Hvornår skal "ansatte" stå til ansvar ??
Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 13-11-02 01:32

Hej NG...

Beklager den måske lidt dårlige overskrift (kunne virklig ikke komme på en
bedre !!!!)

En tænkt situation som relaterer til en virkelig :)

En boligforening leaser en fælles kopimaskine hvortil folk har en
forbrugskonto, hvorpå der kan indsættes penge som folk så kan kopiere for.
Styregruppen i boligforeningen hyrer så et par beboere til at administrere
denne ordning. Deres opgaver er:

1. tage imod penge (kontanter) fra beboerne og opdatere deres saldi på
systemet..
2. Indsætte de modtagne penge på en til formålet oprettet bankkonto..

Folkene modtager løn for deres arbejde men der forelægger ikke en egentlig
ansættelseskontrakt - beboerne er dog ikke i tvivl om hvem disse "kopi-folk"
er..

Boligforeningen modtager så jævnligt en regning fra leasingselskabet og
betaler denne med pengene fra bankkontoen..

På et tidspunkt viser der sig at der er noget galt - for det beløb som
systemet har registreret indbetalt svarer ikke til det beløb som er indsat
på bankkontoen. Boligforeningen må så dække regningen med penge fra andre
konti...

Det viser sig at uregelmæssighederne er opstået i en tidligere periode og at
de pågældende "kopi"-folk siden er blevet skiftet ud. Uregelmæssighederne
opdages i forbindelse med revision af regnskabet for "kopi-klubben"..

Kopisystemet antages fejlfrit forstået på den måde at det beløb der
indtastes manuelt også er det beløb systemet registrerer - og regner med..

Det manglende beløb på bankkontoen er af ikke uvæsentlig størrelse..

For mig at se kan uregelmæssigheden være opstået som følge af:

1. Der er lavet en fejl i regnskabet og nogle af kopi-klubbens penge er
blevet brugt til andre ting..
2. kopi-folkene har været lige flinke nok ved folk og indtastet højere beløb
end der blev betalt..
3. kopi-folkene har været lige lovligt smart og faktisk beholdt pengene til
eget forbrug..

Spørgsmålet er så om:

1. Kan folkene holdes til ansvar i henhold til lovgivningen udfra de givne
forhold (ingen ansættelseskontrakt, eneste "beviser" er systemets udskrift
og bankkontoen)
2. Hvilke skridt skal der foretages for at et ansvaer kan gøres gældende
(politianmeldelse ?? - og i givet fald hvad/hvem skal man så anmelde)..

Med Venlig Hilsen

Nikolaj B. Kjeldsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-11-02 20:53

In article <aqs6im$7f4$1@eising.k-net.dk>, Nikolaj B. Kjeldsen wrote:
> [...]
> forhold (ingen ansættelseskontrakt, eneste "beviser" er systemets udskrift

Man er grundlæggende ansvarlig for sine handlinger. Og såfremt de
bevidst har svindlet, så er de strafbare, og erstatningspligtige.

Hvis de bare har været inkompetente er der ikke noget at komme
efter så vidt jeg ved. En butiksmedarbejder er heller ikke
erstatningspligtig. Derfor er der i mange butikker sådan, at
medarbejderen ikke selv tæller kassen op - da de så vil score
penge når der er overskud, og lade butikken betale når der er
underskudd.

> 2. Hvilke skridt skal der foretages for at et ansvaer kan gøres gældende
> (politianmeldelse ?? - og i givet fald hvad/hvem skal man så anmelde)..

Politianmeldelse må være næste skridt. De må så vurdere om der
kan findes tiltrækkeligt med beviser og indicier, eller om
i skal forsøge et civilt søgsmål. Evt mod fabrikanten af tælleren,
som svindleren vel siger må have talt forkert.

Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 14-11-02 22:41

Tak for svaret..

/Nikolaj