culotte er cuvette?
Fra : Thomas Hjort

Dato : 13-11-02 21:26

hvilken steg egner sig bedst til ovnstegning? Jeg har prøvet en gang med en
culotte, men det blev et noget sejt resultat. Er culotter seje i kødet eller
har jeg bare være uheldig med købet?

Mvh Thomas

Fra : Peter Weis

Dato : 13-11-02 21:33

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
med en
> culotte, men det blev et noget sejt resultat. Er culotter seje i

Culotte er lidt kritisk med hensyn til at blive skåret rigtigt ud.
Hvis man får skåret på langs af fibrene, så er det ganske rigtigt en
udfordring for kæbemuskulaturen. Få slagteren til at ridse den sådan
at du kan se udskæringsretningen.

mvh
Peter

Fra : Jørgen Hess

Dato : 13-11-02 23:27

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> culotte, men det blev et noget sejt resultat. Er culotter seje i kødet

Har som gæst prøvet at få den møreste culotte nogen kunne tænke sig, og den
sejeste culotte nogen kunne tænke sig. De var købt i Irma, Espergærde, lå
ved siden af hinanden i ovnen, og blev, iflg. værtinden, udskåret ens.
mvh
Jørgen

Fra : Thomas Hjort

Dato : 14-11-02 01:59

> [...]
en
> culotte, men det blev et noget sejt resultat. Er culotter seje i kødet

Der skulle have stået culotte ELLER cuvette :)

Hvad er egentligt forskellen på de to udskæringer?

Mvh Thomas

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 14-11-02 14:04

On Wed, 13 Nov 2002 21:26:14 +0100
> [...]

> culotte, men det blev et noget sejt resultat. Er culotter seje i kødet eller

Culotte regnes normalt som det "sejeste" stykke kød der kan trods alt er
mørt nok til en rødstegning. Det vil derfor være mere kritisk med hensyn til
om det et velhængt godt stykke kød fra et ungt dyr. Derudover er der som
der er en der har nævnt skæreretningen, jeg kan tilføje at den skifter. først
skærer man ca halvejs ned fra spidsen, hvorefter stykket vendes og skæres på
den anden led.

--
Poul-Erik Andreasen

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 14-11-02 19:22

Derudover er der som
> der er en der har nævnt skæreretningen, jeg kan tilføje at den skifter.
først
> skærer man ca halvejs ned fra spidsen, hvorefter stykket vendes og skæres

> den anden led.

...og det er ikke så svært at se.
Kik "i bunden" inden stegningen og check muskelfibrene. Sæt en kødnål der
hvor retningen skifter, så går det ikke galt. Skær altid PÅ TVÆRS af
fibrene.
Og husk------ TYNDE skiver........!

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 14-11-02 14:07

On Thu, 14 Nov 2002 01:58:58 +0100
> [...]

> eller
>

> Der skulle have stået culotte ELLER cuvette :)
>
> Hvad er egentligt forskellen på de to udskæringer?

En cuvette er mindre og kan normalt ikke rødsteges.

--
Poul-Erik Andreasen