Hvilke smørelser anbefales?
Fra : Andrew

Dato : 11-11-02 17:39

Hejsa Gutter

Så er tiden til opstaldning for mit vedkommende nået. Jeg har fundet en
dejlig kælder med konstant temperatur (15-20 grader) hvor dyret kan stå og
hvor jeg samtidigt i løbet af vinteren RIGTIGT kan gå og nusse om den og
gøre den super lækker til sæsonstart.

Jeg har fundet en fin side på nettet hvor der står hvordan man ordner
vinter-opstillingen af mc'en (http://www.dmc-org.dk/faq-vinter.html). Denne
liste går jeg efter men jeg har et spørgsmål:

Efter den grundige vask af mc'en og motoren, hvilken beskyttende olie skal
motor og mc så smøres ind i ? Har hørt mange sige WD-40 (har set det i
Harald Nyborg), er det det bedste? (det er syrefrit?)
Og så skal gummi smøres ind i silikone?

Hvilken olie fylder i på dyret samt smører stempler/cylindere med?

Nogen anbefaler at man TØMMER tanken fuldstændigt og så smører den med olie
indvendigt, andre anbefaler at man fylder den HELT tilsat lidt kabu-sprit.
Hvad gør i..???

Mvh Anders

Fra : Richard Pade

Dato : 11-11-02 18:12

Andrew wrote:
> [...]
> hvor jeg samtidigt i løbet af vinteren RIGTIGT kan gå og nusse om den og

Æv, hvor heldig - godt for din cykel.

> [...]
> motor og mc så smøres ind i ? Har hørt mange sige WD-40 (har set det i
> Harald Nyborg), er det det bedste? (det er syrefrit?)

Alt undtagen sædeovertræk og bremseskiver kan du sprøjte ind i en
vintervoks
som Motorex Protect&Shine 645. Kun et tyndt lag er nødvendig, når den
står
så lunt som din. Læg et lagen over den for at holde støvet ude. Til
foråret
vasker eller pudser du den resterende voks af (noget af den fordamper
inden).

Det, du ikke får af motoren, fordamper første gang motoren køres varm.
Det, du
ikke får pudset væk i krogene, beskytter blot.

Personligt foretrækker jeg denne spray frem for WD40, som jeg er bange
for,
opløser kabeltape og klistermærker. Det var i det mindste tilfældet med
min
Veffer, hvis tidligere ejere havde smurt den ind i noget tilsvarende
(Caramba)

> Hvilken olie fylder i på dyret samt smører stempler/cylindere med?

Den du kører med til næste sommer. Du behøver ikke hælde en særlig olie

til vinteren, blot du skifter før, du stiller cyklen væk og ikke efter.

> Nogen anbefaler at man TØMMER tanken fuldstændigt og så smører den med olie
> indvendigt, andre anbefaler at man fylder den HELT tilsat lidt kabu-sprit.

Sidstnævnte, men check om du må opbavare benzin i den kælder... Hvis
ikke gør
du blot førstnævnte. (Bland olie op med lidt benzin, som fordamper efter
du
har rystet blandingen godt rundt i tanken).

God arbejdslyst - og nyd de lune omgivelser.

Richard - hvis kommune har forsinket opførelsen af skrueskuret til næste
forår.

Fra : Ken Madsen

Dato : 11-11-02 18:40

"Richard Pade" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> wrote in message

> [...]
> du
> har rystet blandingen godt rundt i tanken).

øhm, i hvilket forhold?

Ken Madsen

Fra : Richard Pade

Dato : 11-11-02 18:58

Ken Madsen wrote:

> øhm, i hvilket forhold?

Afhænger vel af hvor tyktflydende/svær olien er - blandingen skal blot
være
til at ryste rundt i tanken, så den fordeler sig.

Richard

Fra : Andrew

Dato : 11-11-02 18:41

> [...]
> på
> til vinteren, blot du skifter før, du stiller cyklen væk og ikke efter.

Ifølge sælger skulle olie og oliefilter være rimelig nyt (skiftet for ca.
1000-1500 km siden). Er det så nødvendigt at skifte olie og evt. filter?

Kælderen er min fars, så jeg tror ikke det bliver noget problem.
Hvor kan man få det beskyttende olie, som du smører din maskine ind i,
Motorex???

Mvh Anders

Fra : Richard Pade

Dato : 11-11-02 19:08

Andrew wrote:
> Ifølge sælger skulle olie og oliefilter være rimelig nyt (skiftet for ca.
> 1000-1500 km siden). Er det så nødvendigt at skifte olie og evt. filter?

Ja, det er km nok til at danne vandkondens i olien, og det er den, der
ikke
må stå i cyklen, hvor den angriber lejer og andet metal ved længere tids
stilstand. Filteret kan du evt. lade blive siddende, blot du ikke tørner
motoren i vinterens løb, hvorved evt. vandsamlinger i filteret bliver
ført
ud i motoren gennem oliekanalerne/galleriet.

> Kælderen er min fars, så jeg tror ikke det bliver noget problem.

Ja det ved du bedst :)

> Hvor kan man få det beskyttende olie, som du smører din maskine ind i,
> Motorex???

Mc-forhandlere der sælger Motorex' olie og andre produkter. Honda-Claus
Søborg fx hvis du bor i Staden. Prisen er ca. 85 kr for en ½l spraydåse,
der i dit tilfælde sikkert rækker til to vintre, med mindre du bruger
resten til tørvask af cyklen i løbet af næste sæson. Det er den nemlig
også genial til - kører du aldrig i regn, kan du klare rengøringen på
den måde på nær en enkelt vådvask eller to.

Richard

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-11-02 19:14

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ifølge sælger skulle olie og oliefilter være rimelig nyt (skiftet for ca.
> 1000-1500 km siden). Er det så nødvendigt at skifte olie og evt. filter?

Skifte olie, ja. Skifte filter, nej.
Filteret kan næppe være særlig beskidt efter så kort distance, men olien kan
godt indeholde små mængder syre og vand efter et par korte ture i koldt
vejr.

Rittig

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-11-02 19:12

"Richard Pade" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> min
> Veffer, hvis tidligere ejere havde smurt den ind i noget tilsvarende

WD-40 opløser IKKE stafferinger og kabeltape, jeg har brugt det i årevis.
Der er nu stor forskel på WD-40 og Caramba, WD-40 har slet ikke Caramba's
penetrerende egenskaber. Jeg ville heller ikke sprøjte min motorcykel ind i
Caramba.
Men WD-40 er meget skånsom mod motorcyklen, og "filmen" kan holde en hel
vinter hjemme i min uopvarmede garage. Jeg bruger det jo meget på mine
off-roadere og racere, og der sidder masser af klistermærker på halvridset
plastic, og de sidder der også fint til foråret.

En lille bitte sjat almindelig motorolie af samme slags som alligevel er i
motoren i forvejen ned i hvert hul (efter at du har lettet tændrørene). Så
tørner du motoren et par gange, og monterer tændrørene igen.

kabu-sprit.

Hvis du tømmer tanken, er der mulighed for dannelse af kondensvand på
indersiden, og det er ret umuligt at sikre sig at der er oliefilm på
indersiden af tanken ALLE steder - og den oliefilm, hvor længe holder den?
Jeg er en af tilhængerne af karburatorsprit og fuld tank.

Rittig

Fra : Richard Pade

Dato : 11-11-02 19:28

Claus Rittig wrote:
> [...]
> penetrerende egenskaber. Jeg ville heller ikke sprøjte min motorcykel ind i

Hmm, der står på WD40-dåsen, at midlet løsner fastrustede dele og
mekaniske
dele, der har sat sig, så noget syreværk må der da være i, ikke?

> [...]
> off-roadere og racere, og der sidder masser af klistermærker på halvridset
> plastic, og de sidder der også fint til foråret.

Når du siger det. Hvordan tager du det af igen - kan cyklen pudses op i
resterne, eller skal filmen vaskes af?

Richard

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-11-02 22:23

> Hmm, der står på WD40-dåsen, at midlet løsner fastrustede dele og
> mekaniske
> dele, der har sat sig, så noget syreværk må der da være i, ikke?

Næh, det tror jeg faktisk ikke. Og WD-40 er langt mindre effektivt til at
løsne rustne bolte end Caramba.

> Når du siger det. Hvordan tager du det af igen - kan cyklen pudses op i
> resterne, eller skal filmen vaskes af?

Jeg plejer at "pudse cyklen op i resterne". Det kan man sagtens. Okay, onde
tunger påstår at jeg ikke pudser ret meget.

Rittig
(Gris)

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 11-11-02 18:23

> [...]

> motor og mc så smøres ind i ? Har hørt mange sige WD-40 (har set det i
> Harald Nyborg), er det det bedste? (det er syrefrit?)

Jeg har bare brugt lidt WD40. Men ikke ret meget. Det fedter af h til. Min
står i en ventileret garage, hvor der vel er 13-17 grader alt efter temp.
udendørs!

> Hvilken olie fylder i på dyret samt smører stempler/cylindere med?
Jeg har brugt denne 10038201 fra Louis. Den skulle være ganske glimrende til
vores type cykel.
Men Anders.. Var der ik lige skiftet olie og filter på din??

--
Venlig Hilsen
Thomas Buus

Fra : Andrew

Dato : 11-11-02 18:37

> [...]
til
> vores type cykel.
> Men Anders.. Var der ik lige skiftet olie og filter på din??

Jo, olie og filter skulle lige være skiftet, så det lader jeg være. Men der
skal jo stadig lidt olie ned i stemplerne/cylinderne?

Jeg har forresten skiftet alle 4 tændrør, og jeg kan godt love dig for at
det så herrens ud dernede. Jeg tror ikke at der har været skiftet tændrør i
5 år, eller sådan noget. Der lå en helt masse støv, skidt og noget der
lignede blade dernede. Jeg støvsugede det hele op og tog alle tændrør ud og
skiftede dem med nogle nye (lidt varmere= C7 HSA). De gamle var ret sorte,
så der er ingen tvivl om at den får for meget benzin. Det er osse helt
tydeligt når man kører på den, at den ikke vil tage gassen ved de lave
omdrejninger, men såsnart den kommer op på højere omdrejninger, hvor den
lissom har kapacitet til at æde alt benzinen, så kører den fint. Jeg kan
osse se det på benzin-økonomien, der siger 13-15 km/literen, og det er vist
en RET så tydelig indikation på at blandingen er for fed. Desuden bobler det
ved lave omdrejninger. Men det er ikke noget jeg vil gøre noget ved før
efter vinteren.

En anden indikation er måden hvorpå det lyder når man gasser op i tomgang.
Gassen falder ikke ned med det samme som den skal, den falder langsomt. Og
man kan tydeligt høre at kaburatorne ikke er synkroniserede. Men det er ikke
noget problem, for det ordner jeg efter vinteren.

Men jeg har et spørgsmål specielt til dig Thomas. Maskinen er vandkølet, og
jeg ledte lidt efter beholderen, og fandt den osse under sædet på højre
side, bag kåbeglasset. Den var 1/3 - 1/4 fyldt op, dvs. LANGT fra fuld. Hvor
meget væske skal der være deri, og hvilken væske?

Jeg er ellers glad for maskinen, men jeg tror at jeg ved at få justeret
kaburatoren HELT perfekt kan hente en del HK!

Har du stadig reservedele til salg?

Nu glæder jeg mig bare til at nusse rigtigt om den og gøre den rigtig fin og
perfekt ti8l næste sæson.

Er der noget du ved man skal gøre ved opstaldning med denne maskine??

Mvh Anders

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 11-11-02 19:38

> [...]
Hvor
> meget væske skal der være deri, og hvilken væske?

Der er et min. Mærke, som sidder ret langt nede... Så der skal faktisk ikke
være ret meget i den ! Det er
mere til at vædsken skal have mulighed for at løbe derned, hvis kølervæsken
begynder at stødkåge.

> Jeg er ellers glad for maskinen, men jeg tror at jeg ved at få justeret
> kaburatoren HELT perfekt kan hente en del HK!

Ahh et par stykker.. Tror ik du skal forvente alt for meget.

> Har du stadig reservedele til salg?

JEPS.. Bare sig til !

> Nu glæder jeg mig bare til at nusse rigtigt om den og gøre den rigtig fin
og
> perfekt ti8l næste sæson.
>
> Er der noget du ved man skal gøre ved opstaldning med denne maskine??

Ikke rigtigt. Jeg har invisteret i en mc-løfter til bagenden, for ikke at
udsætte bagdækket for unødig belastning.
Desuden, så tag frontkåben og lygterne af. Der samler sig meget lort forrest
på stellet !

--
Venlig Hilsen
Thomas Buus

Fra : Andrew

Dato : 11-11-02 19:50

> [...]
ikke
> være ret meget i den ! Det er
> mere til at vædsken skal have mulighed for at løbe derned, hvis

Men er det ikke væsken fra denne beholder der køler???

> Ahh et par stykker.. Tror ik du skal forvente alt for meget.

> JEPS.. Bare sig til !

En termostat ville jeg gerne købe, og mulighvis noget mere, når jeg nu skal
have den gennemgået.
Jeg kontakter dig når jeg ved hvad jeg har brug for.

> [...]
> udsætte bagdækket for unødig belastning.
> Desuden, så tag frontkåben og lygterne af. Der samler sig meget lort

Mvh Anders

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 11-11-02 19:59

> Men er det ikke væsken fra denne beholder der køler???

Jow, men din køler skulle gerne være fuldt op. Så vidt jeg ved, så kommer
vædsken kun derud og vende , hvis det begynder at koge !

> En termostat ville jeg gerne købe, og mulighvis noget mere, når jeg nu
skal
> have den gennemgået.
> Jeg kontakter dig når jeg ved hvad jeg har brug for.

Termostaten er hermed holdt til dig.

--
Venlig Hilsen
Thomas Buus

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 11-11-02 21:47

> En termostat ville jeg gerne købe, og mulighvis noget mere, når jeg nu
skal
> have den gennemgået.
> Jeg kontakter dig når jeg ved hvad jeg har brug for.

Hej Anders

Her er hvad jeg skrev til dig tidligere:
Der er noget i vejen. Det er ikke thermostaten der er gået. Det er en
mekanisk dims der sidder indbygget i kølesystemet og øger kølevandsflowet
når kølevands tempraturen når over en bestemt tempratur, normalt er det 83
grader. Det der er gået i stykker på din GSXR er det tempraturstyrede relæ
der slår kølerblæseren til på det rette tidspunkt. Er det ikke rigtigt? Hvis
det er thermostaten der er i stykker så den er åben hele tiden, så skal det
fixes med det samme, da din GSXR ellers aldrig bliver ordenlig driftsvarm.
Den kontakt der er efter monteret. Den tænder for blæseren ikke sandt? Hvis
det er rigtigt, så fejler din thermostat ikke noget. Det er dog nemt at
teste. Læg den i vand og varm det op med et thermometer i. Ved 83 grader
(eller den tempratur der står på thermostaten) skal den åbne helt.

Jeg er irriteret over du ikke læser hvad vi skriver. Det er som om du
skriver til os for at blive bekræftet i dine ideer, og ikke for at blive
sagt imod.

Har du i det hele taget læst brugerhåndbogen der ligger til download flere
steder? Har du skaffet den originale værkstedshåndborg til GSX 250 ES?

Har du fundet ud af at søge i tidligere skrevede meddelser i google?

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Andrew

Dato : 11-11-02 22:09

> [...]
>
> Jeg er irriteret over du ikke læser hvad vi skriver. Det er som om du
> skriver til os for at blive bekræftet i dine ideer, og ikke for at blive

Hold da op, så kan det nok være man blev sat på plads! Jeg læser skam alle
de indlæg der bliver skrevet i denne gruppe, og ved udemærket godt hvordan
man søger på tidligere tråde via google. Hvorfor i al verden skulle jeg
skrive herind for at blive bekræftet i mine egne idéer??? hvad skulle jeg få
ud af det? Jeg skriver ind med hvad jeg selv tror de forskellige problemer
kan skyldes, og læser så hvad folk skriver for at tilegne mig så meget viden
som muligt, da jeg ikke er så stærk i det her endnu.
Jeg fik af sælger at vide at termostaten skulles skiftes, så det holder jeg
mig til. Det lyder rigtigt hvad du siger, at det er det temperaturstyrede
relæ, men hvad skal jeg forholde mig til, når jeg ikke selv kender særligt
meget til det hele?!?!

> Har du i det hele taget læst brugerhåndbogen der ligger til download flere
> steder? Har du skaffet den originale værkstedshåndborg til GSX 250 ES?

Ja, jeg har læst brugerhåndbogen som jeg har downloadet fra Dethlevsens
side, og den er vældig, men den giver altså ikke svar på ALT!

> Har du fundet ud af at søge i tidligere skrevede meddelser i google?

som sagt, ja!

Jeg har læst det jeg har kunne finde omkring mine spørgsmål, og jeg har lagt
indlæg i denne gruppe i håb om at nogle venlige sjæle var villige til at
hjælpe mig og forklare mig hvordan tingene kunne hænge sammen. Det er der
osse en masse der har gjort og det har været skide fedt! Jeg er ked af at
jeg ikke har fattet alt, lige med det samme, garanteret til nogens
irritation.

Og til Thomas Buus: Jeg vil gerne lave bestillingen om fra en termostat til
det temperaturstyrede relæ (hvorend det så sidder?)

Mvh Anders

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 12-11-02 07:56

> Hold da op, så kan det nok være man blev sat på plads!

Hmm. Jeg havde måske en lidt dårlig dag i går. Det går dog ok nu. Prøv
at kigge tilbage på de strenge du har oprettet og se på mine svar. Jeg har
skrevet og vejledt det bedste jeg kunne, men du har ignoreret de fleste af
mine kilometer lange indlæg. Det er også ok, og jeg forventer ikke de store
takketaler eller noget. Men da du så begyndte at bestille noget jeg havde
nævnt du sikkert ikke behøvede, blev jeg noget stødt.

Nu jeg tænker nærmere over det så er det ikke GSX 250 ESD manualen du skal
have. Det er en 4 ventilet 2-cyl MC. Du skal finde en Manual på en 250
4ventilet MC med shims og 2 doppelt karbs. Det er sikkert en GSX 250 F som
Thomas skriver.

Jeg har en PDF med en maual på en GS 250 ESD. Den er vandkølet og har doppet
karbs. Den er dog 2 ventilet.

Fra : Andrew

Dato : 12-11-02 15:33

> [...]
> takketaler eller noget. Men da du så begyndte at bestille noget jeg havde
> nævnt du sikkert ikke behøvede, blev jeg noget stødt.

Jeg ignorerede nu ingen af dine indlæg, læste dem alle. Jeg er ked af at du
følte dig stødt.

> [...]
> Thomas skriver.
>
> Jeg har en PDF med en maual på en GS 250 ESD. Den er vandkølet og har

Jeg tror selv jeg har en PDF over GSX-R 250, men du må endelig gerne sende
den, så jeg kan kigge lidt på den !

Mvh Anders

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 11-11-02 22:40

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager1(--fjern--)@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:QHUz9.1474$Fk4.3791@news.get2net.dk...

> Har du i det hele taget læst brugerhåndbogen der ligger til download flere
> steder? Har du skaffet den originale værkstedshåndborg til GSX 250 ES?

GSX250ES ? Undskyld, men er det ikke en luftkølet 250'er, der er noget kun
ældre end GSX-R 250?
Jeg ville da mene at bogen til GSX 250 F, ville være et bedre bud, bortset
fra, at motoren er oliekølet.

--
Venlig Hilsen
Thomas Buus

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 11-11-02 19:07

> [...]
olie
> indvendigt, andre anbefaler at man fylder den HELT tilsat lidt kabu-sprit.

Hej Anders

Hvis din GSXR står i et opvarmet rum med konstant tempratur ville jeg ikke
være bange for korrosion i forbindelse med et 4 måneders ophold. Hverken på
stellet eller i cylinderen. Hvis du sørger for at stille den væk grundigt
vasket og med motoren HELT gennemvarm.

At du vil spare olieskiftet kan disskuteres. Hvis man skal nævne et enkelt
servicepunkt der er vigtig for levetiden på motoren så er det olieskiftet.
Alm god olie koster ca. 50kr/L. Et oliefilter koster 40 kr i tyskland. En ny
olieaftapningsskive koster 10kr. Det vil sige du er ude i at spare ca 200kr.
Jeg ville skifte olien. Så ved du havd der er fyldt på og du er HELT sikker
på at olien er skiftet. Alle delene kan med held købes ved www.louis.de.

Fra : Armand

Dato : 11-11-02 23:26

> [...]
> Nogen anbefaler at man TØMMER tanken fuldstændigt og så smører den
> med olie indvendigt, andre anbefaler at man fylder den HELT tilsat

DMC's FAQ er ellers meget grundigt beskrivende; men om dette emne
behøver man åbenbart at læse lidt imellem linierne:

Har man et tørt og isoleret opbevaringssted, vil man ikke få brug for at
konservere nogetsomhelst!!!
Det man konserverer imod er fugt på kritiske overflader, og er der tørt
er fugt jo ikke et problem, ligesom at kondens heller ikke vil opstå i
et isoleret (=> uden temperatursvingninger) lokale!
For at komme det vand der allerede måtte forekomme i tanken, til livs,
er sprit en simpel metode - Det allerede nævnte omkring tilladt
forekomst af bensin, skal man dog lige tage in mente, og i fald at
tanken skal tømmes, vil der af ovenstående årsag ikke være behov for at
konservere en tømt tank - et skvæt sprit i bunden til at optage den
smule fugt der måtte forekomme såvel i fast som luftig form, har dog
relevans!

Cylindersmøring:
Moderne motorers cylindre hælder oftest fremad i en grad, så olie ihældt
igenem tændrørshullet vil have svært ved at dække hele cylinderbanen.
DMC's FAQ foreslår WD40/lign indsprøjtet igennem karburatorstutsenes
justerings-stutse!
Det har den yderligere fordel at også ventil -stammer og -sæder bliver
konserveret; men igen: behovet er nærmest fraværende under dine
opstaldningsforhold!

--
Armand.
(selv sjældent en høg omkring emnet - En af de første motorcykler stod

Fra : Richard Pade

Dato : 13-11-02 13:21

Armand wrote:
> Har man et tørt og isoleret opbevaringssted, vil man ikke få brug for at
> konservere nogetsomhelst!!!

Det er da muligt, den ikke har brug for konservering i en tør kælder,
men
derfor kan cyklen vel have godt af det. - i det mindste en gang om året
at
få sprøjtet noget, der plejer lakken, ind i alle hjørner for siden at
blive
tørret efter. Jeg ville give mc'en et tyndt lag alene af den grund.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GiBbernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Armand

Dato : 13-11-02 19:08

> [...]
> blive
> tørret efter. Jeg ville give mc'en et tyndt lag alene af den grund.

Jeg tror ikke at WD40/lign. ligefrem plejer lakken, andet end netop som
konservering, og så er vi der igen!

--
Armand

Fra : Mads Lund

Dato : 13-11-02 19:50

> Jeg tror ikke at WD40/lign. ligefrem plejer lakken, andet end netop som
> konservering, og så er vi der igen!

Hvis man sprøjter lakken ind i WD40 skal man huske at vaske cyklen grundigt
bagefter. Især steder der bliver varme (motorblok, køler olign.) for min
WR200 er blevet gullig og klistret af halv afdampet WD40, og det kan ikke
sådan lige fjernes igen.

Mads Lund
Ninja9RT, opbevares tørt og lunt

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-11-02 22:15

"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en meddelelse

> [...]
> WR200 er blevet gullig og klistret af halv afdampet WD40, og det kan ikke

Er du sikker på at det er WD-40 der har givet farven? For jeg har hvert år
givet alle mine cykler WD-40 i rigelige mængder, og jeg har ingen
misfarvning. Jeg pladrer det faktisk hyppigt i mine kølere i bevidst
overdreven mængde, for det holder køleren ren i lang tid.

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-11-02 22:56

Mads Lund wrote:

> [...]
> for min WR200 er blevet gullig og klistret af halv afdampet WD40, og det

Har du prøvet WD40?
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Richard Pade

Dato : 13-11-02 20:09

Armand wrote:
> Jeg tror ikke at WD40/lign. ligefrem plejer lakken, andet end netop som
> konservering, og så er vi der igen!

Som det fremgår af mine tidligere indlæg i samme tråd m.fl., anbefaler
jeg da også en vintervoks som Motorex P&S 645 ud fra min egen gode
erfaring med samme. Faktisk indledte jeg med at forslå, at den sikkert
nu ganske forvirrede mc'ist sprøjtede et let eller tyndt lag, nu den
stod indendørs. Det er stadig min anbefaling - og hvad jeg selv vil
gøre.