Tak for tipset - det vidste jeg egentlig godt, når jeg tænker mig om.
I lørdags skulle jeg lave oksekød i sur / sød peberrodssauce, og ville
have filet i, da der var ældre tilstede, der kan ha' problemer med
bisserne. Jeg gjorde det, at jeg strimlede fileten i passende stykker,
som jeg ristede ganske kort på panden.

Forinden havde jeg i et par timer simre-kogt noget kalveklump - marvben
- grøntsager - rodfrugter til en kanon suppe, som jeg reducerede til en
kalvefond. Af den lavede jeg en lys kalvesauce, smagt til med
sukker/eddike og peberrod, hvori jeg kort før servering puttede fileten
i.
Det er jo netop det du påpeger man bør gøre, hvis man vil bruge filet i
Beuf Stroganoff. Så ud fra dette var det et dumt spørgsmål, om man kunne
bruge filet.

Men jeg skal da prøve den med portvinen, og nødderne i mosen.

Mvh.
Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : Sofie Bandtholtz

Dato : 15-11-02 01:30

"Jørn Ibsen" skrev i en meddelelse
> Min Stroganoff er aldeles vidunderlig...
>
> Men har nogen en bedre ide ? Gerne noget friskt grønt, som matcher den
> lidt fede stroganoff.

her er lidt stroganoff-tilbehør
som frisk grøntsag er det tid til rødbeder de skal bare skrælles og rives
og have en kraftig sur/sød sennepsdressing med krydderurter og godt med salt
og appelsinskal
chilli/vanilliesyltede græskar er også dejlige
eller hvad med (lidt dyrt) nogle af årstidens svampe dampet i
appelsinsaft+skal med
anis, estragon og godt med salt og peber.
mvh sofie