myrer
Fra : ingste

Dato : 01-03-01 10:21

For to år siden købte jeg to æbletræer som hvert forår har båret mange
blomster, men ingen frugt.

Jeg har opdaget at træerne blev indvaderet af myrer og lus. Hvornår skal der
sprøjtes og med hvad?

På forhånd tak.

Ingrid

Fra : Peter Jørgensen

Dato : 05-03-01 14:37

Hej.

Lad vær med at sprøjt. Myrerne går efter et sekret fra bladlusene og her
derfor intet med træet at gøre, og jeg tvivler på at Bladlusene har den helt
store indvirkning på træet selv om du suger at saften. Men hvis det endelig
skal være, så brug sæbespåner som du sprøjter på de skud hvor der er
bladlus. Det forurener i det mindste ikke.

MVH Peter

Fra : LEIF & ANNIE JOHANSE~

Dato : 05-03-01 23:10

Du behøver ikke at være nervøs for hverken myrer eller bladlus.
Biologisk bekæmpelse: så honningurt, de tiltrækker svirrefluen,
svirrefluelarven lever alene af bladlus, men den er til gengæld
også meget følsom overfor insekticider, hvorimod mange
bladlusearter er imune overfor sprøjtemidler.

mvh
Leif Johansen

--
Hjemmesiden for havefolket, både nybegynderen og den mere erfarne
http://www.ljohans.com/planteleksikon/

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 06-03-01 02:27

LEIF & ANNIE JOHANSEN wrote:

> [...]
> også meget følsom overfor insekticider, hvorimod mange
> bladlusearter er imune overfor sprøjtemidler.

Tak for det råd!
(Hvis det altså virker

Har du erfaring med andre lignende økologiske metoder, så fortæl
endeligt!

--Johan