Bøvl med illustrator-filer
Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 10-11-02 23:53

Hi folks!
Sidder her i en sen aftentime og bøvler med at få eb messeavis færdig. Jeg
har modtaget nogle tegninger, der skal bruges i den forbindelse. Det er
Illustrator-filer fra en PC med endelsen .ai
Min Quark 4.1 vil ikke kendes ved filerne, Photoshop 5.5 vil heller ikke,
vrøvler noget om invalide parser eller noget i den retning.
GraphicConverter, der normalt kan redde en ud af enhver situation vil
heller ikke, bad om et EPStoPICT program, som blev hentet fra den
foreslåede adresse, lige lidt hjalp det. Min Illustrator er for gammel,
6.0 og vil heller ikke acceptere filerne.
Nu har jeg ganske vist fundet nogle alternative tegninger, men det er
sguda træls at det ikke virker. Nogen der har en rigtig rigtig god idé -
og nej forslag om at lave arbejdet i InDesign er ikke brugbare
Quark-brugere er jo forfærdeligt konservative Ahem skyldes nu nok at
70% af arbejdet er lavet færdigt og jeg ser ingen grund til at skulle gøre
det om.

Frank Løkkegaard

Fra : Steen Larsen

Dato : 11-11-02 00:12

In article <fc.0073fb6b04a474db0073fb6b04a474db.4a4754d@net.dialog.dk>,
"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> Quark-brugere er jo forfærdeligt konservative Ahem skyldes nu nok at
> 70% af arbejdet er lavet færdigt og jeg ser ingen grund til at skulle gøre

Måske kan du få Distiller til at æde dem og give dig nogle PDF som du
kan placere eller konvertere til EPS i Acrobat.

--
Brgds
Steen Larsen

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 11-11-02 23:53

Steen Larsen <steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> [...]
> >
> Måske kan du få Distiller til at æde dem og give dig nogle PDF som du
> kan placere eller konvertere til EPS i Acrobat.

Pas på med det, jeg havde lige en eps-illustration fra PC, som Maclink
10 kunne lave om til EPS-mac, men hverken Photoshop 4, Quark 4.1 eller
Graphic Converter 3.9 kunne få fornuft ud af den. Da jeg puttede den
gennem distiller 3.0 og fik en fin pdf-fil ud af det, ville Quark kun gå
ned, når jeg prøvede at printe siden, som den var blevet indsat på. ;-9

En PC med Win XP og Photodeluxe kunne læse Eps'en (PC) og hive en
brugbar tif ud til mig.

Måske det bliver løsningen for dig også?

/Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 11-11-02 00:26

> [...]

> har modtaget nogle tegninger, der skal bruges i den forbindelse. Det er
> Illustrator-filer fra en PC med endelsen .ai
Hvorfor f... sender de dig ikke eps filer.

> [...]
> heller ikke, bad om et EPStoPICT program, som blev hentet fra den
> foreslåede adresse, lige lidt hjalp det.
EPS2Pict er maclike. Fint men jeg synes nu heller ikke den virker som
den skal. Ghostscript er alternativet. Men det er linuxlike .-(. Der
findes dog en helvedesstor installer download.

> Min Illustrator er for gammel,
> 6.0 og vil heller ikke acceptere filerne.
jeg har heller aldrig prøvet at hente illustrator pc filer til
illustrator mac. (sidder dog ved version 9).

mojn

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 11-11-02 00:18

steen.remove@this.lykking.dk writes:
>Måske kan du få Distiller til at æde dem og give dig nogle PDF som du
>kan placere eller konvertere til EPS i Acrobat.
Åhh ja, hvorfor p..... har jeg ikke tænkt på det - det må være kaffen der
ikke er stærk nok!
- Er lige afprøvet. Det virkede!

Frank Løkkegaard

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 11-11-02 01:07

thorfinn@forum.dk writes:
>Hvorfor f... sender de dig ikke eps filer.
Fordi de er nogle amatører, der har fået noget fint legetøj, de ikke
rigtig ved hvordan de skal bruge. Det er dybest set også grunden til at
jeg sidder med opgaven nu - når trykkeren råber, er der jo nogle der må
træde til

> [...]
>den skal. Ghostscript er alternativet. Men det er linuxlike .-(. Der
>findes dog en helvedesstor installer download.
Arrghhh, jeg har ikke det der ligner linux-begreb - det skal vist være en
dag hvor jeg har rigtig rigtig god tid.

Frank Løkkegaard

Fra : Villy Erichsen

Dato : 11-11-02 06:32

Frank Løkkegaard wrote:

> [...]

De bruger sikkert Corel Draw som genererer nogle kæmpe eps filer 10 - 15
gange større end Illustrator.
ai filer er lang mindre og er som regel nemme at konvertere i Mac
Illustrator - men du skal nok opgradere din version 6 - der er kommet meget
nyt til siden og det forstår de gamle versioner ikke.
Jeg arbejder med 9´eren og modtager ofte .ai filer lavet i Corel Draw (PC)
og der er ingen problemer. Jeg åbner blot i Illustrator og gemmer som .eps

> [...]
> træde til .

> Arrghhh, jeg har ikke det der ligner linux-begreb - det skal vist være en

Du er bedre tjent med at opgradere - Graphic Converter med GhostScript kan i
nogle tilfælde klare det - ikke altid og det tager en he..... tid.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 12-11-02 06:03

sadyhr@mail.tele.dk writes:
>Måske det bliver løsningen for dig også?
Distiller-løsningen fungerede fint.
Brugte Acrobat 4.0 pakken

Frank Løkkegaard