Er det spam eller er det ikke spam?
Fra : Jan Eliasen

Dato : 12-11-02 18:40

Fra : Henning Makholm

Dato : 12-11-02 18:53

Scripsit Jan Eliasen <jan@eliasen.dk>

> Nu kommer så mine spørgsmål; Er det godt nok kun spam hvis det drejer sig
> om reklamer?

Nej, spam er ikke kun reklamer.

Men siden du spørger i dk.videnskab.jura går jeg ud fra at du i stedet
for det brede men ikke-juridiske begreb "spam" mener den snævrere
mængde af "henvendelser som er forbudt ifølge markedsføringslovens
§6a". Og det omfatter - af lovtekniske grunde - kun henvendelser i
markedsføringsøjemed, altså reklame.

> Er det godt nok lovligt at jeg logge rind som hende velvidende at
> brugernavnet ikke tilhører mig? Hvad når nu sitet selv har foreslået det?

Jeg kan ikke se der skal være noget ulovligt i det. Hvis du betjener
firmaets computer på en måde som firmaet udtrykkeligt har opfordret
dig til, kan der på ingen måde være tale om "uberettiget" indtrængen.

Jeg er ikke sikker på hvad jeg skal mene om at firmaet ikke selv
tilbyder at fjerne adressen, hvis du nægter at bruge de automatiske
systemer de tilbyder.

--
Henning Makholm "Slip den panserraket og læg
dig på jorden med ansigtet nedad!"

Fra : Allan Olesen

Dato : 12-11-02 21:23

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:

>Jeg kan ikke se der skal være noget ulovligt i det. Hvis du betjener
>firmaets computer på en måde som firmaet udtrykkeligt har opfordret
>dig til, kan der på ingen måde være tale om "uberettiget" indtrængen.

Det udtryk har Jan Eliasen vist heller ikke brugt.

Han taenker vel naermere paa, om han kommer til at overtraede
noget lovgivning vedr. omgang med foelsomme personlige
oplysninger.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 13-11-02 13:25

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message

> Jeg er ikke sikker på hvad jeg skal mene om at firmaet ikke selv
> tilbyder at fjerne adressen, hvis du nægter at bruge de automatiske
> systemer de tilbyder.

Persondataloven §5:
Stk. 4. Behandling af oplysninger skal tilrettelægges således, at der
foretages fornøden ajourføring af oplysningerne. Der skal endvidere
foretages den fornødne kontrol for at sikre, at der ikke behandles urigtige
eller vildledende oplysninger. Oplysninger, der viser sig urigtige eller
vildledende, skal snarest muligt slettes eller berigtiges.

Der er vidst ingen tvivl, - de må selv igang med at rydde op.

/Per

Fra : Jan Eliasen

Dato : 16-11-02 11:41

Fra : Jan Eliasen