Termostat - hvor er 20 grader?
Fra : Lars Hartvig Pederse~

Dato : 13-11-02 13:51

Vi har købt et 70'er parcelhus med fjernvarme og alm. radiatorer. Men jeg
har svært ved at finde ud af nogle af termostaterne. Vi har 2 slags. Den ene
er nogle Danfoss termostater der går mellem 0 og 6 og hvor 3 ca. er 20
grader.
Det er til at finde ud af.

Men vi har også nogle andre termostater af mærket TA (?) som går mellem 0 og
10. Er der nogen der ved hvor 20 grader findes?

Jeg gættede på 5, men synes jeg skal helt op på 7 for at der er ordentlig
varme. Men der kan være en sammenhæng med indstillingerne på
fjernvarmeanlægget. Bl.a. temperaturen på det vand der sendes ud.

På forhånd tak!
Lars

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-11-02 14:29

"Lars Hartvig Pedersen" <lars@hartvig-pedersen.dk> wrote in message

> [...]
> varme. Men der kan være en sammenhæng med indstillingerne på
> fjernvarmeanlægget. Bl.a. temperaturen på det vand der sendes ud.

Er du sikker på at de sidst nævnte (TA) er termostater og ikke bare "haner"
?

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Lars Hartvig Pederse~

Dato : 13-11-02 14:59

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3dd253ad$0$35918$edfadb0f@dread13.news.tele.dk...

> Er du sikker på at de sidst nævnte (TA) er termostater og ikke bare
"haner"
> ?

Ja det er termostater, for de bliver kolde når temperaturen er høj nok.

Fra : Marc Friis-Møller

Dato : 13-11-02 15:05

> [...]
> varme. Men der kan være en sammenhæng med indstillingerne på
> fjernvarmeanlægget. Bl.a. temperaturen på det vand der sendes ud.

Prøv at kigge på TA's hjemmeside. www.tahydronics.com . Hjemme hos os har vi
TRV-300 over det hele - de går også fra 1-5, og her er 3 også nogenlunde
20gr.C.
Prøv at kigge rundt i deres produktkatalog.

/marc

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 13-11-02 16:39

> [...]
mellem 0 og
> 10. Er der nogen der ved hvor 20 grader findes?

Luk for een af radiatorerne og lad den blive lunken.
Mål rumtemperaturen, og åbn nu langsomt for radiatoren indtil der
kommer varmt vand i rørerne til den.
Værdien på termostaten svarer nu ca til rumtemperaturen.

---
Erik Rudbeck
Cleanup my address before replying by mail

Fra : Jørgen

Dato : 13-11-02 17:34

Jeg gætter på at nogle er retur termostater, f. eks til gulvvarme. Disse
bestemmer hvor varmt vandet må være når det forlader radiatoren, disse
sidder på returstrenen, som regel nede ved gulvet.

Rumtermostater bestemmer rumvarmen, disse er monteret på tilgangen som regel
ca. 1 m. oppe
..
For begge gælder at hvis toppen har været skruet af kan tallene variere .
De er normal en rød mærke under kraven, her skal forhøjningen på kraven være
placeret
Hilsen
Jørgen