Den "nye" iMac
Fra : Jakob Bock

Dato : 11-11-02 22:05

Jeg havde for nylig mulig for at se den "nye" iMac for første gang. Jeg har
lidt tænkt mig, at det skal være min næste Mac, men jeg var ikke særligt
imponeret af den justerbare hals der bærer skærmen. Det var ikke mit
indtryk, at den virkede som den skulle, da indstillingsmulighederne var
meget begrænsede. Skal man ikke kunne indstille skærmen, så halsen peger
lige i vejret? Det kunne man ikke på de to iMacs i butikken -- dvs. skærmen
"faldt" ned, hvis man forsøgte.

Pt. har jeg en Powerbook G3, hvor skærmen skal støttes af en bunke bøger. Så
jeg er ikke helt frisk på at investere i en ny Mac, hvis der er udsigt til,
at skærmen her også vil gå i stykker efter forholdsvis kort tid. Kan det
virkelig passe, at halsen på den nye iMac er så skrøbelig, eller er de mon
bare blevet mishandlet af nogle jaloux pc-brugere?

Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Kenneth Straarup

Dato : 14-11-02 11:58

> [...]
> kort tid. Kan det virkelig passe, at halsen på den nye iMac er så
> skrøbelig, eller er de mon bare blevet mishandlet af nogle jaloux

på den cirkus et år gamle ibog virker den upåklageligt. I hvert fald i mit
tilfælde. Den er ikke for stram, og den er ikke for løs, selvom den bliver
klappet op og i tusind gange om dagen.

Jeg ser du skriver iMac - vi snakker måske ikke laptops alligevel? Jeg har
ikke fået sovet endnu, så jeg undskylder, hvis jeg tager fejl.

Mvh,

-Kenneth Straarup.

Fra : Jakob Bock

Dato : 14-11-02 12:10

Kenneth Straarup skrev:

> på den cirkus et år gamle ibog virker den upåklageligt. I hvert fald i mit
> tilfælde. Den er ikke for stram, og den er ikke for løs, selvom den bliver
> klappet op og i tusind gange om dagen.

Min Powerbook virkede også fint i ca. 2 år.

> Jeg ser du skriver iMac - vi snakker måske ikke laptops alligevel?

Nej, det er halsen på den nye iMac jeg spørger til -- men der er åbenbart
ingen her i gruppen der har erfaring med den, eller lyst til dele denne.

Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Michael Holm

Dato : 14-11-02 12:16

Jakob Bock <jakob@tegnestuen-ilt.dk> wrote:

> Min Powerbook virkede også fint i ca. 2 år.

> Nej, det er halsen på den nye iMac jeg spørger til -- men der er åbenbart
> ingen her i gruppen der har erfaring med den, eller lyst til dele denne.

ok da
Har haft en siden de kom frem - 4 børn + en jaluox viv der har hevet i
den og den fungere stadig fint, det samme gælder de 6 på arbejdet (2 er
17" og de er også ok)

Een er dog gået istykker, men det kan hænge sammen med at jeg skulle
flytte den, faldt over mine egne ben og tabte den på gulvet
Dog var det kun en skrue der knækkede og iMac'en funkede alligevel ! Er
fixet nu !
--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 14-11-02 12:46

Michael Holm skrev:

> Har haft en siden de kom frem - 4 børn + en jaluox viv der har hevet i
> den og den fungere stadig fint, det samme gælder de 6 på arbejdet (2 er
> 17" og de er også ok)

Se, det var det jeg håbede på at høre Men det giver da anledning til
betænkelighed, at begge demonstrationsmodeller i butikken ikke virker? God
reklame for Apple er det vel næppe.

Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 14-11-02 13:14

> [...]

> Se, det var det jeg håbede på at høre Men det giver da anledning til
> betænkelighed, at begge demonstrationsmodeller i butikken ikke virker? God

Prøv at spørge i butikken om grunden til de defekte arme. Køber man en
Mac og mekanikken svigter er der vel tale om garantireparation vil jeg
mene.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Jakob Bock

Dato : 14-11-02 13:20

Michael Tysk-Andersen skrev:

> Køber man en
> Mac og mekanikken svigter er der vel tale om garantireparation vil jeg
> mene.

Det er klart, men hvem kan undvære sin Mac i længere tid? Som tidligere
nævnt har jeg pt. en Powerbook med en skærm, der ikke kan bære sig selv. Jeg
har tegnet en forsikring på computeren som stadig gælder, men med udsigt til
at skulle undvære den i 3+ uger, er det ikke nogen mulighed. Jeg vil derfor
gerne købe en computer med minimal risiko for defekter indenfor en rimelig
tidshorisont -- noget man åbenbart ikke kan sige om Wallstreet-Powerbooken.

Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Kenneth Straarup

Dato : 14-11-02 13:41

> [...]
> risiko for defekter indenfor en rimelig tidshorisont -- noget man
> åbenbart ikke kan sige om Wallstreet-Powerbooken.

Efter den normale garantis udløb ved jeg ingenting, men det tog 4 dage
(inklusiv weekend) fra jeg afleverede ibogen uden lys i skærmen til ham
DHL-manden, til jeg havde den igen og den virkede. Det kan muligvis også
have været apples super 3-måneders garanti (jeg mener de har en sådan), men
jeg var i hvert fald imponeret og utrolig glad. Ikke mindst fordi de selv
hentede og leverede (eller DHL gjorde).

Mvh,

-Kenneth Straarup

Fra : Kenneth Straarup

Dato : 14-11-02 13:42

> [...]
> har en sådan), men jeg var i hvert fald imponeret og utrolig glad.
> Ikke mindst fordi de selv hentede og leverede (eller DHL gjorde).

Ved genlæsning hjalp det her svar dig vel egentlig slet ikke. Det er nok
mere generel ros til apple, da det fx er komplet umuligt at få repareret en
toshiba bærbar, med mindre man vil undvære den i 3-4 år.

Mvh,

-Kenneth Straarup

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 14-11-02 13:44

> [...]

> tidshorisont -- noget man åbenbart ikke kan sige om Wallstreet-Powerbooken.

Det er selvfølgeligt surt at skulle undvære sin maskine og jeg tror at
Apple prøver at lave hardware som ikke koster dem en masse
garantireparationer. Du har en defekt wallstreet og udfra dette kan du
ikke konkludere at wallstreet eller andet Apple hardware ofte får
defekter.

Indtil videre er der vist ingen her i forummet der har brokket sig over
defekte iMac skærmarme.

Har du checket nogle af de utallige websider med bruger reports som
macfixit og macintouch?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Jakob Bock

Dato : 14-11-02 15:44

Michael Tysk-Andersen skrev:

> Du har en defekt wallstreet og udfra dette kan du
> ikke konkludere at wallstreet eller andet Apple hardware ofte får
> defekter.

Netop min model har der været skrevet en del om på nettet -- så det er ikke
alene ud fra min egen erfaring, at jeg skriver det jeg skriver.

Se f.eks.:

http://www.ocf.berkeley.edu/~kenao/unhinged/

Alt i alt er jeg (selvfølgelig) godt tilfreds med kvaliteten af Apples
produkter, og jeg vil til enhver tid hellere have min defekte Powerbook end
den "vildeste" Windows-PC.

Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-11-02 19:47

> Indtil videre er der vist ingen her i forummet der har brokket sig over
> defekte iMac skærmarme.

Der har nu været nogle skriverier om det ude i den store verden. Selv på
Apples egne diskussionsfora. Bl.a. har der været problemer med, at
skærmen på de nye iMac hænger i den ene side. Skærmen er åbenbart
tungere i den ene side end i den anden, og det kan trække armen skæv.
I det aktuelle tilfælde ville jeg nu ikke være nervøs over at
købe en iMac. Den er sikkert blevet hærget noget i butikken. Om ikke
andet er der jo garanti på computeren. Jeg synes heller ikke, jeg kan
undvære min computer, så jeg sørger altid for at have to. Den anden er
måske et gammelt hakkebrædt, men i en snæver vending kan den bruges,
mens hovedcomputeren er til reparation.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kenneth Straarup

Dato : 14-11-02 13:39

> [...]
>
> Nej, det er halsen på den nye iMac jeg spørger til -- men der er
> åbenbart ingen her i gruppen der har erfaring med den, eller lyst til

Ahh, undskyld. Dum som jeg var, troede jeg det var hængslet skærmen på
ibøgerne sidder med.

Mvh,

-Kenneth Straarup.