/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Eloksering af alu
Fra : Ronni Kristensen


Dato : 11-11-02 21:31


Hej
Jeg skal have elokseret nogle af mine alu-dele på !Husqvarnaen, først og
fremmest hjulene. Jeg har hørt at Mekoprint www.mekoprint.dk kan gøre det.
Men er der nogen der ved hvad det koster, evt andre steder man kan få det
gjort?
--
-------
Mvh Ronni

www.team-sneglefart.dk



 
 
Hekto (11-11-2002)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 11-11-02 22:23

In article <aqp414$3vs$1@sunsite.dk>, ronni@kristensen.tdcadsl.dk
says...
>
> Hej
> Jeg skal have elokseret nogle af mine alu-dele på !Husqvarnaen, først og
> fremmest hjulene. Jeg har hørt at Mekoprint www.mekoprint.dk kan gøre det.
> Men er der nogen der ved hvad det koster, evt andre steder man kan få det
> gjort?
> --
> -------
> Mvh Ronni
>
> www.team-sneglefart.dk
>
>
>
De fleste større forkromningsanstalter elokserer/hård-anodiserer alu.
Farveudvalget er dog noget begrænset.

'Fidusen' er sealingen, efter anodiseringen. Først derefter er
overfladen tæt og upåvirkelig af bl.a. salt. Dårlig sealing giver derfor
også dårlig beskyttelse.

Endelig skal du være klar over at anodiseringen er lagt 'uden på'. Den
fylder derfor noget, og det betyder at gevind ændrer størrelse. Man kan
ikke bare skære dem op, fordi anodiseringen ar hårdere end gevindtappen!

Man kan ikke reparere anodiseringen, hvis der kommer skader, så måske er
en lakering egentlig at foretrække?

--
/Hekto/Brian
Suzuki LS650 m. 1in1 & Kawasaki KR-1 m. 2in2 + KIPS
http://dfm.divvy.dk/hekto

Poul B-H (12-11-2002)
Kommentar
Fra : Poul B-H


Dato : 12-11-02 08:32

Eloksering er en oksidering af selve aluminiumet og ikke et lag der er lagt
på og fylder derfor meget lidt 20my eller lign. Overfladen bliver hård og
porøs, så farven lægges inde i det porøse oksid som til sidst lukkes til,
for ikke at korrodere.

Poul B-H

"Hekto" <bs@hekto[remove].dk> wrote in message
news:MPG.183a3e345bd64eeb9896b7@news.sunsite.dk...
> In article <aqp414$3vs$1@sunsite.dk>, ronni@kristensen.tdcadsl.dk
> says...
> >
> > Hej
> > Jeg skal have elokseret nogle af mine alu-dele på !Husqvarnaen, først og
> > fremmest hjulene. Jeg har hørt at Mekoprint www.mekoprint.dk kan gøre
det.
> > Men er der nogen der ved hvad det koster, evt andre steder man kan få
det
> > gjort?
> > --
> > -------
> > Mvh Ronni
> >
> > www.team-sneglefart.dk
> >
> >
> >
> De fleste større forkromningsanstalter elokserer/hård-anodiserer alu.
> Farveudvalget er dog noget begrænset.
>
> 'Fidusen' er sealingen, efter anodiseringen. Først derefter er
> overfladen tæt og upåvirkelig af bl.a. salt. Dårlig sealing giver derfor
> også dårlig beskyttelse.
>
> Endelig skal du være klar over at anodiseringen er lagt 'uden på'. Den
> fylder derfor noget, og det betyder at gevind ændrer størrelse. Man kan
> ikke bare skære dem op, fordi anodiseringen ar hårdere end gevindtappen!
>
> Man kan ikke reparere anodiseringen, hvis der kommer skader, så måske er
> en lakering egentlig at foretrække?
>
> --
> /Hekto/Brian
> Suzuki LS650 m. 1in1 & Kawasaki KR-1 m. 2in2 + KIPS
> http://dfm.divvy.dk/hekto



Hekto (12-11-2002)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 12-11-02 10:32

In article <3dd0ad4c$0$146$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
pbekkerh@mail.dk says...
> Eloksering er en oksidering af selve aluminiumet og ikke et lag der er lagt
> på og fylder derfor meget lidt 20my eller lign. Overfladen bliver hård og
> porøs, så farven lægges inde i det porøse oksid som til sidst lukkes til,
> for ikke at korrodere.
>

Ja, "uden på". ERfaring siger mig at de 20-25 um fylder tilstrækkeligt
til at give problemer f.eks. i gevid; men der fylder de også x 2.

--
/Hekto/Brian
Suzuki LS650 m. 1in1 & Kawasaki KR-1 m. 2in2 + KIPS
http://dfm.divvy.dk/hekto

Arne Rohr Pedersen (11-11-2002)
Kommentar
Fra : Arne Rohr Pedersen


Dato : 11-11-02 22:25


> Hej
> Jeg skal have elokseret nogle af mine alu-dele på !Husqvarnaen, først og
> fremmest hjulene. Jeg har hørt at Mekoprint www.mekoprint.dk kan gøre det.
> Men er der nogen der ved hvad det koster, evt andre steder man kan få det
> gjort?
> --
> -------
> Mvh Ronni
>
> www.team-sneglefart.dk
>
>
Prøv eventuelt her: http://www.anodisering.dk/ Det er det sted vi bruger i
det lille firma hvor jeg er ansat.

--
Arne Rohr Pedersen
Honda ST 1100



Mads Lund (12-11-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 12-11-02 10:47

> Hej
> Jeg skal have elokseret nogle af mine alu-dele på !Husqvarnaen, først og
> fremmest hjulene. Jeg har hørt at Mekoprint www.mekoprint.dk kan gøre det.
> Men er der nogen der ved hvad det koster, evt andre steder man kan få det
> gjort?
> --

husk lige på at aluksering ikke falder heldigt ud på meget forurenet
(legeringsmæssigt) aluminium. OG især støbte dele er fyldt med
legeringsstoffer, så de kan ikke alukseres.

Jeg fik alukseret min motor på 9'eren - trods advarsler fra HAI aluksering.
Resultatet blev også at motoren blev brun/grå istedet for pæn sort. Desuden
trækker processen legeringsstofferne ud i overfladen, så den bliver ru og
mat.

Så hvis du har støbte emner iblandt, så få dem til at test aluksere et
enkelt emne først.

Mads Lund
Ninja9RT



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408646
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste