Ny brændeovn
Fra : Morten Klostergaard

Dato : 12-11-02 20:58

Nu når man har fået ny brændeovn, skal man så lave en friskluft tilførsel
udefra eller er det noget opreklameret hø?

\Morten

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 12-11-02 21:13

"Morten Klostergaard" <Mortenklostergaard@mail.dk> wrote in message
> Nu når man har fået ny brændeovn, skal man så lave en friskluft tilførsel
> udefra eller er det noget opreklameret hø?

Se evt. http://www.ah-gruppen.dk/vvs-butik/_ovne/abc.htm

\MKG

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 13-11-02 08:27

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-11-02 17:49

Finn Hybjerg Hansen <fhh@kom.auc.dk> skrev i en

> Hej
> Jeg spurgte pejse-centeret om netop dette da vi have fået vores ABC-ovn,
> og de sagde at de havde dårlige erfaringer med det, den kolde vinter-luft
> direkte ind i ovnen gjorde det sværere for ovnen at opnå en god
forbrænding.
> Så hvis du vil have friskluft tilførsel skal det nok ikke være direkte
> til ovnen.
> Men måske istedet for indirekte, dvs. til rummet hvor ovnen står,
> via nogle luft ventiler i ydervæggen?
>
> --
> /Finn

Kold luft fremmer forbrænding, da det indeholder mere ilt, og kulde fremmer
en varmeudviklende kemisk proces, det kan du så fortælle pejsecentret. Hvis
dit hus er så tæt, at ovnen ikke kan få luft, er det nok heller ikke
nødvendigt at fyre - varmen aner simpelthen ikke hvor den skal smutte
ud..... Var der nogen der sagde noget om at gå over åen efter vand? Der er
næppe noget hus i dette land der er så tæt, men der er mange der har en
dårlig skorsten.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Brian

Dato : 14-11-02 20:06

Nu skal jeg ikke spille klog på hvor meget ilt der er i kold og varm luft,
men en ting er sikker kold luft fremmer ikke forbrændingen..

Det er hvad jeg har lært i mine fysiktimer...

Brian

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 14-11-02 20:42

Brian wrote:
> Nu skal jeg ikke spille klog på hvor meget ilt der er i kold og varm
> luft, men en ting er sikker kold luft fremmer ikke forbrændingen..
>
> Det er hvad jeg har lært i mine fysiktimer...

Næ, men et kilo kold luft fylder mindre - så relativt set,
volumenmæssigt,
er der mere ilt i en m3 kold luft end en varm ditto.
Udnyttes i ladeluftkølere i motorer.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-11-02 21:33

Poul Bundgaard <poul.bundgaard@mail.dk> skrev i en

> Næ, men et kilo kold luft fylder mindre - så relativt set,
> volumenmæssigt,
> er der mere ilt i en m3 kold luft end en varm ditto.
> Udnyttes i ladeluftkølere i motorer.

Ja, og det med forbrændingen er også sandt. En exotherm proces forskydes mod
højre hvis udgangsprodukterne er kolde. Processen er dermed mere effektiv =
går hurtigere, giver ikke nødvendigvis mere varme. Den kolde luft skal
selvfølgelig varmes op og det koster rigtigtnok kalorier, men disse er
identiske med de kalorier der skal til den luft der sniger sig ind ved
dørsprækkerne.

Vi der kører motorcykel, kender den der med en iskold fugtig aften, så går
motoren ekstra sundt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen