Bella 24
Fra : Mikkel Wrang

Dato : 11-11-02 14:56

Hej,

Jeg har brug for lidt hjælp til et Bella 24 telefonanlæg. Et element
brændte for noget tid siden sammen i anlægget, hvilket gør at det er i
"nødberedskab". Det vil sige at den dirigere opkald udefra direkte ud
til de enkelte telefoner. Her kommer så mit problem, får at vælge hvem
der er hovedtelefonist og hælpetelefonist, skal man bruge nogle koder,
som man taster på telefonen. Det er noget i stil med #40 el. *21. Vi
fik i sin tid koderne af teknikkeren, men det er de desværre
bortkommet. Teledanmark kan dog ikke være behjælpelige med at
fremskaffe dem igen.

Er der nogen som kan hjælpe mig?

mvh Mikkel Wrang

Fra : Karsten Jensen

Dato : 12-11-02 00:22

"Mikkel Wrang" <wrang@biplane.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fik i sin tid koderne af teknikkeren, men det er de desværre
> bortkommet. Teledanmark kan dog ikke være behjælpelige med at

Den kloge bog siger:

Ekstra omstillingsapparater.

I travle perioder kan det være praktisk for omstillingen (normalt lok. 20)
at blive aflastet af andre lokalapparater. Omstillingen skal først åbne for
muligheden - men selve funktionen bestilles direkte fra det valgte
lokalapparat.

Gør sådan:

Omstillingen:

Løft røret
Klartone
Tast *12
(Annullering: #12)

Lokalapparat:

Løft røret
Klartone
Tast *2
(Udmeldelse: #2)

Dette forudsætter, at fejlen er fundet, for ellers vil den jo ikke komme ud
af nødberedskab eller nat-stilling. Omstillingerne kan her foretages på det
lille display i venstre side på selve centralkassen ved at trykke på de
enkelte bylinier, så lokalnumret, man ønsker den pågældende linie på, står i
displayet. Der findes en speedknap, der ved et vedvarende tryl på 4 sek.,
får det til at gå lidt hurtigere. Men er centralen for så vidt død, er næppe
muligt at ændre på noget

Der findes stadig folk - godt nok er de fleste af dem blevet pænt
gråhårede - hos TDC, der kan reparere dem. Der er også en enkelt på
Sjælland, der er skrap til dem. Nogle betragter det næsten som en slags
udfordring at gå i krig med en sådan antikvitet set i relation til
udvikling, og der findes stadig moduler til ombytning/reparation, men
bortset fra det, synes jeg nok, det er umagen værd, for du får næppe noget,
der er mere driftsikkert

Herudover findes der da andre koder, så som:

Funktion: Kode:

Kald til omstilling 9
Etabl. af ekstra omstilling
-omstillingen *12
-annullering #12
-lokalapparat *2
-annullering #2
Ankomne bykald
-svar fra omstillingsapparat løft røret
-svar på fællessignal 7
Notering R klartone 3
-annullering #3
Telefonmøde R lokalnr. RR ved svar
Udgående bykald 0
Svar på højttalerkald 8
Parkering R klartone *8
-annullering #8
Flytning af opkald *5 lokalnr.
-annullering #5
Gruppekald 4
-indmeldelse i gruppe *4
-udmeldelse af gruppe #4
Svar opkald til andre 1 lokalnr.
Viderestilling *6 lokalnr.
-anullering #6

Alle disse funktioner kan også klares let og elegant med såkaldte
linietagere, der fortrinsvis briges ved det apparat, der sædvanligvis bruges
som omstilling, men er der flere, der ofte fungerer som omstilling, er det
muligt at montere linietagere på alle apparater, om fornødent.

Er du interesseret, har jeg adskillige til lempelig overdragelse efter
nærmere aftale, selvfølgelig med originale vejledninger. (det er jo ikke en
"handeldelsgruppe, denne her NG)

Mvh
Karsten Jensen