Mærkeligt sløjfe termostat på pille fyr ?
Fra : Grønne

Dato : 11-11-02 21:36

Er der ikke en venlig VVS mand/dame der kan give mig en forklaring.?

Jeg har et pille fyr og på fremløbs røret sidder der en termostat (25?-
65?), termostaten sidder som en sløjfe mellem frem og retur løb.

Hvad gør den termostat godt for og hvad skal den stå på ?

Håber min forklaring var god nok, hvis ikke skal jeg nok uddybe den.

Med Venlig Hilsen

Grønne

Fra : mcloud

Dato : 11-11-02 22:21

"Grønne" skrev d. 11-11-02 21:36 dette indlæg :
> [...]
>
> Hvad gør den termostat godt for og hvad skal den stå på ?
>
> Håber min forklaring var god nok, hvis ikke skal jeg nok uddybe den.

Det kunne lyde som en blandesløjfe ,der er termostatstyret ,,hvor du
slet og ret blander vandet fra returen med fremløbsvand for ikke at få
meget koldt vand retur til kedlen,for dermed at spare opvarmning af
kedlen.
Men det er lidt svært at svare på når man ikke står foran kedlen.
Har du ikke en brugsvejledning over dit fyr og kedel, mit gæt er at
termostaten skal stå på 35-40 grader.
mvh mcloud blikkenslager

http://www.kandu.dk/

Fra : Grønne

Dato : 11-11-02 22:21

> [...]
> Men det er lidt svært at svare på når man ikke står foran kedlen.
> Har du ikke en brugsvejledning over dit fyr og kedel, mit gæt er at

Det var også det jeg gik ud fra og hvis jeg sætter den på max så stiger
retur temperaturen og hvis jeg stille den på min falder retur temperaturen.

Men hvorfor ikke bare lade kedlen lave den fulde opvarmning, vandet skal jo
opvarmes på et tidspunkt alligevel ?

/Grønne

Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 12-11-02 08:01

"Grønne" <anders(fjern)@spejderweb.dk> wrote in message

> [...]
temperaturen.

> Men hvorfor ikke bare lade kedlen lave den fulde opvarmning, vandet skal

Jeg har tidligere hørt en forklaaring som gik på at hvis returvandet er for
koldt, så vil der værre en større tendens til tæring af kedlen, derfor er
det ikke ualmindeligt at sætte en sådan blandesløjfe på anlægget. Jeg har
det samme på mit pillefyr.

/Tommy

Fra : mcloud

Dato : 12-11-02 09:01

"Tommy Bøgeskov" skrev d. 12-11-02 08:01 dette indlæg :

> [...]
er
> det ikke ualmindeligt at sætte en sådan blandesløjfe på anlægget. Jeg

Det er korrekt at man kan være uheldig at få tæring i sin kedel,og især
hvis det er en pladejernskedel,da kondensen danner sig i bunden af
kedlen og de svovlrester der er tilbage ved forbrændingen ,danner
simpelthen svovlsyre,derved opstår tæringen.
Man kan godt holde lavere temperatur på kedlen hvis denne er lavet af
støbejern.
Hvis man har en pladejernsradiator skal man holde ca 70 grader c på
kedlen for at undgå tæringer
mvh mcloud

http://www.kandu.dk/

Fra : mcloud

Dato : 12-11-02 08:49

"Grønne" skrev d. 11-11-02 22:21 dette indlæg :

> [...]
temperaturen.

> Men hvorfor ikke bare lade kedlen lave den fulde opvarmning, vandet

Jo koldere vand du får tilbage til kedlen ,dvs. i bunden af kedlen jo
længere skal fyret køre for at varme vandet og kedlen op derfor blander
man frem og returså man dermed sparer .
mvh mclo

http://www.kandu.dk/

Fra : ....

Dato : 14-11-02 15:57

Grønne <anders(fjern)@spejderweb.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aqp4c3$7ah$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> Hvad gør den termostat godt for og hvad skal den stå på ?
>
> Håber min forklaring var god nok, hvis ikke skal jeg nok uddybe den.

Det er en shunt-ventil, som blander fremløbet og returen på din kedel.
Der er flere grunde til at man blander frem- og returløb.

Hvis man f.eks. har gulvarme, så vil man gerne have en forholdsvis lav
temperaur i det cirkulerende vand på anlæget. Gulvarme under trægulve, bør
køre med så lav en temperatur som mulig, og med en tilsvarende større
gennemstrømningsmængde. Simpelthen for ikke at ødelægge trægulvet.
Ved betongulve, er det også en fordel med en forholdsvis lav temperatur og
en stor gennemstrømning, da man derved undgår får "varme striber" i gulvet.
Det er i begge tilfælde et krav, at det er varmeslange nok i gulvet, ellers
virker det ikke.

En lav temperatur på det cirkulerende vand, vil også give et lavere varmetab
fra rørene som transporterer vandet rundt, hvorfor man også derfor ønsker en
lav cirkulationstemperatur. Det sparer simpelthen på varmen.

Man kan også bruge det til at holde en lav temperatur på det cirkulerende
vand til radiatorerne / gulvarmen, og samtidigt holde en høj temperatur på
den varme forbrugsvand. Her skal man bare sørge for at varmtvandsbeholderen
er "inden for" kedelanlæget, og lave blandesløjfen uden om. Derved kan man
køre med f.eks. 60 grader på kedlen og varmtvandsbeholderen, og samtidigt
køre med f.eks. 40 grader på det vand der cirkulerer ud til resten af
anlæget.

Mvh
Thomas