Internet pr. infrarød
Fra : Tue Vestergaard

Dato : 13-11-02 17:59

Hej i gruppen,

Inspireret af et tidligere svar vil jeg nu investere i en Siemens ME45
primært pga. den infrarøde port, da jeg skal bruge til at gå på nettet fra
min laptop.

Hvordan er det nu lige med hastigheden og Telmore?

På deres hjemmeside står der at dataoverførsel kun sker med 9,6kbps, er det
ikke lidt langsomt? Jeg troede at GPRS var noget nyt og helt vildt smart,
der betød at man kunne komme på nettet med minimum almindelig gammeldaws
modem-hastighed, altså 56,6kbps.

Skal jeg forresten hellere investere i en S45? Jeg kan se den kun koster
100,- mere.
Er der helt andre alternativer til en fornuftig pris? (1500-2000 kr)

Mvh.
Tue Vestergaard

Fra : Fischer

Dato : 13-11-02 18:12

> Hvordan er det nu lige med hastigheden og Telmore?
> På deres hjemmeside står der at dataoverførsel kun sker
> med 9,6kbps

Det er korrekt.

> er det ikke lidt langsomt?

Jo, naturligvis er det det!
Men til mail er det nu OK hvis du ikke får store vedhæftede filer.

Og hvis du skifter til en af de store mobiludbydere, kan du købe et tillægs
dataabonnement og køre 3-4x hurtigere med det der hedder High Speed data.

> Jeg troede at GPRS var noget nyt og helt vildt smart,

Det er det også, men det kan du ikke få hos Telmore - og har ikke noget med
et alm. dataopkald at gøre.
Du kan sammenligne GRPS med et mobilt ADSL - og det andet er alm.
modemopkald.

Det alm. dataopkald afregnes pr. minut, mens GPRS afregnes pr. datamængde.

*Fischer

Fra : Tue Vestergaard

Dato : 13-11-02 18:47

Tak for svar.

Lige et lille generelt tillægsspørgsmål:
Hvad er forskellen på GPRS og GPRS class 8?

Tue

Fra : Basic Electronics

Dato : 13-11-02 19:04

> [...]
> 100,- mere.
> Er der helt andre alternativer til en fornuftig pris? (1500-2000 kr)

Det er udelukkende designet det kommer an på, de er helt ens hvad angår
funktionerne.
S45 er til "forretningsmanden" ME45 er til de "aktive" da den er meget
robust
MVH Janus Olsen