Skovdue
Fra : Natascha

Dato : 01-03-01 12:59

Har et par skovduer i fryseren - men aner ikke hvordan de skal tilberedes.
Vil helst tilberede dem hele - har fundet en opskrift blandts Mortens
opskrifter, men der skal man skære bryst og lår fri.

Gode ideer?

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 02-03-01 05:01

"Natascha" <kimognat@mail1.stofanet.dk> skrev i meddelandet:
> Har et par skovduer i fryseren - men aner ikke hvordan de skal
> tilberedes.
> Vil helst tilberede dem hele - Gode ideer?

Hi Natascha,

Skovduer er det man normalt vil kalde blandingsvildt.

(u. billeder)
Her er et par opskrifter, - omend lidt beværlige men gode...

Kogte skovduer:

2 skovduer, pillede og rengjorte
1 kg kalvebov
1 kraftben
1 skrællet knoldselleri i grove stykker
1 gulerod
1 krydderbuket af porreblade, persille, lidt timian og 1 laurbærblad
4 skalotteløg
80 g smør
4 spsk hvedemel
2 æggeblommer
salt og peber
saften af ½ citron
2 dl piskefløde
1 spsk madeira

Læg de klargjorte duer sammen med kalvebov og kraftben i rigeligt koldt
vand i en stor gryde, som nu bringes langsomt i kog. skum omhyggeligt
flere gange. Tilsæt grøntsagerne og krydderbuketten og 2 spsk salt. Skum
igen. Duerne skal nu koges møre, det tager nok er times tid, måske endda
længere. Man kan altid prøve at vride lidt i en vinge eller et lår.
Gamle duer skal koge længe.
Tag duerne op, når de har fået nok. Del dem på langs og hold de 4
halvdele varme.
Si suppen og gem kalvekødet til en anden ret.
Lav en opbagning af 80 g smør o 4 spsk hvedemel. Rør godt rundt og
tilsæt suppen. Saucen skal koge ind uden låg i 10-12 min. for at få
melsmagen væk. Skru ned for varmen og tilsæt fløden, madeiraen og
citronsaften.
Korrigér krydderismagen. Lier saucen med 2 sammenpiskede æggeblommer (og
nu må saucen IKKE bringes i kog igen). Hæld saucen over de halve duer.
Spis evt. bouillonkartofler til.

-oo-

Én mere - lidt lettere (el. besværligere)...

Skovduer på sellerirede:

4 unge skovduer
100 g duelever (man kan godt bruge kyllingelever i stedet for)
150 g smør og 2 spsk god olie
1 rodselleri, skåret i små terninger
½ dl piskefløde
salt og peber
lidt smør

Marinade af:
saften af 1 citron
10 cl tør hvidvin
4 cl Rød Aalborg
salt og peber

I en tykbundet gryde skal de plukkede og rensede duer brunes i smør/olie
og derefter småsteges i ca. ½ time (til de er møre). Flæk duerne på
langs og læg dem i en marinade, som er rørt af hvidvin, citronsaft, salt
og peber samt brændevin.
Lad selleriterningerne koge møre i lidt vand. Når de er møre, blendes
de. Tilsæt en lille klump smør og stil pureen til side.
Brun fugleleveren i smørret fra stegningen, hæld marinaden ved. Kog i 3
min. og tryk lever og væde gennem en si. Hæld dette i selleripureen
sammen med piskefløden. Korrigér krydderismagen. Læg de halve duer
ovenpå og varm det hele forsigtigt op i en middelvarm ovn.
Spis med godt hvidt brød og en sprød salat til.

Go' fornøjelse!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Mad og spisning er forbundet med mange forestillinger, og i dag
handler det ofte om at maden kan gøre kroppen ung og smuk.
Bare se hvor pæn jeg er ... Hare Krishna!