Friture-stegning af grønsager ? (Jalapenös~
Fra : Morten

Dato : 13-11-02 21:22

Hejsa

Jeg var på en mexikansk resturrent for nylig. Jeg så på menukortet, og
bestilte så en menu med teksten "Friturestegte jalapenös, fyldt med ost" ...
og da jeg fik talerkenen slog det mig at jeg faktisk havde bestilt et helt
måltid som kun bestod af grønt/sundt mad... og ikke noget med kød eller sovs
.... en ganske god oplevelse som jeg nu gerne vil vidreføre i
hjemmet...detfor spørger jeg:

Hvordan frituresteger man, så der kommer den der overflade uden om (ligesom
der er på fiskefillet, krebinetter, McNuggets osv...) ?

Og hvilken type smelte-ost bør jeg bruge...skal jeg bare købe toast-ost i
skiver, og så selv skære til og fylde i, eller er der en smatere løsning ?

MVH Morten !

Fra : Peter Weis

Dato : 13-11-02 21:31

"Morten" <NOSPAM-post@simonsen.mail.dk> wrote in message
> [...]
eller sovs
> ... en ganske god oplevelse som jeg nu gerne vil vidreføre i

Ost = grønt og sundt?
Friturekogning = grønt og sundt?

Nuvel, ost kan være mager. Men megen ost er fed, vel omtrent det
fedeste bortset fra smør og olie som vi putter i munden. Men grønt er
det altså ikke (hvis vi ser bort fra den lille trekantede fra Buko).
Og "nuvel" en gang til, man kan friturekoge i koldpresset
jomfruolivenolie, men sandsynligvis er der brugt noget billigere.

Undskyld jeg leger spielverderber.

mvh
Peter

Fra : Martin Seebach

Dato : 13-11-02 21:31

> [...]
> skiver, og så selv skære til og fylde i, eller er der en smatere løsning ?

Mine observationer fra Texas:
- Det hedder Jalapeños :) og udtales i øvrigt hralapenjos (ca)
- Brug gummihandsker - selv ved tilbedredning af få pebrer.

Mulig fyld er flødeost aka. creamcheese, hvis man går på hippe cafeer.
Skær en revne i pebren og tag kornene ud. Fyld så pebren med ost. Rul i
f.eks. æg og mel (panering).
Alternativt, kan du rulle et stykke bacon omkring og stykke en tandstik i
gennem.

Jeg husker denne ret som tilbehør eller en snack - ikke enkeltstående
hovedret.

--
Venlig hilsen
Martin Seebach

Fra : Stroyer

Dato : 14-11-02 09:36

Hej Morten

- de to andre misforstår dig vist...... du ved jo god hvordan man
frituresteger, men du er i tvivl om overfladen det er jo det du skriver...

Du skal faktisk bruge en slags pandekage dej, den skal bare ikke være så
sød.
Et lille tricks.... køb pandelage mix, men kom ik alt vandet i.. så kom lidt
slat og peber i dejen, men den skal som sagt være meget tyk. Så dybber du
grønsagerne der i og ned i den varme olie...
Så kan du komme fløde ost fra buko inden i og det løber ikke ud da der jo er
en tyk dej uden om.....

Held og lykke
Hilsen Stine

PS. hvis du ik forstår det hele så mail mig :0)

13.11.02 21:22

Fra : Morten

Dato : 14-11-02 22:03

"Stroyer" <stroyer@stroyer.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Morten
>
> - de to andre misforstår dig vist...... du ved jo god hvordan man
> frituresteger, men du er i tvivl om overfladen det er jo det du skriver...

Det er korrekt, det var det spørgsmålet gik på... men jeg må så også gi' dem
at min besked vist var lidt lang, og lidt kompelx skrevet....

> [...]
> grønsagerne der i og ned i den varme olie...
> Så kan du komme fløde ost fra buko inden i og det løber ikke ud da der jo

Det lyder fornuftigt ... giver det så også den der "ru" overflade som f.eks.
fiskefillet'er har, eller vil dette gi' en glat overflade ?... jeg kunne
forestille mig man måske skulle vende dem i noget rasp efter de er blevet
dybbet i pandekage dejen for også at give dem den slags overflade ?
Se evt. dette billede for at presicere hvad jeg mener med "ru" overflade:
http://a1980.g.akamai.net/7/1980/3432/109afe532a7be5/www.kfc.com/images/hdr_
ovenmitt.jpg

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 15-11-02 09:56

"Morten" <NOSPAM-post@simonsen.mail.dk> wrote in message news:ar132a$lh2
> [...]
> dybbet i pandekage dejen for også at give dem den slags overflade ?
> Se evt. dette billede for at presicere hvad jeg mener med "ru" overflade:

Jf. min kogebog:
(12 chilier)
- skal chilierne tørres af med køkkenrulle, skæres ned langs siden, frøene
tages ud og flødeost (100g) rørt sammen med revet cheddar (60 g) kommes i.
40 g hvedemel hældes ud på en tallerken og 2 æg piskes sammen i en skål.
Majsmel (100g) og rasp (75g) rystes sammen i en plasticpose og hældes
derefter på en tallerken.
Hver eneste chili vendes dernæst først i hvedemel, siden æg, og til sidst i
raspblandingen. Chilierne skal være helt dækket. De skal derefter stå mindst
1 time i køleskabet.
Olien til dybstegning varmes op, og når en franskbrødsterning bliver
lysebrun på ca. 30 sek. så steger du chilierne, nogle få stks ad gangen, til
de er gyldne.
Drypper af på fedtsugende papir.
(bog: Den store vegetariske kogebog - Könemann)

Sundt? I særlig meget ... masser af mættet fedt.
Lækkert? sikkert... det er en af de opskrifter, der minder mig om, at ost
kan være trist at undvære :-/
-Gitte

Fra : Søren Lindholt

Dato : 20-11-02 20:41

"Morten" <NOSPAM-post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse >
> Hvordan frituresteger man, så der kommer den der overflade uden om
(ligesom
> der er på fiskefillet, krebinetter, McNuggets osv...) ?

De kaldes også Chili Poppers eller jalapeno poppers. Jeg fik dem selv i
Houston lufthavn for et par uger siden.
Jeg fandt denne opskrift, den skal vist prøves snarest!
Det er en slags panering med rasp, skulle ikke være svært.

Jalepeno Popers

Recipe By :
Serving Size : 1 Preparation Time :0:00
Categories : Appetizers Mexican

Amount Measure Ingredient -- Preparation Method
-------- ------------ --------------------------------
24 fresh jalepeno peppers
1 1/2 cups cheddar cheese -- grated
6 cups veg. oil -- for frying
3 eggs -- slightly beaten
2 cups bread crumbs

Cut stem end off of peppers with a paring knife. Carefully remove seeds and
membrane. Stuff peepers with cheese.
Heat oil in deep fat fryer to 375 F.
Meanwhile, plaace eggs in small bowl. Place crumbs in a shallow pan.
Drop 4 peppers in eggs and toss to coat.
Using a fork, lift out 1 pepper at a time and shake off excess egg mixture.
Drop in crumbs and shake to coat. Place on sheet pan.
When all peppers are coated, set aside for 15 minutes to set up and dry.
repeat with all peppers.
With a slotted spoon, place 5 or 6 peppers at a time in the deep fryer for 2
to 3 minutes or until golden brown.
Remove to drain on paper towel and serve immeadiatly.

mvh Søren