Bremseklosser-professoren: Hallo ?
Fra : Jan Vagle

Dato : 11-11-02 22:41

Hei !

Gidder nogle af i dere forklare meg oplegget med bremseklosser i forskjellig
utførelse ?

F.eks. vi har "sintermetallklosser", "organiske", "keramiske" etc-etc..

Grunnen til at jeg spør er at (kun foran) så blir skiva sort å bremser ujevnt
etter en stund. Hvis jeg vasker skiva eller det regner så blir skiva ren å ok
igjen for en liten stund.
Jeg vil ikke ha de samme klossene (originale) igjen p.g.a. dette.

Ellers så blir skiva ved aktiv kjøring gloheit så den får blå flekker i
stålet. Har fått byttet bremseskive en gang nå på garanti.

Bak så er skiva alltid blank å fin å bremser helt jevnt.

Må opplyse om at dette er ved normal/litt aktiv bruk (ikke racing).

Er det sintermetall som er greia ?

--
Jan Vagle
..............................oOo

Fra : Bjørn S

Dato : 12-11-02 17:45

"Jan Vagle" <bones.REMOVE@broadpark.no> wrote in message
> [...]
>
> Ellers så blir skiva ved aktiv kjøring gloheit så den får blå flekker i
> stålet. Har fått byttet bremseskive en gang nå på garanti.

Er du helt 100 på at der ikke er hæng i bremsestempel eller ophæng ( i
tilfelde flydende ophæng) ?
Eller et par (ikke helt) hvilende fingre på bremsehåndtaget ? ( Man ser jo
tit folk slide ud sin kobling på madkassen på den måde - dog med foden i det
tilfælde:)
Garantert ikke kommet olie/fedt på de eksisterende klosser ?

/Bjørn

Fra : Jan Vagle

Dato : 12-11-02 19:21

Bjørn S wrote:
> [...]
>
> ujevnt

> ok

> Er du helt 100 på at der ikke er hæng i bremsestempel eller ophæng ( i

Ja, det har vært sånn siden mc'en var fabrikks-ny. Framhjulet løper helt
fritt. (Jeg kjøpte den ny i vår)
Men dette (Yamaha XP-500) er en tung mc til å bare ha en skive foran, men
allikevel..

> Eller et par (ikke helt) hvilende fingre på bremsehåndtaget ? ( Man ser jo
> tit folk slide ud sin kobling på madkassen på den måde - dog med foden i det
> tilfælde:)

Hehe... ingen fingre nei..

> Garantert ikke kommet olie/fedt på de eksisterende klosser ?

Ja.

Det store tegnet er at foran blir skiven sort av bremseklossene (mangen nyere
sykler i dag får sorte skiver ved bruk) i mens BAK er de ennå blanke.
Til hverdags brukes bremsene 50/50 foran/bak. Klossene bak må være av en annen
type.

--
Jan Vagle