Sneak-Peek....
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-11-02 15:10

Hej!

<http://www.nisus.com/products/NisusWriter/SneakPeek/>

Så er den på vej! - Endelig er det lykkedes os at få 'hul' på
problemerne omkring udviklingen af Nisus Writer X.

Det har stået på i længere tid, men der har været så mange problemer
omkring brugen af Apples TextEngine, at vi har valgt at omskrive
programmet fuldstændig i ATSUI istedet for. - Og tro mig! - Det bliver
den ikke dårligere af.

Måske kender nogle af jeg programmet 'Okito Composer' - et rent OSX
tekstbehandlings- og textediting program. Nisus Software Inc. købte for
nogle uger siden Okito Software, og fik samtidig alle medarbejdere fra
Okito med i handlen - inkl. ejeren selv. Det har virkelig sat skub i
udviklingen af Nisus Writer X, så vi allerede nu kan præsentere et
'preview' af, hvad programmet vil være istand til - allerede i version
1.0.

Jeg har den glæde og fornøjelse at være med i en meget snæver lille
gruppe, der består af kun 7 personer. I denne lille sluttede kreds har
vi i længere tid drøftet hvordan Nisus X skulle være. Resultatet - eller
ihvertfald et par af dem, kan I se på siden som linket henviser til. Det
skal lige bemærkes, at siden _ikke_ kan ses med Netscape 4.x, - hvad det
så skyldes....

Så tag et kig, og kom gerne med jeres kommentarer, forslag til
ny-implementeringer og ændringer, - meget gerne direkte til mig, så vil
jeg sørge for, at de videresendes til selve programmeringsteamet. Hos
Nisus Software er vi altid interesseret i, at brugerne er med helt
fremme, - det er jo dem, der skal sidde med programmet.

mvh. KMLDenmark
Erik Richard Sørensen

Fra : Peter Ursin

Dato : 10-11-02 16:17

Hvornår forventes programmet offentliggjort ?

Peter

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-11-02 01:58

Hej Peter

Det er lidt uklart endnu, da det selv med ATSUI Text Engine har vist
sig, at der er nogle problemer med sprogstyringen bl.a. retningskift -
højre mod venstre og det asiatiske styring - lodret skriveretning. Men
såvidt jeg har forstået det på Dave Larson, som er PR chef på Nisus, så
skulle der være en god mulighed inden for de næste 3-5 måneder. (Der har
faktisk været snak om MacExpo, San Fransisco allerede til januar, meeen,
- det tvivler jeg på). Chefprogrammøren fra Okito har vist sig at være
en kæmpegevinst, og allerede nu er han ved at finde ud af, hvordan det
skal styres. - Han har omskrevet det hele fra Cocoa til ATSUI på 4 uger!
- Det kalder jeg lidt af en præstation.

En yderligere fordel ved at der er valgt ATSUI frem for Cocoa er, at det
vil blive meget let at lave 'localized versions' - altså fx. en dansk,
tysk, svensk, thai, tyrkisk... osv. version, - også uden brug af MPW
eller CodeWarrior....

Vi regner også med, at den første version vil blive forholdsvis skrabet,
men at opgraderingerne vil komme i meget hurtig rækkefølge, når først
tingene (sprogstyringen) er på plads. Og som det ligger nu, så er det en
kendsgerning, at licensejere til Okito Composer vil få en gratis
ombytning, og at licensejere til Nisus Writer 5.13 og 6.x vil få en
opgradering til meget favorabelt pris. De endelige priser er ikke helt
på plads endnu.... Men det vil nok komme til at ligge omkring 50-60USd
for en opgradering og omkring 100-110USd for en fuld licens. Løbende
opgraderinger og opdateringer vil være gratis.

Ud fra hvad Nisus Writer 5.x og 6.x brugere har ønsket af features, så
vil det vare for lang tid, hvis et fuldt færdigudbygget program skulle
sendes ud. Så det, der satses på først og fremmest er at få selve kernen
og GUI til at virke sammen og at få sprogstyringen til at fungere
stabilt. - Og uden at afsløre mere end jeg må, kan jeg godt sige, at den
nye ATSUI engine kører forrygende godt på deres testmaskiner, - en
G4/733, en G4/800MP og en G3 opgraderet 7600 (G3/500).

Jeg er selv lige så spændt på resultatet som andre er. Jeg er primært
med i gruppen for at vurdere og afprøve GUI og sprogsystemet, da Nisus X
fra starten af _skal_ være brugbar for handicappede.

- Så nu må jeg altså til at få installeret Jaguaren....

Peter Ursin wrote:

> Hvornår forventes programmet offentliggjort ?

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 11-11-02 11:46

> [...]
> en kæmpegevinst, og allerede nu er han ved at finde ud af, hvordan det
> skal styres. - Han har omskrevet det hele fra Cocoa til ATSUI på 4 uger!

Jeg syntes unægtelig det ser spændende ud og ser frem til en Cocoa
baseret tekstbehandler. Af de snapshot man kan se på sitet fornnemmer
jeg at man har fået ryddet op i interfacet.

Så en lille komentar til ATSUI og Cocoa. ATSUI (Apple Type Services for
Unicode Imaging) er det underliggende system i Mac OS X til alt tekst
visning på skærmen. Carbon API'er som, ThemeText og MLTE (Multilingual
Text Engine) benytter alle ATSUI ligesom Cocoas Application Kit.

Cocoa og Carbon programmer kan benytte sig af ATSUI direkte.

> [...]
> vil blive meget let at lave 'localized versions' - altså fx. en dansk,
> tysk, svensk, thai, tyrkisk... osv. version, - også uden brug af MPW

Endnu en misforståelse. Localization foregår slet ikke på det nivau. Det
er Cocoas fortjeneste at programmet er så nemt at oversætte.

Klø på!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Jan Jonasen

Dato : 10-11-02 17:56

In article <3DCE68C9.26A55154@mail1.stofanet.dk>, Erik Richard =?iso-8859-
1?Q?S=F8rensen?= (kml.ers@mail1.stofanet.dk) wrote:
> Hej!

Prøv dk.marked.kommerciel.edb

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-11-02 22:02

> [...]

> omkring brugen af Apples TextEngine, at vi har valgt at omskrive
> programmet fuldstændig i ATSUI istedet for.

Mon ikke det skyldes at Nisus kode som tidligere antydet her i gruppen
var helt igennem "uflytbar" pga gammel kode med røder i System 6 samt af
brug af u-undestøttede systemkald?

> [...]
> udviklingen af Nisus Writer X, så vi allerede nu kan præsentere et
> 'preview' af, hvad programmet vil være istand til - allerede i version

Hmm, okito er blot textedit.app med knapper Som jeg kan se det er
evnen til at læse nisus's eget dokument format det eneste Nisus har
tilføjet i forhold til textedit.app

Hvis det er alt hvad Nisus har at byde på tror jeg ikke de får slogt
noget sw. Hvorfor betale for noget som Apple forærer brugeren ved køb af
Mac OS X?

Besides, if you can't get a decent kernal panic <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living? <aim://reippuert>

Fra : Johnny Louis

Dato : 13-11-02 02:22

Hej Morten.
Send min computer tilbage eller tilbyd et engangsbeløb til en gang for
alle at afvikle sagen på ordentlig vis.

Alt andet syntes jeg er uværdigt, mange har mailet til mig og spurgt om
det er rigtigt at du overhovedet ikke reagerer på mine skrivelser og jeg
må bedrøve dem med at det desværre er sandt.

Johnny Louis