Moms til ikke-momsregistrerede
Fra : Mchael Fray

Dato : 11-11-02 09:26

Hej Alle,

Måske et dumt spørgsmål:

Er der bestemte regler for salg til virksomheder der IKKE er
momsregistrerede ?

Fx. hvis man sælger noget til kommunen, forening, rejsebureau skal der vel
stadig "momses". Nogen siger at man bare ikke skal lægge moms på... Kan det
være rigtigt ?

På forhånd tak.

Michael Fray

Effektive E-strategier på: www.linkup.dk

Fra : Jonathan Stein

Dato : 11-11-02 10:44

Mchael Fray wrote:

> Måske et dumt spørgsmål:

- Det ville i hvert fald være dummere at gøre, som du har hørt, så det var nok meget godt at spørge her.

> Er der bestemte regler for salg til virksomheder der IKKE er
> momsregistrerede ?

Nej.

> Fx. hvis man sælger noget til kommunen, forening, rejsebureau skal der vel
> stadig "momses". Nogen siger at man bare ikke skal lægge moms på... Kan det
> være rigtigt ?

Det er lige meget hvem, du sælger til. Hvis du skal opkræve moms, skal du gøre det altid uanset hvem kunden er. (Der er undtagelser, hvis du sælger
til udlandet, men jeg går ikke ud fra, at det var aktuelt her).

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Mchael Fray

Dato : 11-11-02 14:58

Hejsa..

Tak for svaret. Mente nu nok også, at der skulle moms på lige meget hvad. Så
er det bare surt for dem der ikke er moms-registrerede.

(Bare til jeres info: Jeg er moms-reg.)

Tak for det..

Hilsen

Michael Fray

Fra : Steen B

Dato : 11-11-02 11:19

On Mon, 11 Nov 2002 09:25:53 +0100, "Mchael Fray" <mf@linkup.dk>
wrote:

> [...]
>stadig "momses". Nogen siger at man bare ikke skal lægge moms på... Kan det

Hvis sman ikke er momsregistreret må man ikke opkræve moms!
Der er sikkert 100 undtagelser men ovenstående gælder som hovedregel

/steen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 11-11-02 13:03

"Steen B" <steen-b@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis sman ikke er momsregistreret må man ikke opkræve moms!
> Der er sikkert 100 undtagelser men ovenstående gælder som hovedregel
>
> /steen

Man er vel nødt til at have den moms med ind i salgsprisen, som man selv har
betalt for varen ved indkøb og alligevel som ikke-momsregistreret så heller
ikke kan fratrække som det, der hedder indgående moms. At det så ikke på
salgsfakturaen må specificeres som moms, er en anden sag.

Summa-summarum: Handler man fortrinsvis med momsregistrerede virksomheder,
er det nok smartest, selv at være momsregistreret - og så vanskeligt er det
heller ikke.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Steen B

Dato : 11-11-02 13:37

On Mon, 11 Nov 2002 13:03:01 +0100, "Karsten Jensen"
<bitons@tdcnsadsl.dk> wrote:

> [...]
>er det nok smartest, selv at være momsregistreret - og så vanskeligt er det

Ja !

Selvf. skal købsmomsen med i salgsprisen, men handler du med
momsregistrerede virksomheden kan de kun trække momsen fra når den er
oplyst, der er ikke noget med selv at beregne den ud fra købsfakturaen

Som jeg skrev ingen moms nummer, ingen udstedelse af momsfaktura
/steen

Fra : felix

Dato : 11-11-02 19:56

> On Mon, 11 Nov 2002 13:03:01 +0100, "Karsten Jensen"
> <bitons@tdcnsadsl.dk> wrote:
> >

> Som jeg skrev ingen moms nummer, ingen udstedelse af momsfaktura
> /steen

Iflg. loven SKAL alle regninger og fakturaer påføres et CVR nr. eller CPR nr.
ejhængig om du er momsregistreret eller "leger" privat, du kan læse mere her www.cvr.dk

Fra : Karsten Jensen

Dato : 12-11-02 00:40

> [...]
> oplyst, der er ikke noget med selv at beregne den ud fra købsfakturaen
>
> Som jeg skrev ingen moms nummer, ingen udstedelse af momsfaktura

Det er rigtigt - og det er heller ikke bestridt allerhøjest uddybet, taget
for givet, at dit indlæg allerede var forstået, men jeg har måsket sakset
for hårdt.

I øvrigt er det jo efterfølgende spørgsmålet, om debitor i tide "opdager",
at fakturaen skal bogføres med et 0 i momsrubrikken? Men det er jo en anden
histore kreditor uvedkommende.

Mvh
Karsten Jensen