formaldehyd i lindolie?
Fra : Per H

Dato : 13-11-02 18:19

Jeg har lige hørt fra en farvehandler at koldpresset linolie udskiller
formaldehyd damp. Er der andre der har hørt om dette?

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : N/A

Dato : 13-11-02 20:47

Fra : N/A

Dato : 13-11-02 20:47

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 13-11-02 20:47

Per H wrote:

> jeg ser at det også er i æbler ,gullerødder.
>
> Men hvor stammer formaldehyd fra?

HC vil jeg gætte stammer fra sukker
OH vil jeg gætte stammer fra vand.

Fra : Erik Olsen

Dato : 13-11-02 20:09

Per H wrote:
> Jeg har lige hørt fra en farvehandler at koldpresset linolie udskiller
> formaldehyd damp. Er der andre der har hørt om dette?

Det hedder linolie (i emnelinien - uden d) - ikke for at være krakilsk,
men det er praktisk at vide hvis man søger på Google som jeg gjorde.

Fra http://www.greeninfo.dk/artikel.asp?artikelID=3581&kategoriID=101

citat:

Afdampning fra linolie

Linolie udvikler aldehyder i forbindelse med tørringsprocessen. En række
forsøg i Danmark, Sverige og Tyskland har vist, at der således sker en
afdampning af aldehyder fra overflader behandlet med forskellige
linolieprodukter. I nogle af forsøgene er der endvidere konstateret
afdampning af formaldehyd, men det stammer formentlig fra tilsatte
konserveringsmidler.

I nogle undersøgelser blev der påvist afdampning af formaldehyd og andre
aldehyder i flere måneder efter at linolieproduktet var smurt på. I
perioder nåede afdampningen op over den danske grænseværdi. I andre
undersøgelser viste det sig, at afdampning af formaldehyd var så lille,
at den lå under den danske grænseværdi. Til gengæld forblev afdampning
af formaldehyd konstant i de 10 dage forsøget varede.

citat slut.

Så husk: Linoliemaling tilsat konserveringsmiddel er kun til udendørs
brug.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Henning & Birgith Ra~

Dato : 13-11-02 21:24

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lige hørt fra en farvehandler at koldpresset linolie udskiller
> formaldehyd damp. Er der andre der har hørt om dette?
> Jeg finder ud af det. Astrup Lindolie fremstiller masser af lindolie. Jeg
finder ud af det. Kontakter dig senere.

Hilsen Henning Rasmussen Skjern