Foreninger og handel over grænserne
Fra : Anders Hansen

Dato : 11-11-02 16:01

Hej alle,

Hvis jeg nu ønsker at starte en indkøbs-forening, hvor ideen gerne skulle
være at man samlet i foreningen kan købe billige vare i f.eks Sverige.
Hvordan er reglerne så, skal alle forenings medlemmer så tage med over til
Sverige og handle, eller kan foreningen på skift have 2-3 medlemmer der
handler ind på alles vejne ?

Mvh

Anders

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 11-11-02 16:44

Det 2-3 personer må hver især have nøjagtigt det samme med som alle
andre uanset medlemsskab af diverse foreninger. Men mig bekendt er der
vist ikke de store begrænsninger på, hvad man må tage med hjem fra
Sverige (som altså samtidig er billigere end i DK ) ?

Fra : felix

Dato : 11-11-02 19:33

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vist ikke de store begrænsninger på, hvad man må tage med hjem fra
> Sverige (som altså samtidig er billigere end i DK ) ?

Uffe havde måske troet at "Foreninger" måtte have ubegrænset mængde af alle varer med hjem
fra udlandet,
dette bliver ALDRIG tilladt, da alle DK'ere er i en forening et eller andet, jeg selv er
vistnok medlem af de første
16 foreninger

Fra : enn

Dato : 11-11-02 22:28

Det indre marked burde da ellers (med tiden) gøre at man kunne handle hvad
man ville over grænserne, selvfølgeligt bliver det et problem for Danmark
med vores enorme afgifter/punktafgifter mv. alt er jo dyrere i Danmark i
forhold til andre EU lande.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 12-11-02 00:59

"enn" <enn@nomail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> med vores enorme afgifter/punktafgifter mv. alt er jo dyrere i Danmark i

Men hensyn til cigaretter er vi ved at være ret billige, eks. i skotland
kost 20 smøger kr. 54,-

hvem hade drømt om at man skulle huske at købe smøger
i dk før man rejste udenlands

Jan Rasmussen

Fra : -=Madsen=-

Dato : 12-11-02 01:56

<------------------------->
> [...]
> Sverige og handle, eller kan foreningen på skift have 2-3 medlemmer der

<------------------------>

Du kunne da være dejligt med sådan en forening

Kom lige til at tænke på man kan spare Ca. 133,- Kr. på 24 stk. dåse colaer
i Tyskland hvor man kan få 3 x 24 for 100,- DKr.

De koster jo 7 Kr. stykket + pant i DK, sygt ik ?

Fra : enn

Dato : 12-11-02 17:24

> De koster jo 7 Kr. stykket + pant i DK, sygt ik ?

Jo ganske sygt - men det skyldes jo vores "sodavandsafgift" som
socialkamaraterne + venstrefløjeg vedtog for 1 1/2 år siden - og
selvfølgeligt den rekord høje moms på 25%. Selv køber jeg Sodavand i
Sverige.

Fra : Anders Hansen

Dato : 12-11-02 17:31

Det jeg tænker på kunne være et problem i denne sammenhæng, er at jeg vist
ikke som ene mand må tage til Sverige og købe f.eks to paller cola'er. Der
er vist en regl der siger noget med privat forbrug mener jeg. Tager jeg helt
fejl her ?

Jeg mener tillige at der er et maksimum man må handle for før at der skal
betales DK moms. Jeg tænker så om "min" forening må handle mægnder ind
samlet, og om alle foreningens medlemmer skal være med når der handles,
eller om evt. 2-3 af foreningens medlemmer må fortage indkøb på vegne af
alle i foreningen.
Problemmet kunne måske være at de 2-3 personer ikke lovligt kan indkøbe de
mængder der samlet er bestilt af foreningens medlemmer.

Fidusen ved at være medlem af en sådan indkøbs forening, skulle jo netop
være at man skulle kunne bestille vare til en go pris (da indkøbet forgår i
Sverige, og mængden måske kunne skaffe rabatter) uden at alle medlemmer
skulle til Sverige hver gang. Varegrupper der kunne være tale om i en sådan
forening kunne være detailvare såsom vand, slik, madvare, toilet, bade, og
køkken artikler. Evt. også tøj.

Mvh Anders

Fra : Henning Makholm

Dato : 12-11-02 18:36

Scripsit "Anders Hansen" <andersh@privat.dk>

> [...]
> forening kunne være detailvare såsom vand, slik, madvare, toilet, bade, og

Aha: En brugsforening?

--
Henning Makholm "Ambiguous cases are defined as those for which the
compiler being used finds a legitimate interpretation