Forskel på olie til motorcykler ???
Fra : Michael Bertelsen

Dato : 13-11-02 17:36

Hej

Jeg skal til at skifte olie på min GS500 for første gang selv.

Jeg har af en forhandler fået anbefalet og købt 3 liter Castrol GP.

Så vidt jeg kan se har det betegnelsen SAE 20W-50.

www.loius.de står der i midlertidigt at min cykel skal have SAE 10W-40.

Hvilken betydning vil det have for cyklen, hvis jeg bruger den olie jeg lige
har købt ved forhandleren ?

Venlig hilsen
Michael
(Der har lidt i tvivl om forhandleren har taget mig ved næsten.)

Fra : Toft

Dato : 13-11-02 18:34

Den olie du har er lidt tykkere end 10w40, det er fint hvis det er en slidt
maskine, eller du kører hvor det er meget varmt.

Hvis du har tænkt dig at køre her i de kølige måneder ville jeg nok sætte
20/50 eren til side bruge den som "sommer olie" - ja hvis jeg altså havde en
gs500, på bsa'en er 20/50 nærmest for tyndt som vinterolie.

Men som Henrik sagde, lad motoren varme op først - så er 20/50 castrol en
fin olie, som sagt er det vigtigste at skifte det.

Men igen, ville ikke stoppe det i en japaner med meget lidt slid.

Toft

Fra : Michael Bertelsen

Dato : 13-11-02 19:37

Hej igen

Og tak for de hurtige svar.

Jeg har lige forsøgt at skifte olien på min cykel. Men til min store ærgelse
kan jeg nu konstatere, at jeg ikke kan få kåben af. De fleste af skruerne er
spændt over, så de ikke kan skrues ud igen. SURT SHOW !!

Er der nogen der ved om man kan gøre andet end at skifte kåben ??

Jeg går lidt overvejer, om jeg ikke bare skulle tage at smide den ud til en
forhandler, og bede ham "løse" problemet.

VH
Michael
( Der nu er en lille smule træt af jeg ikke opdagede dette da jeg købte
cyklen i sommers)

Fra : Mads Lund

Dato : 13-11-02 19:45

Kan du fortælle lidt om hvordan de fastsidende skruer ser ud (type osv) samt
hvad de er skruet ind i (jern, alu gummi bøsninger)

Så er jeg sikker på vi kan finde udaf at få dem løse.

Mads Lund
ninja9RT

Fra : Michael Bertelsen

Dato : 13-11-02 21:27

Hej Mads

Der er tale om umbraco skruer, og så vidt jeg kan se er de skruet direkte
ind i plastik eller måske et gummi gevind. Jeg kender meget lidt til
mekanik. Men det er de skruer, der bruges til at samle under- og overkåben,
der er problemer med.

Er det noget du har prøvet før ?

/Michael

Fra : Mads Lund

Dato : 14-11-02 08:29

> [...]
> ind i plastik eller måske et gummi gevind. Jeg kender meget lidt til
> mekanik. Men det er de skruer, der bruges til at samle under- og

Ork ja

Nå et par timers WD40, helst sprøjtet på fra bagsiden, hvis du kan komme
til. Og hvis du har et sæt torx bit's så tag den der netop er lidt større
end umbrako hullet og bank/ mas den forsigtigt i.
Hvis det ikke lykkes, så bor et 3mm hul gennem skruen midt i. Herefter borer
du forsigtigt med et 5mm bor, og så knækker hovedet af skruen, og den sidste
stump af skruen kan som regel fjernes med en tang når kåben er taget af.

Husk at smørre skruerne med lidt fedt når kåben samles. Faktisk skal alle
samlinger på en mc smørres hver gang det har været skilt ad.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-11-02 10:22

"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en meddelelse

> Faktisk skal alle
> samlinger på en mc smørres hver gang det har været skilt ad.

Pånær boltene til bremseskiverne...

Rittig

Fra : Mads Lund

Dato : 14-11-02 13:24

> Pånær boltene til bremseskiverne...

De skal da også smørres - blot med blå locktite

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Armand

Dato : 15-11-02 16:52

> De skal da også smørres - blot med blå locktite

Hovederne bør forøvrigt (som også for skivernes anlægsflade imod
hjulnavet)
smøres med kobber el. zink -fedt, der dels kan transportere varme (=væk
fra skive og over i hjulnavet) i sig selv, og ellers vil konservere
området således at der ikke opstår en isolerende korrosion!

For flydende skiver er der ikke varmeafledning over i navet, hvorfor det
ikke vil være aktuelt for disse.

--
Armand.

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 13-11-02 18:01

> [...]
>
> Hvilken betydning vil det have for cyklen, hvis jeg bruger den olie jeg

Formentlig ikke ret meget. Hvis du bare overholder dine olieskift er du
kommet langt. Og hvis du samtidig lader motoren varme lidt op inden du
kører, er du kommet endnu længere

Fra : John de Summer-Braso~

Dato : 13-11-02 20:46

For tyk til vinterbrug, vil jeg sige

Fra : finn sander

Dato : 13-11-02 21:19

Michael Bertelsen > Jeg skal til at skifte olie på min GS500 for første
gang selv.

> Jeg har af en forhandler fået anbefalet og købt 3 liter Castrol GP.
------------------------------
En anden ting som efter min bedste overbevisning er endnu vigtigere er at
hvis man har fundet et mærke som man kan lide, så LAD VÆRD med at skifte til
et andet fordi det er på tilbud m.m. husk hver olie give "sine" aflejninger
og det kan ske at en anden fabrikant har tilsat andre additiver som løsner
den tidligere olie.....
FS

ps min kadett(ja jeg ved det!!/BIL) fra 86 har kørt 301.800km på Carstrol og
alligevel har den besluttet, at nu vil den "spise" knasten......så et ekstra
råd fra en tidligere mekaniker, -"en opel er en MZ på fire
hjul"..........køb noget andet.

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 16-11-02 17:30

"finn sander" <rc30@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ekstra
> råd fra en tidligere mekaniker, -"en opel er en MZ på fire

Det kan jo have noget med hvordan man kører den.. hvis man prygler den i
kold tilsand.. ja så kan man godt løbe ind i problemer....
Jeg har til sammenligning en gammel Kadett C stående der er altid har fået
det billigste den kunne tygge, og den har da rundet 350K KM uden problemer..
så'eh..

--
Michael Frederiksen
Kandu.dk virkelig?? Jeg kan godt selv!!

Fra : Birger Poulsen

Dato : 17-11-02 08:59

> [...]

det billigste den kunne tygge, og den har da rundet 350K KM uden problemer..

Min Kadett C fra 83 med 240.000 på bagen kører fint på aflagt olie fra
mc'erne
Den gamle Lada drak det!

--
Hilsen
Birger

Fra : Per Milborg Pedersen

Dato : 13-11-02 23:12

"Michael Bertelsen" <mbipost@mail.dk.nospam> wrote in message
> [...]
>
> Venlig hilsen
> Michael
> (Der har lidt i tvivl om forhandleren har taget mig ved næsten.)

Næste gang du skal skifte olie så spar penge og spring i Bilka ell. lign. og
køb en olie der svarer til de API-specifikationer der står i
brugsforvirringen på din GS. Hvis jeg ikke tager meget fejl foreskriver de
en mineralsk 10W-40 med API SE eller SG. Jeg kunne aldrig finde på at købe
en olie til 100 kr/ l når man kan få en med de samme specifikationer til
30-50 kr / l. Jeg vil nemlig ikke gøre mig klogere på olie end de
amerikanere der har lavet API-standarderne og når de har klassificeret den
til en given specifikation er det kun prisen der gør forskellen. Og så ikke
helt for der er noget med nogle additiver i de forskellige olier der har
indvirkning på olien levetid, men det vil jeg ikke mene har nogen betydning
så længe du skifter for hver 5000 -7500 km. Især til den gode gamle solide
motorkonstruktion du har i GS´eren.

Næh du, brug pengene på benzin i stedet

--
Med Venlig Hilsen

Per Milborg Pedersen

Fra : carlsen

Dato : 13-11-02 23:51

Der er lige en ting du skal tænke på når du giver gode råd.
Køber man en olie til biler og fylder på sin mc, er der en risiko
for den glider i koblingen. Der er tilsat nogle additiver i olien til
motorcykler, som der ikke er i olie til biler.......

Mvh.
Carlsen

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-11-02 10:28

"carlsen" <carlsen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for den glider i koblingen. Der er tilsat nogle additiver i olien til
> motorcykler, som der ikke er i olie til biler.......

Det emne har efterhånden været oppe herinde MANGE gange.
Det ville være så dejligt, hvis vi kunne få sat navn på disse "mc-skadelige"
olier, så man kan undgå dem, men det er meget svært at få nogen til at nævne
en olie der kan påvises indeholder sådanne additiver. Armand nævnte en
mulig, men det er vist også det.
Min påstand er at 9 ud af 10 bil-olier på det danske marked IKKE indeholder
noget der kan skade en mc, så jeg fortsætter min praksis fra de sidste 15
år, og kører på billigere (og bedre) bil-olier.

Rittig

Fra : finn sander

Dato : 14-11-02 14:07

> [...]
> noget der kan skade en mc, så jeg fortsætter min praksis fra de sidste 15
> år, og kører på billigere (og bedre) bil-olier.

For en 7-8 år siden kunne det værre svært at købe Castrol MC olie, så
igennem arbejde( mekaniker) bestilte jeg 6x4l Carstrol RS 0-40(tror jeg!)
fuld synt. Den kan IKKE anbefaldes , ihvertefald gled min daværende VFR750 i
koblingen, ved flere lejlighedder, hvilket den ikke gjorde før eller efter
da jeg skiftede tilbage til Motul som den i 8år kørte perfekt på
( 74.500km - ca 2000km med Carstrol )
FS
Desværre er det sådan at man ikke kan købe en trumle Motul uden man er MC
mekniker. ( prøvet flere gange igennem daværende arbejde ) Nu køber jeg mine
Motul ( læs mange L. af gangen ) olier ved den lokale cykel/Eu forhandler,
og får rabaten den vej.

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-11-02 16:53

> [...]
> koblingen, ved flere lejlighedder, hvilket den ikke gjorde før eller efter
> da jeg skiftede tilbage til Motul som den i 8år kørte perfekt på

Okay!
Castrol er en af de olier jeg har gode erfaringer med (og som andre steder i
europa sælges som MC olie), men RS 0w-40 har jeg ikke prøvet. Kan du huske
om der stod noget på emballagen om friktionsnedsættende additiver? Det ville
være rart om man på forhånd kunne vide om en olie, at denne heer skal jeg
ikke hælde på min motorcykel...

Rittig

Fra : finn sander

Dato : 14-11-02 21:28

> [...]
ville
> være rart om man på forhånd kunne vide om en olie, at denne heer skal jeg

-----------------------------------
Beklager kan jeg ikke, men jeg kan se at fatters golf køre på den samme ,
men dunken ser anderledes ud, jeg kan kun huske at den gang sagde grosisten
at det var den bedste og dyreste af Castrols olie,
Hørte iøvrigt på samme tid en mc mekaniker , der sagde at de på værkstedet
fra råede at køre Casrol(den gang) da de havde haft en CBR 600 med dårlig
kobling ,uden at kunne finde fejl, ud over den også havde kørt på "noget"
Castrol.
FS

Fra : Claus Rittig

Dato : 15-11-02 09:20

> [...]
> kobling ,uden at kunne finde fejl, ud over den også havde kørt på "noget"

At fraråde Castrol er nok lidt dumt, Castrol anbefales til flere MC mærker
af producenterne i store dele af Europa. Selv har jeg kørt på Castrol GTX3 i
en årrække med godt resultat. Mon ikke det snarere er fordi den specifikke
Castrol model ikke var god til motorcykler... Eller måske var FOR god? Visse
olier kan måske blive FOR tynde og letglidende til at fx. oliepumpen synes
den kan lave nok olietryk?

Rittig

Fra : finn sander

Dato : 15-11-02 09:32

> en årrække med godt resultat. Mon ikke det snarere er fordi den
specifikke
> Castrol model ikke var god til motorcykler
--------------------
jo det giver jeg dig ret i, men det er ved at værre 8 år siden, og den gang
kunne jeg feks. ikke købe Castrol ( MC olie ) igennem arbejde
FS

Fra : finn sander

Dato : 14-11-02 21:44

Jeg kan uden for sammen hæng med ovenståeende nævne,
at jeg i denne uge har åbnet en VFR750 fra 88 med 4800km, de km er kun kørt
på bane (med luftfilter ) sælgeren og senere den mekaniker der har
veligeholdt den sagde begge at de altid havde brugt Belray(måske stavet
forkert, men du ved hvad jeg mener) og vel at mærke ikke fuld synt. men
semisynt.

Pointen er at jeg er meget overrasket over stand/mål m.m. på feks
krumpt./plejel. lejer , jeg kan intet finde at sætte en finger på, ej heller
stempelringe.
Den er i bedre stand end min egen med 31.000km (måske med 2-3000km på bane
inden den kom på gaden) Så det har fået mig til at overveje at skifte til
semisynt. olie, og tro på de "ældre" mc -mek.
FS

Fra : Claus Rittig

Dato : 15-11-02 09:17

> [...]
> inden den kom på gaden) Så det har fået mig til at overveje at skifte til
> semisynt. olie, og tro på de "ældre" mc -mek.

Jah, måske er der noget der... Jeg kører altid på semi-syntetisk olie, men
det er over 15 år siden jeg sidst kørte på MC olie - og det var iøvrigt
Bel-Ray semisyntetisk.

Rittig

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 14-11-02 01:23

Hvis fabrikken anbefaler 10W - 40 så brug den. 20W - 50 kan klare en ca. 10
grader højere toptemperatur, men hvis motoren ikke bliver så varm at man har
brug for det er der jo ingen grund til en olie som har en højere
toptemperatur og samtidig beregnet til en lidt højere arbejdstemperatur end
10W - 40. 20W -50 vil yde en lidt større friktion end 10W - 40.

Hold dig til kendte mærker som er gode nok også når de bliver solgt i Bilka
til lavere priser. Jeg brugte fuldsyntetisk fra Biltema, indtil jeg
flyttede til Thailand, som oprindelig også havde navnet Mobil på de fleste
af deres olier indtil andre Mobil forhandlere fik stoppet medtagelsen af
navnet. Da jeg kører BMW med tørkobling kunne jeg bruge Mobils
fuldsyntetiske beregnet for biler, til ca. 1/4 - 1/5 af prisen for den samme
olie i Danmark.Man siger at billige ukendte mærker som ting man ikke kender
navnet på og som d.eks. bliver solgt i Aldi, har en kortere levetid.

Vedr. knaster som Fin Sander skriver om så kan det siges er knaster, som dem
i motorcykler og de fleste europæiske/ japanske biler, er den del i motoren
som giver olien det sværeste arbejde. Olien bliver jo faktisk skubbet vækket
foran knast/vippearm eller knast/knastfølger. Derfor bruger amerikanerne
meget knastfølgere med en rulle i enden; altså ruller som ruller på
knastakselens knaster.

I nummeret af Ingeniøren fra den 18/oktober skriver der om en ny
overfladebelægning som er kommet fra formelbilerne nu allerede er ved at
blive taget i brug af VW. Nemlig en overflade til knasterne som er så har
som diamant og har meget lille friktion.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-11-02 10:23

> Man siger at billige ukendte mærker som ting man
> ikke kender navnet på og som d.eks. bliver solgt
> i Aldi, har en kortere levetid.

Aldis olie er produceret af Statoil, og det står der også på..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 15-11-02 13:52

> Derfor bruger amerikanerne
> meget knastfølgere med en rulle i enden; altså ruller som ruller på
> knastakselens knaster.

Det er de ikke ene om. Min østrigske rotax motor har også ruller på
vippearmene.

/A

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 16-11-02 01:29

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)
<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en news:ar2qvp$n9u$1@sunsite.dk...

> Det er de ikke ene om. Min østrigske rotax motor har også ruller på
> vippearmene.
>
> /A

Men næsten ene for jeg har da kataloger fra USA helt tilbage til for 28 år
siden, og allerede der havde amerikanerne jo brugt det i flere år. En logisk
motordetalje for da jeg lavede afgangsprojekt til ingeniøruddannelsen, for
16 år siden fandt jeg, ved beregningerne, at olien lige netop blev
gennembrudt på knasten et kort øjeblik lige meget hvad jeg gjorde; ud fra de
data vi havde fået opgivet om olierne. Og dette vistes også i flere af mine
motorbøger.

Fremtiden bliver sikkert hydraulisk styrede ventiler. Det har man jo brugt i
skibsmotorer i årevis og også i nogle bilmotorer, problemet er jo at det
endnu har svært ved at følge med til de høje omdrejninger i især
motorcykelmotorer. Fordelen er jo ud over problemet vedrørende
knastsmøringen at man med hydraulisk styrede ventiler kan lave bedre
"knastprofiler", bedre end for en Ducatis tvangsstyret ventiler, og dermed
flere Hk og længere på litteren.

Gert Thorgersen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 17-11-02 15:28

> Fremtiden bliver sikkert hydraulisk styrede ventiler. Det har man jo
brugt i
> skibsmotorer i årevis og også i nogle bilmotorer

Så har jeg jo en "moderne" motor i min bil årgang 90 Dvs den er
moderne på det punkt... De 12 ventiler er man jo ligesom kommet videre
fra ... Jeg har dog lidt problemer med tikkeri ved koldstart men efter
at den fik en lidt tyndere olie har det hjulpet meget - nu vil det så
vise sig om det øger olieforbruget i en motor der har gået 290000km ...
Men på den gamle 10w40 brugte den kun 0,5liter per 10000km

--
Anders Majland
Aprilia Leonardo 150 98' 48Mm

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 19-11-02 02:44

Du skriver at du har en "moderne" bil fra 90. Jeg tvivler nu meget på at du
har en bil helt uden styring af ventilerne (løft og lukning) uden
knastaksel, som det jeg taler om angående fremtidens bil ? Mon ikke din blot
er en med ventiltolerancen styret af hydraulik ?

Problemet er at man har grænser for hvor hurtigt man kan åbne og lukke en
ventil når den følger en knastaksel, pga ventilfjeder hårdheden og
oliefilmsbelastningen. Man kan finde vinklen som maksimalt må være 45 - 54
grader (bestemt af flere ting) hvis man indtegner knaststen efter Apfelbach
systemet med vandret 1 mm pr. grad knastdrejning og 10 * ventilløft i mm som
lodret koordinat. Omdrejningstallet i relation til knasten er også bestemt
af om der f.eks. benyttes stødstænger eller tvangsstyrede ventiler.

Gert Thorgersen

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)
<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en news:ar89ec$2d7$1@sunsite.dk...

Fra : Mads Lund

Dato : 19-11-02 08:27

Jeg tror nu mere på pneumatik eller elektromagnetiske ventil løftere. Det er
bare en skam det er så pokkers dyrt ifht en knast konstruktion. Og især hvis
man parrede variabel ventil åbninger med Saab's idé omkring variabel
kompression og ladetryk.

Mads Lund
Ninja som godt kunne tænke sig sådan en 1000'ccm motor på 350hk