Reol som kun kan købes i en bestemt kæde
Fra : Lars

Dato : 12-11-02 18:05

Jeg er kommet lidt i tvivl om nedenstående er helt lovligt.

Min kone og jeg har set en reol i Ide Møbler, af mærket Mistral i grå. Denne
ville vi gerne købe.

Vi ringede så til den forretning, hvor vi normalt køber møbler, og spurgte
om de forhandlede Mistral, hvilket de gjorde.

Dog er det åbenbart sådan at den grå variant KUN forhandles i Ide Møbler. Vi
har fået en prisliste fra fabrikken hvor den grå variant optræder.

Men vores "normale" møbelforretning kan ikke købe den grå udgave, men gerne
alle de andre udgaver.

Jeg mener at fx. B&O er blevet dømt til at skulle sælge til fx. Merlin.

Så nu er mit spørgsmål: Er det lovligt at en kæde har eneret på en bestemt
variant i en serie? Evt. med henvisninger til tekster, så ville det være
kanon.

For god ordens skyld, vil jeg oplyse at dette indlæg er postet både i
dk.videnskab.jura og i dk.forbruger.

/Lars

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-11-02 18:08

"Lars" <arthurdent44@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så nu er mit spørgsmål: Er det lovligt at en kæde har eneret på en bestemt
> variant i en serie?

Ja da.

De har sikkert også en aftale med fabriken om et (højt) antal reolsystemer i
netop *den* farve.

Du kan blot insistere på at din normale møbelleverandør, leverer dig et
reolsystem i den grå farve ...... mod en mindre merpris .... naturligvis.

Hr. Bjørn

Hr. Bjørn

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-11-02 19:10

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> skrev :

>Ja da.
>
>De har sikkert også en aftale med fabriken om et (højt) antal reolsystemer i
>netop *den* farve.

Burde så bare ikke optræde i firmaets normale prisliste.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-11-02 19:24

KLIP

> Burde så bare ikke optræde i firmaets normale prisliste.

Det må være møbelhusets problem. Det er dem som har udleveret prislisten fra
fabriken/firmaet.

Hr. Bjørn

Fra : Preben Andersen

Dato : 12-11-02 19:27

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message

> Burde så bare ikke optræde i firmaets normale prisliste.

Nej, der er tale om såkaldt OEM-salg, hvor en OEM-kunde hos en leverandør
bestiller en vare, som måske er malet i en bestemt farve.
Producenten har ingen rettigheder til at sælge denne vare, det tilkommer
udelukkende OEM-kunden, derfor vil den heller ikke være repræsenteret i
producentens katalog. OEM betyder Original Equipment Manufacturer hvilket
betyder en producent, som producerer varer til en kunde evt. med dennes eget
brand/navn/logo osv. Disse specialproducerede varer vil ikke være
tilgængelige for andre af producentens kunder.

mvh
Preben

Fra : Lars

Dato : 13-11-02 09:02

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> wrote in message

> Du kan blot insistere på at din normale møbelleverandør, leverer dig et
> reolsystem i den grå farve ...... mod en mindre merpris .... naturligvis.

Det er jo netop det jeg ikke kan. Fabrikken nægter at sælge den farve til
min møbelhandler. Alle andre farver kan han godt få, og køber dem jævnligt,
men ikke den grå.

/Lars

Fra : Preben Andersen

Dato : 13-11-02 12:55

"Lars" <arthurdent44@hotmail.com> wrote in message

> Det er jo netop det jeg ikke kan. Fabrikken nægter at sælge den farve til
> min møbelhandler. Alle andre farver kan han godt få, og køber dem
jævnligt,
> men ikke den grå.

Så køb den dog hos Idé Møbler.

mvh
Preben

Fra : Lars

Dato : 13-11-02 17:41

"Preben Andersen" <pran@privat.dk> wrote in message

> Så køb den dog hos Idé Møbler.

Næh, for min "normale" møbelhandler giver mig rabat

/Lars

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 13-11-02 16:01

> [...]
> kanon.
>
> For god ordens skyld, vil jeg oplyse at dette indlæg er postet både i

Jeg vil tro at B&O-sagen drejer sig om konkurrenceloven.
Konkurrencestyrelsen så det vel som et problem at B&O begrænsede deres
produkter til nogen bestemte forretninger. Jeg vil dog ikke tro at en grå
reol i Ide møbler er noget som konkurrencestyrelsen gider at blande sig i.