Andet multimedie
bentjuul 3670
tft-skærme - kan man bruge dem til grafisk~
Fra : Mads Rahbek Hougaard

Dato : 14-11-02 09:38

Hej,

Jeg tænker på at købe en ny skærm, eftersom den gamle netop er gået kaput.
Jeg er lidt fristet af at købe en tft-skærm, eftersom der er ikke meget
plads til en regulær 17" eller 19"..

I særdeleshed kigger jeg på denne her:
http://www.aoc-europe.com/pdf/datasheet_LM720A_eng.pdf

Det som jeg tænker på er: Er farverne gode nok på sådan én? Og så står der
desuden, at den har en "response time" på 25 ms. Er det ok?

Venlig hilsen,
Mads Rahbek Hougaard

_____
www.madshougaard.dk - grafisk design

Fra : Kim Thranborg

Dato : 17-11-02 18:15

"Mads Rahbek Hougaard" <m@INGENSPAMmadshougaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det som jeg tænker på er: Er farverne gode nok på sådan én? Og så står der
> desuden, at den har en "response time" på 25 ms. Er det ok?

Helt ærligt tror jeg hurtigt du vil blive træt af at arbejde på en
tft-skærm.
Farvemæssigt håndterer den "kun" 16m farver mod de normale 32m
Desuden er det meget afgørende for farve/lys hvordan du sidder foran
skærmen, og flytter du dig det mindste ændres farve og lysstyrke
Du opnår ikke ret høj refresh-rate i forhold til normale skærme hvilket har
stor betydning hvis du vil sidde der i længere tid af gangen
Yderligere er en pitch på godt 0,26 ikke just i den gode ende.

Nu kender jeg ikke prisen på den, og ved ej heller hvor du vil købe, men et
par forslag fra min side er:
- prøv at købe en tilsvarende i elgiganten som bytter eller tilbagebetaler
pengene i 30dage hvis du ikke er tilfreds med købet
- køb en alm. skærm (F.eks. Samsung SyncMaster 755DF eller lign.) som er
kanon hvad ovennævnte punker angår og er i et forholdsvis lille kabinet men
dog ikke lige så lille som en fladskærm.
- alternativt vil tft-skærme fra apple måske kunne leve op til kravene i
grafisk arbejde, men prisen er til gengæld også derefter...

Mvh.
Kim Thranborg
kim@thranborg.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 17-11-02 19:09

On Sun, 17 Nov 2002 18:14:43 +0100, "Kim Thranborg"
<kim.thranborg@FILTERmail.dk> wrote:

>Helt ærligt tror jeg hurtigt du vil blive træt af at arbejde på en
>tft-skærm.
>Farvemæssigt håndterer den "kun" 16m farver mod de normale 32m

Hmm - skulle det gælde alle tft-skærme? Min Philips, eller rettere
grafikortet, er indstillet til 32bit ...

>Desuden er det meget afgørende for farve/lys hvordan du sidder foran
>skærmen, og flytter du dig det mindste ændres farve og lysstyrke

Dét finder jeg virkelig stærkt overdrevet. Jeg skal ganske langt
ud/op/ned, før jeg kan registrere nogen mærkbar ændring.

>Du opnår ikke ret høj refresh-rate i forhold til normale skærme

Hmm - jeg registrerer ikke noget efterslæb, når jeg en sjælden gang
ser video.

>hvilket har
>stor betydning hvis du vil sidde der i længere tid af gangen

Jeg opfatter det modsat. Jeg oplever et langt roligere skærmbillede og
har aldrig hovedpine mere, efter jeg skiftede til tft-skærm.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Digit

Dato : 19-11-02 11:43

"Kim Thranborg" ræsonnerede, og skrev d. 17 nov 2002:

> Helt ærligt tror jeg hurtigt du vil blive træt af at arbejde på en
> tft-skærm.
> Farvemæssigt håndterer den "kun" 16m farver mod de normale 32m

De normale 32 millioner?

--
/Digit

»The enigma lies broken
Searching for those precious moments
Reaching for a higher of existence
Like a newborn migrant in the void«
Dimmu Borgir

Fra : Mads Rahbek Hougaard

Dato : 20-11-02 20:57

Hæj,

Tak for de forsk. vinkler! Jeg var selv ude og inspicere nogle flad-skærme,
og fandt de økonomisk overkommelige for ringe i fht. formålet.. så jeg endte
med at investere i en 17" samsung 757dfx...

Mads

Fra : Kim Jensen

Dato : 21-11-02 11:11

> Farvemæssigt håndterer den "kun" 16m farver mod de normale 32m

A-hva-for en fisk?

En normal CRT-skærm viser skam også 16m farver (24 bit). Du blander vist
24bit/32bit sammen med antallet af farver. "32 bit farver" er jo bare "24
bit farver" (16m!) plus 8 bit alpha-kanal (svjh).

mvh
Kim Jensen

Fra : Digit

Dato : 21-11-02 13:26

"Kim Jensen" ræsonnerede, og skrev d. 21 nov 2002:

> A-hva-for en fisk?

En fjæsing?

> En normal CRT-skærm viser skam også 16m farver (24 bit). Du blander vist
> 24bit/32bit sammen med antallet af farver. "32 bit farver" er jo bare "24
> bit farver" (16m!) plus 8 bit alpha-kanal (svjh).

32 bit er blot 24 bit "pakket" ind i et 32 bit ord. De 32 bit er af hensyn
til hastigheden (eller fart eftersom vi ingen retning har) hvormed de
relevante IC'ere afvikler data (byte multiplikatorer > 8, 16, 32 etc.).
Blabla en 3*8-bit pixel (altså 24 bit) kræver 3*8-bit kopieringer hvor en
32-bit (4*8-bit) kræver én enkelt.

Fra : Kim Jensen

Dato : 21-11-02 13:39

> [...]
> relevante IC'ere afvikler data (byte multiplikatorer > 8, 16, 32 etc.).
> Blabla en 3*8-bit pixel (altså 24 bit) kræver 3*8-bit kopieringer hvor en

Nåååh ja. det var sådan det hang sammen. Jeg synes nok at kunne godt huske,
at der var et eller andet med hastigheden. Tak for at huske bedre end jeg

mvh
Kim Jensen

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 19-11-02 00:20

"Mads Rahbek Hougaard" skrev:
> Det som jeg tænker på er: Er farverne gode nok på
> sådan én?

Næppe på den udvalgte model, for et stort problem med LCD-skærme har været
deres manglende evne til korrekt gengivelse mht. farver, gamma ect.

Der er dog så småt begyndt at komme skærme på markedet tilegnet det grafiske
miljø, men det er til en noget anden pris end den model du har udvalgt.

Se f.eks: http://www.eizo.dk/product.asp?id=30

> Og så står der desuden, at den har en "response time" på
> 25 ms. Er det ok?

Til grafik, ja.

Til video, tja, tjo - ikke helt... men hvem køber en TFT for dens
videoegenskaber ?

Mvh, Lars