Problem med størrelse på billeder
Fra : Jesper

Dato : 10-11-02 20:08

Hej

Først og fremmest vil jeg gerne takke de der tidligere har svaret
på mine spørgsmål her i gruppen.

Jeg har nu et problem med at sætte størrelsen på billeder der
hentes ind på en af mine sider.
Billederne er mellem 100 og 300 pix brede og mellem 150 og 400
pix. høje, nogle er i portræt- og andre er i landskabsformat.
Når jeg henter et billede ind, vil jeg gerne have det vist
således, at det max er 250 pix. på den største led, uanset om det
er i portræt- eller landskabsformat. Billeder der er mindre end
250 pix. på begge sider skal bare vises som de er.

Hvis man sætter fast højde og brede til 250 pix. forvrænges
billedet, og sætter man kun den ene side til en fast størrelse
risiker man, at billedet overskriver den ønskede størrelse på de
anden led.

Hvordan løser dette problem ?
- Kan man måle længden på siderne og så justere billeder
derefter ved hjælp af PHP eller lignende??

Jesper

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 10-11-02 20:37

Jesper <jk@it.dk> wrote in news:aqmaqs$qcm$1@sunsite.dk:

> Hvordan løser dette problem ?
> - Kan man måle længden på siderne og så justere billeder
> derefter ved hjælp af PHP eller lignende??

Du kan læse billedernes størrelse med PHP's getimagesize() funktion:
http://dk.php.net/getimagesize

FUT: dk.edb.internet.webdesign.serverside.php

--
Andreas
<http://www.solitude.dk>

Fra : Jesper

Dato : 10-11-02 20:51

Tak, det ligner lige det jeg leder efter.

Jesper