Energikoks?
Fra : Sputnik

Dato : 14-11-02 00:10

Hej!
Er der nogen der ved hvor man kan købe energikoks til en fornuftig pris?
Vi bor Midt/sydsjælland, og vi henter selv.
Hilsen John

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 14-11-02 12:15

"Sputnik" <kispus@bluemail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!
> Er der nogen der ved hvor man kan købe energikoks til en fornuftig pris?
> Vi bor Midt/sydsjælland, og vi henter selv.
> Hilsen John

DLG har en stevedore på køge havn hvor jeg hentede koks og andet brændsel.
Nu er det et par år siden jeg holdt op med at bruge koks og kul som
opvarmning, men jeg regnede ud at jeg sparede ca 10%.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : ....

Dato : 14-11-02 13:34

Tyskland er det billigste jeg har fundet, jeg regner med at jeg sparer ca.
1/3 i forhold til olie, når jeg indregner prisen på transport.
Jeg køber en "billig"-billet og tager over med Rødby-Putgarten, derved har
jeg et minimum af tidsforbrug og kørsel.
Jeg køber koks i 25 kg/sække, fylder ca det halve ind i midten af bilen, og
den anden halvdel på traileren, ialt 1 tons af gangen.
Pas lidt på med at lave et højt eller på anden måde ustabilt læs, for så
bliver du stoppet i tyskland inden du kører om bord på færgen.

Jeg handler ved:
http://www.calle.dk/

Pt. er prisen:
Koks 25 Kg over 1 ton 25 kg 54,95
Koks 25 Kg over 10 ton 25 kg 52,50
Koks 25 Kg 25 kg 69,95

Hvis du er "ny" i at fyre med koks:
Så er det er min erfaring at der skal være et reelt forbrug !
Jeg fyrer kun med koks, når det er omkring frysepunktet eller under.
Når jeg fyrer med koks, så "svinger" det kun med ca. 30 %, i forhold til
hvor meget jeg fyrer på et døgn.
Koksfyret bruger ganske simpelt den samme mængde koks, ( med en tollerence
på 30 % ) uanset om det er koldt eller varmt. Det vil altså sige, at en stor
del af varmen går direkte ud i skorstenen, hvis der ikke er et reelt
varmeforbrug.
Hvis jeg forsøger at fyre mindre, så kan jeg ikke holde ordentlig ild i
koksene, og jeg opdager tit at fyret er gået ud, hvor det simpelthen er
blevet kvalt.
Hvis mit koksfyr skal køre nogenlunde ordentligt, så er "standart forbrug"
på omkring 20 - 25 kg / døgn. Derfor regner jeg simpelthen ud, hvad det
koster at købe 25 kg koks, og bruger det som indikator for hvornår jeg skal
standse oliefyret.
Jeg har i øjeblikket fastsat det til:
2700/40=67,50 kr/dag. ( det svarer til udgiften på 1 sæk koks )
67,5/5.25=12,8 L olie.
Jeg skal altså have et forbrug på 13 l olie om dagen, før end det kan betale
sig at fyre med koks.
Jeg har gået de sidste 2 år, og forsøgt at finde en "tommelfinger-regel" der
fortæller hvornår det er tiden at skifte brændsel.
Det har jeg gjort ved at hente olie i en 60 L tønde, og så måle hvor længe
det holder.
Ved ovenstående regnestykke, så skal jeg altså købe olie ca. hver 5 dag.
12x5 = 60 )
Det svarer ca. til, at når der er nattefrost, så skal jeg skifte til koks.

Det giver også et rimeligt klart billede af mit forbrug på årsbasis, da jeg
nogenlunde kende prisen pr. døgn.
Fyringssessonen ansætter jeg til 5 måneder, det er ikke altid helt korrekt,
men passer rimeligt godt i mit tilfælde.
Hvis det bliver koldt lidt tidligere, så fyrer jeg lidt op i
brændeovnen.........
Jeg har el-vandvarmer til det varme vand, uden for sessonen.
Men:
5 måneder x30 døgn x65 kr = ca. 9800 kr
Det er prisen på at fyre her hos os. vi har ca. 225 m2, og er 5 personer.

Mvh
Thomas

Sputnik <kispus@bluemail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3dd2dbb7$0$35962$edfadb0f@dread13.news.tele.dk...