Rå & Lam ?
Fra : Martin Sørensen

Dato : 13-11-02 19:34

Hej NG

Hvis man skyder en rå væk fra sit lam klarer lammet sig så ?? hvor langt
skal man hen på sæsonen førend det kan stå på "helt" egne ben ??

Mvh
Mártin Sørensen

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 13-11-02 21:44

On Wed, 13 Nov 2002 19:33:42 +0100, "Martin Sørensen"
<ms@danhunters.dk> wrote:

>Hej NG
>
>Hvis man skyder en rå væk fra sit lam klarer lammet sig så ?? hvor langt
>skal man hen på sæsonen førend det kan stå på "helt" egne ben ??

Dette er et "umulig" spørsmål, det kommer helt an på hvilke
beiteforhold som er i området, hvor streng vinteren er, hvor stort
lammet er - og i hvilken kondisjon, og så videre.
Som en grunnregel skal det unngås - det er i allefall utgangspunktet
vi bruker her i Norge.

Jeg skjøt forøvrig et rådyrlam i dag, som gikk alene. Det ble skutt en
rå i slutten av september på samme område, som hadde melk i juret. Jeg
ble bedt av landeieren om å se spesielt etter dette lammet. Lammet var
stort, rundt 11-12 kg, men det var nesten ikke et gram fett på dyret.
Selv inne i bukhulen var det utrolig lite fett. På denne tiden av året
bruker rådyrene ha en god del fett over ryggen/krysset, og rundt
nyrene. Det er godt mulig dette dyret har blitt avmagret av å gå
alene. Lammene har ikke den erfaring som trengs for å finne de gode
beitestedene, og den næringsrike maten på denne tiden av året.

Fra : Jack Jensen

Dato : 14-11-02 15:23

"Martin Sørensen" <ms@danhunters.dk> wrote in message
> Hej NG
>
> Hvis man skyder en rå væk fra sit lam klarer lammet sig så ?? hvor langt
> skal man hen på sæsonen førend det kan stå på "helt" egne ben ??

Hej
Det kan du gøre ca. fra den 1. december - hvis der skal reguleres i råerne.
- Men tænk på, at du skyder 2-3 dyr på samme tid.
Hun går jo med 1 eller 2 lam i livmoderen.
- Så er det bedre at skyde nogle lam.
Og i samme forbindelse, kan jeg da nævne, at der ikke findes goldråer.
Råer sætter lam indtil de dør.

Knæk og bræk
Jack

Fra : Torben F@rum

Dato : 14-11-02 16:08

"Jack Jensen" <jij@stibo-ds.com> skrev i en meddelelse

> Og i samme forbindelse, kan jeg da nævne, at der ikke findes goldråer.
> Råer sætter lam indtil de dør.
>
> Knæk og bræk
> Jack

Det var da noget af en påstand, hvorfor skulle rådyr være det eneste dyr som
ikke kan miste forplantningsevnen ?
Torben Farum, 9300 Sæby

Da jeg er træt af spam, bliver du nødt til at fjerne ** fra min emailadresse
inden svar.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-11-02 16:25

Hej

En rå bliver vel næppe gammel nok herhjemme til at blive gold ¿?
Jeg var forøvrigt nede med riflen (onsdag) og skød et fint lam :)
VH
Martin

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 14-11-02 17:08

On Thu, 14 Nov 2002 16:07:37 +0100, "Torben F@rum" <farum@city.dk**>
wrote:

>Det var da noget af en påstand, hvorfor skulle rådyr være det eneste dyr som
>ikke kan miste forplantningsevnen ?

Hvilke andre ville dyr blir vanligvis så gamle i vill tilstand at de
mister forplantningsevnen ?

Jeg har ikke tall for rådyr, men jeg vet at det innimellom skytes
elgkyr her i Norge på over 20 år, som har hatt kalv samme år - og
radiomerkede elgkyr i samme aldersgruppe har også vist at
forplantningsevnen ikke går ned med høy alder.

Fra : Torben F@rum

Dato : 14-11-02 17:17

"Jon Inge Bragstad" <sivertbITTJNÅSPAM@online.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> radiomerkede elgkyr i samme aldersgruppe har også vist at
> forplantningsevnen ikke går ned med høy alder.

Jeg tænker ikke specielt på alder, andre dyr kan i forbindelse med fødsel få
påført skade således at de ikke kan blive drægtige igen, her tænker jeg
primært på infektioner. dette må også gøre sig gældende for råvildt.

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 15-11-02 17:03

On Thu, 14 Nov 2002 17:16:46 +0100, "Torben F@rum" <farum@city.dk**>
wrote:

<snip>

>Jeg tænker ikke specielt på alder, andre dyr kan i forbindelse med fødsel få
>påført skade således at de ikke kan blive drægtige igen, her tænker jeg
>primært på infektioner. dette må også gøre sig gældende for råvildt.

Det er forsåvidt et poeng - men hvor ofte vil dette inntreffe, og i
hvor stor grad vil en slik infeksjon faktisk føre til at hundyret ikke
bare mister forplantningsevnen - men også livet ?

Jeg vil påstå, uten å kunne backe opp dette med tall, at slike
tilfeller er så sjelde at en kan se bort fra det under praktisk
forvaltning av en rådyrstamme.

Jeg har forøvrig sett tall på gjennomsnittlig kullstørrelse hos rådyr,
som i et undersøkelsesområde i Norge lå på 2.3 lam ved fødselen. (For
samtlige voksne råer) Dette gir oss en viss indikasjon på hvor stort
frafallet (sannsynligvis hovedsakelig grunnet predasjon av rev) er
frem til jakten. Ut fra egen erfaring vil jeg påstå at
gjennomsnittstallet rundt slutten på september når den ordinære
rådyrjakta starter i Norge, ligger maksimalt mellom 1.5-2 lam pr. rå.
I "normale" rådyrterreng (Jeg har ca 10 års erfaring fra jakt på rundt
5000 haa)

Jeg har også sett effekten av en meget hard beskatning av revestammen
på et godt rådyrterreng der det tidligere var svært få lam å se under
jakten. I år observerte jeg på 2 turer i bukkejakta fem eller seks
råer innenfor 500 haa med trillinger, og totalt hhv 19 og 21 rådyr på
de to turene. Med andre ord en svært høy rådyrstamme til å være på
fastlandet i Midt-Norge.

Fra : J Nielsen

Dato : 14-11-02 19:22

On Thu, 14 Nov 2002 16:07:33 GMT, sivertbITTJNÅSPAM@online.no (Jon Inge
Bragstad) wrote:

>Hvilke andre ville dyr blir vanligvis så gamle i vill tilstand at de
>mister forplantningsevnen ?

Jeg er ikke ekspert på området, men er problemet ikke at de meget gamle
råer nok får lam, men ikke er i stand til at forsørge dem?
De få gange jeg har skudt virkelig *gamle* råer har det drejet sig om enlige
dyr som holdt sig for sig selv.

På jagt efter hind og kalv (og rå og lam) i Skotland indskærpede stalkeren mig
altid at skyde lam eller kalv før rå og hind. Han mente at man skulle over
nytår før man kunne forsvare at bortskyde moderdyret.
--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Jack Jensen

Dato : 19-11-02 12:23

Bragstad) wrote:

[...]

- Ja du har fat i noget af det rigtige. Der kommer med alderen (råernes
Derfor skal man også engang imellem vurdere sit terræn.
Er der nogle gamle råer, som hvert år mister deres lam.
Så kan de med fordel skydes. - De holder jo også et rimeligt stort revir.
- Så måske bliver der plads til 2 andre, yngre dyr på samme område.
Mvh
Jack

Fra : Jack Jensen

Dato : 19-11-02 12:15

"Torben F@rum" <farum@city.dk**> wrote in message
> "Jack Jensen" <jij@stibo-ds.com> skrev i en meddelelse

> Det var da noget af en påstand, hvorfor skulle rådyr være det eneste dyr
> [...]
Ifølge en stor undersøgelse af Helmuth Strandgård fra tidligere
Vildtbiologisk Station, Kalø.
Så er det meget få råer, der ikke fortsætter indtil døden med at sætte lam.
Mvh
Jack