skivebremse på maxi
Fra : Basic Electronics

Dato : 13-11-02 17:23

Hej

Jeg ville lige høre om der er nogen der har prøvet at sætte skivebremser på
en puch maxi?
og hvordan er det gjort, og hvor er det købt?
MVH Janus Olsen

Fra : Brian Axelgaard [940~

Dato : 13-11-02 18:42

"Basic Electronics" <janus@basicelectronics.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ville lige høre om der er nogen der har prøvet at sætte skivebremser

> en puch maxi?
> og hvordan er det gjort, og hvor er det købt?
> MVH Janus Olsen

Du har måske lige set det på: http://makeashorterlink.com/?K55821072 ? :)
Det er noget hjemmefusket noget - ligner uhyggeligt meget skive og kaliber
fra min Suzuki AP50 Address R... Det sværeste er vel at få skidtet centreret
på navet.

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 13-11-02 20:54

> [...]
> Det er noget hjemmefusket noget - ligner uhyggeligt meget skive og kaliber
> fra min Suzuki AP50 Address R... Det sværeste er vel at få skidtet

Man kan meget med en drejebænk

MVH
Thomas

Fra : Brian Axelgaard [940~

Dato : 13-11-02 23:01

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
:)
> centreret
>
> Man kan meget med en drejebænk

Vil sgu gerne se den drejebænk hvor du spænder et helt hjul op i... hvad
skulle det forresten hjælpe at bruge en drejebænk når man skal centrere
skiven på navet? Ja man kunne selvfølgelig bruge den til at markere en
perfekt cirkel hvorpå man kunne bore hullerne til skiven...

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 13-11-02 23:11

> [...]
> skiven på navet? Ja man kunne selvfølgelig bruge den til at markere en
> perfekt cirkel hvorpå man kunne bore hullerne til skiven...

Det afhænger lidt af´de praktisk omstændigheder. Hvis der er materiale nok
på nav'et til at man kan fræse en tynd rille ind så skiven passer præcist
ind over så er det en mulighed. Jeg har selv monteret et tandhjul på en
"notgang" på netop den måde...

Fra : Claus Ruglund Jakobs~

Dato : 14-11-02 08:20

Brian Axelgaard [9400] wrote:
> [...]
> centrere skiven på navet? Ja man kunne selvfølgelig bruge den til at
> markere en perfekt cirkel hvorpå man kunne bore hullerne til skiven...

Jeg kan da fortælle dig at et stjernefælg til en Puch Maxi har 6 skruer du
løsner og så står du med navet i hånden, og den passer da i hvertfald i en
normal drejebænk...
( jeg har reppet et baghjul til en maxi 2g hvor bremsebelægningen i navet
var gået løs )

Desforuden, kan det altså godt lade sig gøre at smide et hjul i en
drejebænk, ude på den lille biks jeg var i lære hos, havde de en drejebænk
hvor vi havde plads til emner op til 21" i diameter

--
Mvh Claus, udlært maskinarbejder
(cb750 f2 '77 + aprilia sonic '99)

Fra : Brian Axelgaard [940~

Dato : 14-11-02 19:49

"Claus Ruglund Jakobsen" <claus_ruglund*nospam*@jakobsen.tdcadsl.dk> skrev i
en meddelelse news:aqviju$c0v$1@sunsite.dk...

> Jeg kan da fortælle dig at et stjernefælg til en Puch Maxi har 6 skruer du
> løsner og så står du med navet i hånden, og den passer da i hvertfald i en
> normal drejebænk...

Okay... det vidste jeg så ikke :)

> Desforuden, kan det altså godt lade sig gøre at smide et hjul i en
> drejebænk, ude på den lille biks jeg var i lære hos, havde de en drejebænk
> hvor vi havde plads til emner op til 21" i diameter

Ja det kan gøes, men et forhjul fra en maxi er sjældent 100% afbalanceret...
hvis det blev spændt op i sådan en drejebænk og roteret ville det stakkels
nav jo blive flået i stykker...

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 14-11-02 20:08

> Ja det kan gøes, men et forhjul fra en maxi er sjældent 100%
afbalanceret...
> hvis det blev spændt op i sådan en drejebænk og roteret ville det stakkels
> nav jo blive flået i stykker...

Vel ikke mere end hvis det sad på knallereten mens du kørte?

MVH
Thomas

Fra : Claus Ruglund Jakobs~

Dato : 14-11-02 22:05

Thomas Eg Jørgensen wrote:

> Vel ikke mere end hvis det sad på knallereten mens du kørte?
Det vil jeg ikke mene hvis man ellers lader være med at fyre for mange
omdrejninger på,
så skulle det da ikke være noget problem...

--
Mvh Claus