Xenical
Fra : Helle Nielsen

Dato : 13-11-02 08:50

Hejsa.

Er der nogen her inde som har prøvet slankemiddelet Xenical? jeg får anti
depressiv medicin og derfor er der en del slankepiller jeg ikke må få men
det står der ikke noget om på Xenical. Men hvad med bivirkninger? kunne læse
på netdoktor at der er meget kraftige bivirkninger rent afføringsmæssigt når
man har spist? jeg vil meget gerne i kontakt med nogen som har prøvet dette
middel.

Mvh Helle

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-11-02 18:50

> [...]
når
> man har spist? jeg vil meget gerne i kontakt med nogen som har prøvet

Xenical er fremragende, hvis du spiser få, samlede måltider, og skal lære at
spare på fedtet. Hører du til dem, der småspiser en del i løbet af dage,
eller spiser 5-6 måltider, så er de for dyre (og dårlige). Det er rigtigt,
at spiser du et måltid med meget fedt, så virker det lige som amerikansk
olie - og tidsforløbet er nogenlunde det samme. Meget fedt er i denne
sammenhæng mere end 30% eller mere end 30 g - sidstnævnte er der ingen
dokumentation for, men sådan var det for mig.

De hindrer ca 300 kcal i at blive optaget i kroppen i døgnet, hvis du spiser
nogenlunde normalt.

Spørg bare, hvis du vil vide mere.

Mvh Maria

Fra : KatjaStrofen

Dato : 13-11-02 19:46

Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aqu4et$fg5$2@sunsite.dk...

> [...]
> sammenhæng mere end 30% eller mere end 30 g - sidstnævnte er der ingen
> dokumentation for, men sådan var det for mig.

Jeg tillader mig at spørge! :)
Jeg er en som mange, med en forkærlighed for chokolade :( - jeg kan finde 20
gode grunde til ikke at spise chokolade, men engang imellem ryger der noget
ned.. og ofte i alt for store mængder.
Min tanke er så.. - vil sådanne piller ikke virke ret effektivt, når det
gælder indtagelsen af uhæmmet meget chokolade ?

katja

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-11-02 20:49

> Min tanke er så.. - vil sådanne piller ikke virke ret effektivt, når det
> gælder indtagelsen af uhæmmet meget chokolade ?

Hmm, jeg ved det faktisk ikke. Kun at ca. 30 % af fedtet ikke optages og
derfor ligger som olie i maven - og tarmen. Det kræver kort vej til
toilettet Spiser du f.eks. 500 g chokolade, så ligger det vel på 3000
kcal, og af disse vil måske 1000 ikke blive optaget. Det er jo sådan set
fint nok - og du spiser jo heller ikke mens du sidder der på det lille hus,
så alt i alt kunne der vel være fordele ved at indtage Xenical sammen med ½
kg chokolade - men jeg ville ikke gøre det!

Mvh Maria

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-11-02 22:19

KatjaStrofen wrote:

> Min tanke er så.. - vil sådanne piller ikke virke ret effektivt, når det
> gælder indtagelsen af uhæmmet meget chokolade ?

Vil du så bruge xenical som undskyld for at æde uhæmmet meget chokolade?

Mit ganske uvidenskabelige råd: La' vær'

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : KatjaStrofen

Dato : 13-11-02 23:30

Carsten Riis <cr@carben.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3DD2C1C3.41EC1C19@carben.dk...

> Vil du så bruge xenical som undskyld for at æde uhæmmet meget chokolade?
>
> Mit ganske uvidenskabelige råd: La' vær'

Spurgte ikke om dit råd!!

katja

Fra : Jørgen Hess

Dato : 13-11-02 23:04

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Min tanke er så.. - vil sådanne piller ikke virke ret effektivt, når det
> gælder indtagelsen af uhæmmet meget chokolade ?

Xenical er tænkt at skulle virke ligesom antabus. Tager du antabus og
alligevel drikker alkohol bliver du virkelig dårlig. Med mindre du er en
rigtig misbruger, der kender til medicin, der kan undertrykke antabusens
virkning.
Nå men altså xenicalen virker kun i tarmen, hvor den forhindrer noget af
fedtet i at blive fordøjet. Hvis man bruger det som rettesnor og ikke
overdriver fedtindtaget er der faktisk ingen bivirkninger, men vælter man
sig i fedtholdige madvarer, bliver man straffet.
Det er sikkert forskelligt fra person til person, hvor meget fedt der skal
til før en ubehagelig fedtudskilning finder sted.
Xenical virker øjeblikkelig. Omvendt, hvis man vælter sig i chokolade kan
man bare springe nogle piller over, men så er det jo ligesom misbrugerne med
antabus - ikke? At man snyder sig selv!
mvh
Jørgen

Fra : Pia J

Dato : 14-11-02 11:42

> Nå men altså xenicalen virker kun i tarmen, hvor den forhindrer noget af
> fedtet i at blive fordøjet.

Hvad med andre ting som vitaminer og alt det der? Bliver optagelsen af gode
ting også mindsket?

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 14-11-02 11:50

ok, det fik jeg så svar på ved at søge på netdoktor. Mit næste spørgsmål er,
om de er på recept? Min mand har et BMI på 40 og vi har i perioder på over ½
år spist fedtfattig mad uden større resultater, hvorefter vi langsomt er
gledet tilbage til at tilføje lidt slik og kage. Vi snakker ikke fed dansk
mad her, selv når vi ikke slanker, men cola indgår fx og han er desværre
glad for brød.

Han kan ikke dyrke motion, da alle hans led gør ondt efter blot 10 minutters
cykling. Det er mørkt når han kommer hjem, vi har langt til nærmeste
gadebelysning, spadsereture giver derfor ikke meget når det kun er i
weekenden.

:Pia

Fra : Christian knudsen

Dato : 14-11-02 15:19

Hej Pia,

Jeg har i flere år kæmpet med vægten og i år 2000 i forbindelsen med min
fars død nåede jeg 142 Kg.

Jeg skulle til Bosnien i januar 2001 men blev hjemsendt, alt dette gjorde at
jeg mildt sagt ikke havede det så godt.

Jeg har i flere år prøvede at tabe mig med både Letigen og Xenical, med
forskellige resultater, men det blev først rigtigt effiktivt da jeg gik til
en diætist jeg gik til 112 Kg. inden August .

Mit råd er at droppe medicinen og gøre det på den naturlige måde, !!! kosten
for lige hvordan vi ser på det så er det somregl det der er galt, motionen
skal oxo være der men når vægten ryger ned kan man bevæge sig mere og to mig
humøret bliver oxo MEGET bedre.

Jeg håber at du kan bruge dette råd til noget.

Hels og lykke Christian

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-11-02 16:52

Hej Pia

> Mit næste spørgsmål er,
> om de er på recept?

Ja.

> [...]
> mad her, selv når vi ikke slanker, men cola indgår fx og han er desværre

Xenical hjælper dig til at styre indtag af fedt, ikke andet. Spiser man brød
eller drikker cola (det gør jeg i store mængder), så hjælper Xenical ikke.

> gadebelysning, spadsereture giver derfor ikke meget når det kun er i
> weekenden.

Man kan godt gå tur i mørke
Gå en times tid med hunden hver dag, det er rigtigt effektivt.

Mvh Maria

Fra : Pia J

Dato : 14-11-02 21:45

> Man kan godt gå tur i mørke
> Gå en times tid med hunden hver dag, det er rigtigt effektivt.

joo, det er nu knap så sjovt at falde i grøften

Det med sund kost har vi som sagt prøvet, men han taber sig ikke, om han så
lever af salat og tørstegt kalkunfilet.

Men fx er hans kantinefrokost ikke så god, og han har ikke tid til at spise
ude i byen.

:Pia

Fra : Kirsten Lehd

Dato : 14-11-02 19:48

> [...]
> mad her, selv når vi ikke slanker, men cola indgår fx og han er desværre

Hej (foto) Pia
Prøv at læse http://www.madogsundhed.dk/15_artikler/a0000159.htm
der er altså alternativer )

mvh Kirsten

--
Kirsten en stor glad pige der gerne vil være mindre
.......og deltager på www.gladogslank.dk

Fra : Linda Sørensen

Dato : 14-11-02 21:10

Hejsa

>Prøv at læse http://www.madogsundhed.dk/15_artikler/a0000159.htm
>der er altså alternativer )
>
>mvh Kirsten

Kirsten henviser til teen - oolong, hvor forskellige stoffer skulle gå
ind i fedtvævet og nedbryde det.

Oolong te kan du kombinere med grøn te, som er med til at sætte
stofskiftet op med omkring 4%.

Du skal dog være opmærksom på, at indtaget af te kun vil støtte en
livsstilsændring - det man virkelig taber sig ved er, at spise sundt
(mange fibre, det rigtige fedt, frugt og grønt) samt dyrke motion, der
automatisk vil sætte forbrændingen op - find noget motion, din mand
kan holde til fx. svømning. Her er en artikel, der kort beskriver en
sund slankekur/livsstilsændring:
http://www.gladogslank.dk/index.php?side=erna&id=54

Mvh
Linda Sørensen
http://www.gladogslank.dk - din guide til sundhed og velvære
http://www.gladogslank.dk/forum - få svar på dine spørgsmål

Fra : Pia J

Dato : 14-11-02 21:50

> automatisk vil sætte forbrændingen op - find noget motion, din mand
> kan holde til fx. svømning. Her er en artikel, der kort beskriver en

Jamen vi lever faktisk ret sundt bortset fra colaen. Svømning kan han ikke,
da han dels har astma, dels nogen fuldstændig forstenede benmuskler, som kan
gå i krampe i koldt vand. Vi bor desuden på bøhlandet, hvor den slags ikke
er åbent efter arbejdstid...

Men det er naturligvis også et spørgsmål om vilje. Hvis han nu kunne opleve
lidt succes først, fik han måske bedre mod på at fortsætte. Jeg er i hvert
fald træt af at spille tante skrap og ikke lave andet end at brokke mig over
alt vi køber ind.

Hvis teen virkelig virker uden at være helt så drastisk som pillerne, lyder
det da absolut som et interessant alternativ. Selvom han også hader varme
drikke...

:Pia

Fra : Kirsten Lehd

Dato : 14-11-02 22:41

> [...]
lyder
> det da absolut som et interessant alternativ. Selvom han også hader varme

Hej Pia
Faktisk så smager den te rigtigt godt kold, så der er håb forude )
mvh Kirsten

Fra : Pia J

Dato : 15-11-02 08:50

"Kirsten Lehd" <¤@spam.dk> wrote in message news:ar158e$3mt$1@sunsite.dk...

> Hej Pia
> Faktisk så smager den te rigtigt godt kold, så der er håb forude )
> mvh Kirsten

Matas? Om ikke andet, så kan JEG drikke den i kampen mod de 10 kg. Ikke
meget, men alligevel en del når man er en bette stump. Det ville få min BMI
fra 26 til 22. Og jeg er flere ÅR om at bygge en muskel, så det fylder. Det
hjælper dog på tantearmene at man har fået have...

:Pia

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-11-02 10:59

Kirsten Lehd wrote:

> Hej (foto) Pia
> Prøv at læse http://www.madogsundhed.dk/15_artikler/a0000159.htm
> der er altså alternativer )

Ok, jeg spørger lige til nedenstående (og i lyset af de seneste dages
debat om motion)
------------
De koffeinlignende stoffer går ind i fedtdråberne i fedtvævet og
nedbryder dem, så de bliver frigjort til blodbanen og videre optaget i
forbrændingsaktivt væv - det vil især sige musklerne. De andre specielle
stoffer, som kun findes i oolong te, menes at hæmme de fedtspaltende
enzymer i mavetarmkanalen, så fedtoptagelsen bliver hæmmet.
----------

Vil det sige, at teen virker når musklerne bliver brugt (dvs. der dyrkes
motion)?

Og hvordan er det nu lige Pias mand har det motion?

Fra : Pia J

Dato : 15-11-02 11:14

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message

> Vil det sige, at teen virker når musklerne bliver brugt (dvs. der dyrkes
> motion)?
>

> Og hvordan er det nu lige Pias mand har det motion?

<G> så må jeg hælde en kop på ham efter aftensmaden inden vi skal ud og lege
orienteringsløb

:Pia

Fra : Kirsten Lehd

Dato : 15-11-02 16:04

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
> Med venlig hilsen Carsten Riis
> Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året

Mine erfaringer med denne te ligger et par år tilbage i tiden, og jeg har
aldrig før læst om den, det er først nu hvor jeg ville finde ud af hvor jeg
kan købe den jeg finder disse links på nettet.
Og jeg behøver ikke argumentere for theen, jeg sælger den ikke, men har selv
købt idag 27 kr pr 100 gr, og man kan se på
http://www.cluizel.dk/mainmenu/oolotemenu.html hvor den kan købes.
mvh Kirsten

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 14-11-02 23:55

[Pia J | Thu, 14 Nov 2002 11:49:47 +0100]

>ok, det fik jeg så svar på ved at søge på netdoktor. Mit næste spørgsmål er,
>om de er på recept? Min mand har et BMI på 40 og vi har i perioder på over ½
>år spist fedtfattig mad uden større resultater,

Det lyder som min situation for 1½ år siden, det var dog ikke Xenical,
men hhv. nogle små gule nogen og derefter Letigen - kombineret med en
stærkt fedtreduceret kur i samarbejde med min læge, og det hjalp næsten
ikke.

Alle valg af slankekure er personlige, jeg valgte derfor (i desperation)
at prøve en stærkt kulhydratreduceret kur, og tabte mig ca. 30 kg. i det
efterfølgende år, men et år hvor jeg både spiste og levede godt.

Jeg har nu sidenhen fået lyst & energi til at dyrke motion; det kan godt
være at det er en god måde at være med til at tabe sig på, men når man
nu engang er stærkt overvægtig, er motion altså ekstra svært...

Men held og lykke til jer begge, hvad I end vælger!

Mvh,
René

Best regards,
Rene' (Denmark)
www.rene.hjorth.com & www.lowcarb.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-11-02 00:54

Pia J wrote:

> ok, det fik jeg så svar på ved at søge på netdoktor. Mit næste spørgsmål er,
> om de er på recept? Min mand har et BMI på 40 og vi har i perioder på over ½
> år spist fedtfattig mad uden større resultater, ......

Fedtfattig er ikke altid det samme som man taber sig.

Man skal se på hvad slags kalorier indenfor hovedkategorierne fedt,
protein og kulhydrater man indtager.

Vil man forbrænde fedt, så skal kroppen tære på fedtreserverne. Og det
kan den ikke hvis man hele tiden fylder på af "hurtige kulhydrater"
(sukker, pasta, ris, kartofler, brød).
De "hurtige kulhydrater" vil kroppen nemlig forbrænde først.

Hvor meget af jeres mad er pasta, ris, kartofler, brød?
Prøv at skrue ned for de fire ting og op for grønsager. Og så se hvad
der sker.

Mangler du inspiration for opskrifter som følger ovenstående, så ta et
kig på http://opskrifter.heede.dk (og ja, den følger DDV-principperne,
men jeg kender ikke andre sider som har den slags madopskrifter)

> hvorefter vi langsomt er
> gledet tilbage til at tilføje lidt slik og kage.

Sådan kommer kiloerne ikke væk. Det er sikkert.

> Vi snakker ikke fed dansk
> mad her, selv når vi ikke slanker, men cola indgår fx og han er desværre
> glad for brød.

Må man spørge hvad slags brød? Rugbrød eller wienerbrød?

Og hva med cola'en? Sukker, Light, mængder?

> [...]
> cykling. Det er mørkt når han kommer hjem, vi har langt til nærmeste
> gadebelysning, spadsereture giver derfor ikke meget når det kun er i

Så la endelig vær med at cykle eller bevæge jer et sted hen hvor I er
utrygge. Motionen skal jo ikke være en straf eller være utryg.

En spadseretur er bedre end ingen spadseretur. (særlig her den 19. hvor
der skulle være vildt mange stjerneskud at kigge på mellem klokken
0400-0500. Specielt når I bor så langt ud på landet som du antyder I
gør)
--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Der har tabt 16,3 kilo vha De Danske Vægtkonsulenters kostplan siden

Fra : Pia J

Dato : 15-11-02 08:43

> Hvor meget af jeres mad er pasta, ris, kartofler, brød?
> Prøv at skrue ned for de fire ting og op for grønsager. Og så se hvad
> der sker.

Jeg er "gammel" vegetar, så jeg prøver i forvejen at snige grønt med - det
må jeg så blive endnu bedre til og skrue ned for pastaen (som er så
forbandet hurtig at lave, når man først er hjemme kl. 19.30)

Men Rene jo foreslår det samme, så det kan vi godt prøve. Og jeg gider
heldigvis ikke lave julekonfekt i år, så det er jo også en hjælp.

> eller wienerbrød?

FØJ! Nej, det tror og håber jeg han holder sig fra også. Han plejer da at
fortælle mig, når de har fået noget.

> Og hva med cola'en? Sukker, Light, mængder?

Jeg tror han drikker mindst 3 liter med sukker dagligt. Vand, saft, juice
giver ham ondt i maven, kaffe hader han, og da han er konsulent og aldrig
ved, hvor han havner, kan han ikke tilberede noget på jobbet. Jeg har ønsket
mig en blender for at prøve mig frem med smoothies og se om han kan få
energi den vej istedet - colaen er nemlig også et fix i en stresset hverdag
med lange køreture.

> Så la endelig vær med at cykle eller bevæge jer et sted hen hvor I er
> utrygge. Motionen skal jo ikke være en straf eller være utryg.

vi er ikke mørkeræd. Men man kunne jo gå ind i et træ Hundene har
lyshalsbånd, så dem er der styr på.

> En spadseretur er bedre end ingen spadseretur. (særlig her den 19. hvor
> der skulle være vildt mange stjerneskud at kigge på mellem klokken
> 0400-0500.

ahm, øh, kl. 4!!!?? Gaaab.....

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 15-11-02 08:54

Pia J wrote:

> [...]
> smoothies og se om han kan få energi den vej istedet - colaen er
> nemlig også et fix i en stresset hverdag med lange køreture.

så lige i lægens bord i går at sukkeret i flydende form ( sodavand) feder
langt mere end i fast form ( feks ananas eller andre madvarer).... det er
noget med at det ryger hurtigere gennem systemet og ikke giver
mæthedsfornemmelse og man derfor også har tilbøjelighed til at drikke mere
end godt er....

jeg må indrømme at det undrer mig lidt at han får ondt i maven af andet end
sodavand, men et eller andet siger mig at det skyldes en vanesag..... hvis
han igennem år ikke har drukket andet end sodavand så er det klart at andet
påvirker maven på en helt anden måde end han er vant til....

selv drikker jeg normalt enormt meget cola, og i perioder bliver min dårlige
samvittighed for meget og jeg trapper ud af det, hvilket ALTID giver mig en
dundrende hovedpine i flere dage (coffein mangel).... jeg drikker så
danskvand med citrus i stedet....
måske du skulle prøve at aftale med din mand at han starter med feks en gang
om dagen ( feks til aftensmad) at drikke et glas vand eller lignende......
og på den måde vænne hans krop til andet end cola...... og så langsomt
trapper op med vand/danskvand og trapper ned med colaen.....
det er altså kun en vanesag og det ER altså muligt at droppe colaen, blot
det gøres langsomt og på den rigtige måde.....
og mht at han er konsulent så kan man altså også købe vand i flasker nu...
den smager iøvrigt ganske udemærket!!

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Pia J

Dato : 15-11-02 09:21

Han er også multiallergiker, eller blev stemplet som sådan som barn, næsten
alt giver ham ondt i maven, men han spiser det alligevel. Appelsin, tomat...
uendelig liste.

Men ja, meget er også dovenskab. Jeg mistænker de putter noget i cola som
gør det ekstra vanedannende! Der er jo aldrig nogen som bliver afhængig af
Faxe Kondi?

:Pia

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 15-11-02 09:32

Pia J wrote:

> Men ja, meget er også dovenskab. Jeg mistænker de putter noget i cola
> som gør det ekstra vanedannende! Der er jo aldrig nogen som bliver
> afhængig af Faxe Kondi?

der ER noget vanedannene i cola... nemlig coffein..... det er det samme som
gør folk afhængige af kaffe...... men sjovt nok blive kaffedrikkere ikke
stemblet som afhængige selvom de SKAL have deres kop kaffe hver eneste
morgen inden de kan vågne.....

jeg ved præcist hvorfor jeg drikker min cola, og hvorfor jeg får hovedpine
når jeg ikke får den..... jeg drikker sjældent kaffe og da kun meget
fortyndet da min mave ikke rigtig er enig i at det er godt*G*
cola derimod kan jeg drikke uden nogen probs ( bortset fra afhængigheden*G*)
i sådanne tilfælde er selverkendelse en god ting*G*

Fra : Pia J

Dato : 15-11-02 09:46

Man kunne engang få koffeinfri cola - med hvide propper. Er der nogen der
ved, hvor de er blevet af? Jeg har hørt, at overdreven koffein indtag kan
gøre mere træt - lyder rigtigt, da letigen jo indeholder en hel spand kaffe
pr. tablet.

Og det er gemalen selv, som har foreslået dem som en overgangsordning....

:Pia

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-11-02 10:53

Pia J wrote:

> Man kunne engang få koffeinfri cola - med hvide propper. Er der nogen der
> ved, hvor de er blevet af?

Der blev sikkert ikke solgt nok. Gæt selv hvorfor.

> Jeg har hørt, at overdreven koffein indtag kan
> gøre mere træt - lyder rigtigt,

Ja, fordi kroppen kun får et "boost" af energi af koffeinen. Dette boost
skal jo tages et eller andet sted fra.
Når man så får et stort "boost" energi, så bliver der altså også taget
mere i den anden ende.

Ok efterfølgende samligning holder ikke helt, men rent billedligt kan I
forhåbentlig følge mig:
Folk på extacy har jo også masser af energi. Og når denne energi er væk,
så har kroppen/personen det altså ikke så frygtelig godt fordi al
energien er skudt af i rusen.

> da letigen jo indeholder en hel spand kaffe
> pr. tablet.

Ok, så tænker jeg ved mig selv.

Er der virkelig nogen som er overbevist om, at en spand kaffe er godt
for helbredet?
Hvis nej, hvorfor tror man så at en spand kaffe i pilleform er sundt?

Fra : Pia J

Dato : 15-11-02 11:05

> Hvis nej, hvorfor tror man så at en spand kaffe i pilleform er sundt?

DET tror jeg heller ikke. Det er noget skod, men de hjalp mig med at komme
op om morgenen et år, hvor min sædvanlige vinterdepression ikke lod sig
kurere af sommersolen. Ellers havde jeg sovet 14 timer i døgnet.

Nu har jeg fået hunde istedet :)

:Pia

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-11-02 11:41

Pia J wrote:

> Nu har jeg fået hunde istedet :)

Genialt! Gå en tur med dem. Få din mand med.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 15-11-02 16:54

Pia J wrote:
> [...]
> der ved, hvor de er blevet af? Jeg har hørt, at overdreven koffein
> indtag kan gøre mere træt - lyder rigtigt, da letigen jo indeholder

jeg har ikke set "de'caf" cola i temmelig lang tid*G* men hvis du vil starte
et sted kan du jo få ham til at købe light i stedet for almindelig cola.....
det er jo sukkeret du skal have ham fra....

> Og det er gemalen selv, som har foreslået dem som en
> overgangsordning....

hvad med light??

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-11-02 10:46

Pia J wrote:

> [...]
> må jeg så blive endnu bedre til og skrue ned for pastaen (som er så
> forbandet hurtig at lave, når man først er hjemme kl. 19.30)

Hvad med at lave grønsager til to dage ad gangen (så kan du anden dag
bare smide det i mikrobølgeovnen, hvis du har sådan en)

> Men Rene jo foreslår det samme, så det kan vi godt prøve. Og jeg gider
> heldigvis ikke lave julekonfekt i år, så det er jo også en hjælp.

helt klart.

> Jeg tror han drikker mindst 3 liter med sukker dagligt.

Jeg skal ikke kunne sige det med sikkerhed, men trapper han ned på det
colaforbrug, så vil kiloerne også ryge lidt ad gangen.
Colaforbruget (mere præcis: sukkeret) skal så erstattes af mere
hensigtsmæssige kalorier.

Som Sabina siger, så er en "kold tyrker" en forbandet hård proces at
komme igennem, men en nedtrapning af cola samtidig med en optrapning af
fx vand eller usødet saft en blødere overgang

Prøv og få ham til at spise noget frugt istedet for. Der er godt nok
også sukker i frugt, men slet slet ikke i de mængder som det er i cola.
Frugten giver også en mæthedsfornemmelse, som Sabina er inde på.

> Vand, saft, juice
> giver ham ondt i maven, kaffe hader han, og da han er konsulent og aldrig
> ved, hvor han havner, kan han ikke tilberede noget på jobbet.

Har I ikke en køletaske, hvor han kan opbevare noget mad, der partout
skal på køl.

Derudover kan man lave en masse mad, der kan spises "på en køretur", som
er langt bedre end de fix.

> Jeg har ønsket
> mig en blender for at prøve mig frem med smoothies og se om han kan få
> energi den vej istedet

Jeg aner ikke hvad smoothies er for en størrelse, men problemet er, at
manden får for meget energi. Og ovenikøbet det mindst rigtige af det.

Sukker, pasta, ris og kartofler giver godt nok hurtige energi-boosts,
men blodsukkeret bliver smidt på rutsjetur medmindre man får sig ny
energi. Kommer blodsukkeret ned i dalen på rutsjeturen, så siger
kroppen: jeg skal have energi. Rent refleksmæssigt tager man så noget
sukkerholdigt for det giver jo hurtig en optur, der i løbet af kort tid
igen kommer ud af balance og voila så starter rutsjeturen igen.

Hele tricket er, at holde blodsukkeret på et tilstrækkelig niveau, så
man ikke ryger i den der rutsjetur. Derved får ikke den
træthedsfornemmelse som lavt blodsukker giver og kroppen higer ikke
efter den hurtige energi som den gør på rutsjeturen.

Jeg kan ikke konkret fortælle jer, hvad I kan gøre med køreturene eller
med lange arbejdsdage, men kostvanerne skal i hvert fald laves radikalt
om, hvis du/han/I ønsker at få resultater.
Hvordan I får implementeret dem i jeres hverdag må I selv rode med.
Jeg er ikke en eneste sekund om, at det vil lykkedes, hvis I virkelig
ønsker det.

Må jeg spørge hvad slags konsulent din mand er?

> - colaen er nemlig også et fix i en stresset hverdag
> med lange køreture.

Jep. Det er et fix og intet andet.

Nu er jeg grov: I hvilken sammenhæng bruger man udtrykket fix normalt?

Beklager at måtte sige det, men sådan som jeg kan forstå det på dig, så
er din mand uhensigtsmæssig afhængig af de der fix.

Han kommer ikke af med kiloerne, sålænge han skal have de der fix.

> ahm, øh, kl. 4!!!?? Gaaab.....

Nåh ja, det var bare et forslag (og når I nu bor på landet, så har I
bedre mulighed for at se det end vi byboere)

Den med træet: Gi øjnene et kvarters tid (op til en halv time) til at
vænne sig til mørket (sluk alt hvad det hedder lyskilder). Så vil du/I
opdage at der er rimeligt lyst også om natten. Der er i hvert fald
rigelig til at kunne se træer.
Bruger man bare én lyskilde (lighter, lys i mobilen eller sådan noget),
så kan man godt starte forfra med det kvarters tid (op til en halv
time).

Fra : Pia J

Dato : 15-11-02 11:12

> Prøv og få ham til at spise noget frugt istedet for. Der er godt nok
> også sukker i frugt, men slet slet ikke i de mængder som det er i cola.

Jeg sørger for pærer og bananer til at tage med på køreturen. Om han husker
dem hver dag holder jeg ikke regnskab med.

> Jeg aner ikke hvad smoothies er for en størrelse, men problemet er, at
> manden får for meget energi. Og ovenikøbet det mindst rigtige af det.

Det er sådan en slags milkshake af fx yoghurt og frugt blended sammen -
tænkte det ville være et godt morgenmadstilskud. (og ja, vi bruger minimælk)

> pasta, ris og kartofler giver godt nok hurtige energi-boosts,

Han skal jo også blive mæt. 2 meter høj og en mave som aldrig bliver fyldt.
Og jeg synes ikke han spiser store portioner i forhold til mig.

> Må jeg spørge hvad slags konsulent din mand er?

edb

> Nu er jeg grov: I hvilken sammenhæng bruger man udtrykket fix normalt?

Jeg foretrækker han tager et fix fremfor at falde i søvn på motorvejen. Men
vi kunne jo droppe det herhjemme. Jeg må til at være bussemand igen. Jeg kan
jo sige, vi ikke har råd

> Beklager at måtte sige det, men sådan som jeg kan forstå det på dig, så
> er din mand uhensigtsmæssig afhængig af de der fix.

tja, og vi har jo alle hørt om, hvor svært det er at stoppe rygning, og det
er ikke nemmere selvom partneren står med en stor fed pegefinger i ens
ansigt hele tiden tror jeg...

:Pia

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-11-02 11:40

Pia J wrote:

> "Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message

> Jeg sørger for pærer og bananer til at tage med på køreturen. Om han husker
> dem hver dag holder jeg ikke regnskab med.

Nej, hvorfor skulle du da også det. Han er vel en voksen mand, der ved
hvad der godt for ham.

> Det er sådan en slags milkshake af fx yoghurt og frugt blended sammen -
> tænkte det ville være et godt morgenmadstilskud. (og ja, vi bruger minimælk)

Tilskud? Ok jeg er lidt detaljeorienteret, men det drejer sig om at
få hele kosten lavet om og ikke kun tilskudene.

> Han skal jo også blive mæt.

Ork ja, det bliver han også af de rigtige madvaner.

Tænk på, at med de madvaner han har i øjeblikket, så er mavesækken
opspilet og derfor kan der også være mere i den.

Med nogle andre madvaner, så bliver mavesækken ikke så stor og derfor
indtræder mæthedsfornemmelsen hurtigere.

> 2 meter høj

Det har intet at gøre med hvad man har brug for. Du vil da ikke seriøst
fortælle mig, at fordi han er 13 centimenter højere end mig, at han har
brug for væsentlig mere energi? Ta et målebånd og se hvad 13 cm er. Det
er sgu ikke meget.

Med et BMI over 40, så vejer din mand altså over 60 kilo (over to sække
kartofler eller 240 pakker lurpak) for meget.

Jeg havde et BMI på 39 (men jeg er også 13 cm mindre end din mand) og nu
er det på 29.
Og jeg har kun lavet om på kosten (jeg har måske også bedre mulighed for
det end du/han/I)

> og en mave som aldrig bliver fyldt.

jo, den gør med mindre fornuftige ting.

Få ham til at spise 600 gram grønsager (og nej, kartofler er ikke
grønsager i denne sammenhæng) istedet. Gerne nogen forskellige fx 200
gram broccoli og 200 gram blomkål og 200 gram porrer (de kan tilberedes
i samme gryde, hvis det er problemet med kogeplader. Men brug den store.
Det fylder nemlig ret meget).
Det er rigtig meget. Og er det ikke nok, så lav en go gang tzatziki til.
Det plejer at lægge låg på de fleste. Er der plads til mere, så skær
agurker og gulerødder i pinde og få ham til at spise dem. Så skulle der
vist ikke være plads til mere.
Og siden du siger, at penge ikke er problemet, så ta' nogen rigtig
rigtig gode nogen fx økologiske (hvis I mener at de smager bedre).

Jeg beklager at jeg samligner med DDV hele tiden, men det er der jeg har
flest eksempler fra.
Mange har problemer med de 300 obligatoriske gram til måltiderne.

> Og jeg synes ikke han spiser store portioner i forhold til mig.

hvad spiser du da? Og må jeg spørge om du også kæmper med et par kilo
for meget?

> Jeg foretrækker han tager et fix fremfor at falde i søvn på motorvejen.

Ja ja, det er jo ingen grund til at falde i søvn med 30 meter i
sekundet.

Det bedste i hans situation ville selvfølgelig være at have så meget
energi, at man ikke har brug for fixet.

Tænk på, at de der 60 kilo også er nogen som skal have energi (bruger
det energi som resten af kroppen skal bruge til bl.a. holde sig vågen).
Tænk, at hvor go en konsulent han kunne blive, når han fik den energi
som de 60 kilo tærer i øjeblikket. Prøv og tænk på den fokus og
ihærdighed han kunne lægge for dagen, når han ikke skal bruge energi på
de 60 kilo.

> Men
> vi kunne jo droppe det herhjemme.

Det er en start.

> Jeg må til at være bussemand igen.

Næh, men fortæl ham, at du også gerne vil have ham med til jeres
sølvbryllup!
(Det burde give ham rigeligt at tænke over).

Det er vel ikke kun dig, som vil have at han skal tabe sig. Han vil vel
også gerne. Ergo så må det være ham der laver arbejdet. Det eneste du
kan er, at støtte ham. Arbejdet skal han lave.

Eller endnu mere præcist: Hvis han ikke vil, så glem projektet med ham.
Fylder du ham med gode ting derhjemme, så kører han bare på tanken og
spiser uhensigtmæssig der eller også skaber det gnidninger mellem jer
som heller ikke er godt for jeres partnerskab.

Lidt ligesom at være konsulent: Kunden skal stadig lave arbejdet selv
når konsulenten er kørt og konsulenten kan kun støtte og rådgive, når
han er i nærheden.

> Jeg kan
> jo sige, vi ikke har råd

Næh, men så må du finde på en mere snedig måde at fortælle ham på, at du
gerne vil tilbringe mange mange år sammen med ham endnu (det går jeg da
ud fra, at du vil).

> tja, og vi har jo alle hørt om, hvor svært det er at stoppe rygning,

ja tilgengæld er det - hvis jeg skal sige det - lettere at holde op med
colaen.

> og det
> er ikke nemmere selvom partneren står med en stor fed pegefinger i ens
> ansigt hele tiden tror jeg...

Så må partneren lade være med at stå med en stor fed pegefinger i
vedkommendes ansigt.

Personen skal selv ønske det af hele sit hjerte, at holde op. Så kan
det også lade sig gøre.

Halvhjertede forsøg er næsten dømt til at mislykkedes.

Fra : Pia J

Dato : 15-11-02 12:21

> Og jeg synes ikke han spiser store portioner i forhold til mig.

hvad spiser du da? Og må jeg spørge om du også kæmper med et par kilo
for meget?

Ja. Men for mit vedkommende er det kun dovenskab og dårlige knæ som udgør en
hindring. Jeg mente blot, at med 40 cm højdeforskel KAN det ikke være
rigtigt, at vi skal spise samme mængder, der må da skulle mere energi til at
drive en stor krop fremfor en lille? Mine 2 hunde spiser heller ikke samme
mængde, så ville den mindste rulle istedet for at gå.

> Personen skal selv ønske det af hele sit hjerte, at holde op. Så kan
> det også lade sig gøre.
>
> Halvhjertede forsøg er næsten dømt til at mislykkedes.

Jeps - og når 10 kg dårligt kan ses, og det tager 2-3 år at nå resultatet -
så kan det være nemt at løbe sur i det. Mænd er jo MEGET
resultatorienterede. Han vil gerne - men bliver træt før målet. Og så er der
den med "i morgen".

mht til morgenmadstilskuddet, så mente jeg som energidrik istedet for cola
eller andet. Ja, han kan drikke det når som helst. Og måske det kunne give
bund til at droppe den ene skive brød, energi til at køre så han ikke følte
han skulle spise morgenmad på arbejdet OGSÅ. Men det kræver, at jeg står op
samtidig, og DET er til gengæld tortur her i vinterhalvåret. Om sommeren
står jeg gerne op før hans vækkeur ringer.

:Pia

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-11-02 13:45

Pia J wrote:

> [...]
> for meget?
>
> Ja. Men for mit vedkommende er det kun dovenskab og dårlige knæ som udgør en

Den med dovenskaben, tja hvordan du finder motivation er helt op til
dig.

Den med det dårlige knæ? May I tell you a little secret?

Det kræver ikke voldsomt gode knæ at lave om på kostvanerne.
Og når man har smidt ca. halvdelen af det man vil smide, så kan man jo

> Jeg mente blot, at med 40 cm højdeforskel KAN det ikke være
> rigtigt, at vi skal spise samme mængder, der må da skulle mere energi til at
> drive en stor krop fremfor en lille?

Hmmmm, har din mand nogle ekstra organer eller legemsdele som du ikke
har (udover de kønsspecifikke)? Næh vel, de er bare lidt større. Kræver
det ekstra energi (i form af tilførsel af energi) at drive nogle lidt
længere ben eller arme?

Du kan også tænke lidt over. Han har en større overvægt end du har. Han
spiser mere end du. Mon ikke der er en sammenhæng?

> Mine 2 hunde spiser heller ikke samme
> mængde, så ville den mindste rulle istedet for at gå.

Skal dyr og mennesker have samme mad? Nej vel, så derfor kan du heller
ikke rigtig bruge samligningen til hundene til noget.

> Jeps - og når 10 kg dårligt kan ses, og det tager 2-3 år at nå resultatet -
> så kan det være nemt at løbe sur i det. Mænd er jo MEGET
> resultatorienterede.

Jep. Derfor er jeg også kanon glad for 16,3 kilo på 3 måneder vs. 12
kilo på 6 måneder.

> Han vil gerne - men bliver træt før målet.

Når han gerne vil, så kræver det kun jernviljen.

Nu ved jeg godt, at I ikke rent fysisk skal arbejde som en
marathonløber, men mentalt: Man skal arbejde helt frem til målet. Man
har ikke løbet en marathon før man har løbet 42,195 kilometer.
I vægttabssammenhæng: Man skal arbejde helt frem til målet. Man har ikke
tabt 60 kilo før man har tabt 60 kilo. Undervejs kan man så bruge andre
måleværktøjer BMI, lårvidde, mavevidde, holde _om_ hinanden, købe mindre
tøj eller hvad man har af motivationsværktøjer. Målet er uforandret: tab
af 60 kilo!

> Og så er der
> den med "i morgen".

Udsæt ikke til imorgen hvad der kan gøres idag!

> mht til morgenmadstilskuddet, så mente jeg som energidrik istedet for cola
> eller andet.

ok, jeg er glad for at den går _istedet for_

> Ja, han kan drikke det når som helst. Og måske det kunne give
> bund til at droppe den ene skive brød, energi til at køre så han ikke følte
> han skulle spise morgenmad på arbejdet OGSÅ.

Spiser han morgenmad 2 gange? (så er en del af problemet også der).

> Men det kræver, at jeg står op
> samtidig, og DET er til gengæld tortur her i vinterhalvåret.

hmmm, skal du ikke snakke med hundene? De savner dig sikkert også i
vinterhalvåret.

Fra : Pia J

Dato : 15-11-02 18:48

> Det kræver ikke voldsomt gode knæ at lave om på kostvanerne.

Kostvanerne er ikke nok for mig. Jeg SKAL bevæge mig også for at tabe mig og
derefter holde vægten. Tro mig, jeg har prøvet begge varianter.

> hmmm, skal du ikke snakke med hundene? De savner dig sikkert også i
> vinterhalvåret.

De kan godt vente til kl. 8. Og det hjælper ikke at pine mig selv med at stå
op kl. 6, jeg vågner nemlig ikke, bevæger mig blot rundt som en zombie til
langt op ad formiddagen. Og det har intet med gå-i-seng tidspunktet at gøre,
men lys og biorytme.

:Pia

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 16-11-02 08:37

> [...]

> Det har intet at gøre med hvad man har brug for. Du vil da ikke seriøst
> fortælle mig, at fordi han er 13 centimenter højere end mig, at han har

Basalstofskiftet er meget nært korreleret til højden sammen med vægten. Så,
jo, en høj person med samme vægt vil med overvejende sandsynlighed have et
højere basalt energibehov.

En to meter høj man på 30-35 år og 120 kg har således et (estimeret)
basastofskifte på 9,4 MJ, hvor en jævnaldrende mand med samme vægt, er er
187 cm har et basalstofskifte på 8,9 MJ.

Ikke at det på nogen måde skal være en undskyldning for at spise for meget

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, Stud. scient biokemi
http://www.cmrc.dk ; http://www.pcarlp.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-11-02 13:41

Mikkel Gybel Jensen wrote:

> En to meter høj man på 30-35 år og 120 kg har således et (estimeret)
> basastofskifte på 9,4 MJ, hvor en jævnaldrende mand med samme vægt, er er
> 187 cm har et basalstofskifte på 8,9 MJ.

Må man spørge hvordan du har beregnet det?

Og hvad er MJ i denne sammenhæng?

> Ikke at det på nogen måde skal være en undskyldning for at spise for meget

næh, vel.

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 17-11-02 15:02

> Må man spørge hvordan du har beregnet det?

Du Bois et al. Arch. Intern. Med 17, 863, 1916 - Men du kan formentlig slå
op i en hvilken som helst fysiologibog og finde nogenlunde de samme
relationer.

> Og hvad er MJ i denne sammenhæng?

Megajoule

- Mikkel

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 16-11-02 08:30

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message

> Jeg skal ikke kunne sige det med sikkerhed, men trapper han ned på det
> colaforbrug, så vil kiloerne også ryge lidt ad gangen.

Det lyder helt rimeligt... der er ganske meget energi i cola.

> Colaforbruget (mere præcis: sukkeret) skal så erstattes af mere
> hensigtsmæssige kalorier.

Hvis der skal ske et vægttabet, skal i hvert fald noget af energien IKKE
erstates, ellers kan det være ligemeget... Man kunne gå over til Cola Light
til en start.

- Mikkel

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-11-02 13:39

Mikkel Gybel Jensen wrote:

> "Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message

> Det lyder helt rimeligt... der er ganske meget energi i cola.

ja ikke?

> Hvis der skal ske et vægttabet, skal i hvert fald noget af energien IKKE
> erstates, ellers kan det være ligemeget... Man kunne gå over til Cola Light
> til en start.

ØØØhhh, det er colaforbruget som skal erstattes med hensigtsmæssige
kalorier. Ikke de kalorier som han får fra colaen som skal erstattes.

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 17-11-02 15:04

> ØØØhhh, det er colaforbruget som skal erstattes med hensigtsmæssige
> kalorier. Ikke de kalorier som han får fra colaen som skal erstattes.

Dvs. at det er colaen og ikke den energi der er i, som man bliver fed af?
Colaforbruget skal netop ikke erstattes med noget, der indeholder energi -
eller i hvert flad ikke med noget, der indeholder lige så meget energi -
ellers vil man ikke tabe... eller mener du med hensigtsmæssigt _antal_
kalorier?

- Mikkel

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-11-02 15:18

Mikkel Gybel Jensen wrote:

> "Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message
>
> Dvs. at det er colaen og ikke den energi der er i, som man bliver fed af?

hvor kan du se, at jeg siger det?

> [...]
> eller i hvert flad ikke med noget, der indeholder lige så meget energi -
> ellers vil man ikke tabe... eller mener du med hensigtsmæssigt _antal_

Udover det er ren ordkløveri, så er jeg enig med dig.

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 17-11-02 17:19

On Fri, 15 Nov 2002 10:46:04 +0100, Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote:

>Som Sabina siger, så er en "kold tyrker" en forbandet hård proces at
>komme igennem, men en nedtrapning af cola samtidig med en optrapning af
>fx vand eller usødet saft en blødere overgang

Det er en rigtig god ide!
Jeg har drukket store mængder cola i *mange* år, men her til foråret
begyndte jeg at tage fun-light saftevand med i skole så jeg havde noget
at drikke (kunne ikke lide vand) langsomt er det så blevet sådan at jeg
nu kan lide vand og ikke har behov for cola nær så meget som før. Jeg
tabte mig ca. 7kg over sommerferien uden at gøre noget for det.
Udover det har jeg så nu også udskiftet det cola jeg rent faktisk
drikker med light, så det skulle være endnu bedre.

--
Regards Stefan
Websites: http://ghashul.dk/

Fra : Pia J

Dato : 18-11-02 11:23

"Stefan Bruhn" <spamfilter@bruhn.tk> wrote in message
> [...]

Desværre lider han under den vrangforestilling at aspartam nedsætter
forbrændingen og derved "feder" - det er vist også rigtigt, men han skal
vist indtage mange badekarfulde saftevand før han når op på samme fedende
virkning som 1½ liter cola...

:Pia

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-11-02 15:01

Pia J wrote:

> [...]
> vist indtage mange badekarfulde saftevand før han når op på samme fedende

Det kommer vist an på, hvad det er for en saftevand.

Derudover skal han helt væk (eller i hvert fald begrænse det) fra
colaforbruget og overpå nogle sundere madvaner.
Derved får han ikke alt det aspartam.

Det er jo ikke sådan, at lidt aspartam stopper forbrændingen helt. Der
skal vist flere liter cola det før det er tilfældet.

Fra : Pia J

Dato : 18-11-02 18:16

> Derudover skal han helt væk (eller i hvert fald begrænse det) fra
> colaforbruget og overpå nogle sundere madvaner.

Væske skal han jo have. Og ren vand i for store mængder giver ham diarre. Så
det ville være saftevand i samme mængder som nu cola. Te hader han.
Æblejuice hader han. Appelsin er han allergisk mod og får ondt i maven.

:Pia

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-11-02 18:39

Pia J wrote:

> Væske skal han jo have.

ja.

> Og ren vand i for store mængder giver ham diarre. Så
> det ville være saftevand i samme mængder som nu cola.

Hva med lidt af hvert.

Det er vel ikke sådan, at når han bare ser en appelsin, at får ondt i
maven eller af et glas vand får diarre (tænk på, at cola også er mest
vand).

> Te hader han.

Så har han ikke fundet den rigtige. Jeg har lige genopdaget theen i form
af Nettos økologiske skovbærthe

Almindelig sort the kan jeg sgu heller ikke li eller de der
superduper-nukanvihelbrede-velbefindende-smagerafnogetkattenharslæbtmed-theer.

Fra : Bente B. Riis

Dato : 19-11-02 18:52

Carsten Riis wrote:

> Så har han ikke fundet den rigtige. Jeg har lige genopdaget theen i form
> af Nettos økologiske skovbærthe

Det ville nu under alle omstændigheder ikke du. Te er vanddrivende og
kan ikke erstatte vandet (nå ja - cola er også vanddrivende svjv - og så
er det måske så bare et spørgsmål om hvad der er mest vanddrivende).

Forskellige former for juice der er nævnt ville under ingen
omstændigheder være at anbefale heller - de er alt for energirige.

Jeg ville foreslå at han prøver at drikke vand (så meget som muligt uden
at få diarre naturligvis) - og så supplere op med cola light. Smagen er
ikke den samme som sukkercola - men tvinger man sig til at drikke det i
14 dage vænner man sig så meget til det at man foretrækker light (i min
erfaring altså)

Mvh
Bente