Andet multimedie
bentjuul 3670
Farven på hjemmesidens baggrund i Netscape~
Fra : Peter

Dato : 11-11-02 15:51

Hej

På min hjemmeside har jeg en ensfarvet baggrund som matcher den farve som
nogle gif. billeder har som baggrund. Farver ser "rigtige" ud i IE 6.0 - men
der viser sig en forskel på farverne når jeg tester siden i Netscape og
Mozilla.

Er der en eller anden her i NG som har et "farve-analyse-program" og som kan
fortælle mig farvekoden, således at jeg kan få "rettet op" på baggrundens
farve.

http://www.morgenmusikken.dk/forslag.htm

Håber på "lidt" hjælp.

m.v.h.

Peter

Fra : emj

Dato : 11-11-02 16:24

On Mon, 11 Nov 2002 15:51:26 +0100, "Peter" <petit@mobil.dk> wrote:

>Er der en eller anden her i NG som har et "farve-analyse-program" og som kan
>fortælle mig farvekoden, således at jeg kan få "rettet op" på baggrundens
>farve.

Så vidt jeg kan se, er det samme farvekode, du bruger både i gifferne
og i baggrunden.
Prøv at udskifte baggrundsfarven til et gifbillede i samme farve i
stedet for.
--
http://www.enterpol.dk/foto/epgalleri/epfoto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Digit

Dato : 11-11-02 18:40

"Peter" ræsonnerede, og skrev d. 11 nov 2002:

> [...]
> som nogle gif. billeder har som baggrund. Farver ser "rigtige" ud i IE
> 6.0 - men der viser sig en forskel på farverne når jeg tester siden i

Som EMJ skriver er den gal med farve "oversætteren". Hold dig helt fra en
HTML defineret BG farve, eller tile en (eks. 1x1 pixel) PNG som BG i
stedet. .. Ellers kast dig ud i Flash hvorved du "smyger" dig udenom
browsernes vidt forskellige renderinger.

Jeg ser i øvrigt ikke denne forskel her (Mozilla 1.0).

Hvis du er frisk på et lidt mere "langhåret" GIF tip:

Snup et screenshot af din side i browseren.Start dit
billedebehandlingsprogram op og load dit screenshot. Colorsample
baggrundsfarven og lav et nyt 2x2 pixels billede. . Zoom helt ind (1600%
og deromkring) så du kan se de enkelte pixels. Snup et maleværktøj (slå
antialiasing fra) sat til 1-pixels størrelse, og mal de to diagonale
pixels med din BG værdi (BG=baggrund). Mal den anden diagonal med den
farve du samplede:
__
|01|
|10|
¯¯
'0'= Oprindelig værdi
'1'= Værdi fra screenshot

Gaussian blur herefter dit 2x2 billede med en værdi på '2'. Sample den
resulterende farve og brug denne som matte under dine GIF optimize
settings.

Denne metode bruges når man skal tilpasse GIF's matte til en flerfarvet
baggrund. Måske vil det hjælpe i dette tilfælde --måske ikke.

PNGs understøttelse af fler-bit transparency burde løse dit problem helt.

> Håber på "lidt" hjælp.

Hermed forsøgt.

--
/Digit