Dahlia knolde
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-11-02 23:57

Har lige hentet Dahliaerne ind. De har nogle fine kartofler. Dem jeg købte
var små og tynde, og dem gik jeg galt i byen ved at dele. Der kom absolut
kun skud fra hovedstammen. Kan man sige noget om, at en knold kan bruges
alene (brækkes af) hvis den har en vis størrelse? Eller er der kun 'det sure
slid' (der må være) at tage stiklinger?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-11-02 09:00

"Preben Riis S rensen" <preben@esenet.dk> wrote in message news:<3dcee666$0$12437$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> [...]
> alene (brækkes af) hvis den har en vis størrelse? Eller er der kun 'det sure

Jeg mener at hvis bare der er et stykke stængel på knolden, så kan den
bruges.
Jeg har ikke haft synderligt store problemer med at dele dem.

Du kan jo altid lade dem spire lidt om foråret inden du sætter dem, så
kan du se hvor der kommer skud og dele dem efter det.

Men nyindkøbte knolde er tit for små til at dele.

--
Mads Lie Jensen
- nu fra bornholm.

Fra : Aa. Worm

Dato : 11-11-02 17:49

> Jeg mener at hvis bare der er et stykke stængel på knolden, så kan den
> bruges.

Hej.
Som sædvanligt kan man jo kun være enig med Mads.
Hvis knoldene er vokset godt, kan man ofte se, at de faktisk har delt sig i
to, som dog er "flettet" ind i hinanden, men som alligevel ret let kan
skilles. Prøv at se efter, hvor der er stængel. Hvis der er 2
"hovedstængler", vil der som regel også være 2 sæt knolde.

Det betyder normalt ikke noget, hvis der falder en "kartoffel" af, når
knolden deles.

Hilsen
Aase

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-11-02 22:51

Aa. Worm <aa.worm@gvdnet.dk> skrev i en

> [...]
> "hovedstængler", vil der som regel også være 2 sæt knolde.
>
> Det betyder normalt ikke noget, hvis der falder en "kartoffel" af, når

Jeg har skruet flere stængler fra hinanden, det var let nok. Spørgsmålet går
så på om en 'solo kartoffel uden stængel' aldrig kan spire? (hvis i ikke
svarer, får jeg svaret til foråret).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Aa. Worm

Dato : 12-11-02 20:00

> Jeg har skruet flere stængler fra hinanden, det var let nok. Spørgsmålet
går
> så på om en 'solo kartoffel uden stængel' aldrig kan spire? (hvis i ikke
> svarer, får jeg svaret til foråret).

Prøv.
Men "de kloge" siger, at en "solo-kartoffel" ikke kan spire (vi taler
fortsat om dahliaer)

Hilsen
Aase

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-11-02 14:03

> går
>
> Prøv.
> Men "de kloge" siger, at en "solo-kartoffel" ikke kan spire (vi taler
> [...]

Det fandt jeg ud af med de nyindkøbte, men jeg troede det skyldtes deres
ringe størrelse. Så må vi stiklingeformere, hvor mange stiklinger kan man
lave af en stængels skud? Bliver der flest ud af en kraftig med kraftige
knolde? Skal man iøvrigt passe på med længden af stænglen ved optagningen om
efteråret?

M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-11-02 17:49

"Preben Riis S rensen" <preben@esenet.dk> wrote in message news:<3dd0261b$0$132$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

> Jeg har skruet flere stængler fra hinanden, det var let nok. Spørgsmålet går
> så på om en 'solo kartoffel uden stængel' aldrig kan spire? (hvis i ikke
> svarer, får jeg svaret til foråret).

Husk at skrive resultatet her
Jeg tror ikke de kan, men jeg er ret meget i tvivl.

--
Mads Lie Jensen
- stadig på bornholm...