producent??
Fra : Henrik Hansen

Dato : 10-11-02 11:46

I forbindelse med Zulu Awards blev Vibeke "Windelöv" fra Zentropa
interviewet. Jeg har flere gange spekuleret på hvad
jobbet som producent vil sige. Hvilke opgaver varetager en producent og
hvilket ansvar har en sådan`??

MVH

Henrik

Fra : Nicolai Zoffmann Hei~

Dato : 10-11-02 13:11

Henrik Hansen wrote:
> [...]
> interviewet. Jeg har flere gange spekuleret på hvad
> jobbet som producent vil sige. Hvilke opgaver varetager en producent

Tjae, jeg ved ikke om du bliver klogere på dette her, men jeg snakkede for
nyligt med Sisse Graum Olsen (producer på Fukssvansen og Wilbur begår
selvmord). Jeg spurgte om hun sad i baggrunden og råbte kommandoer til folk
når "pengemændene" synes at filmen skulle gå i en bestemt retning.
Unødvendigt at sige blev hun lidt fornærmet
Hygge,
Nicolai

Fra : Henrik Hansen

Dato : 10-11-02 16:19

> [...]
> når "pengemændene" synes at filmen skulle gå i en bestemt retning.
> Unødvendigt at sige blev hun lidt fornærmet

Nu ved da lidt om hvad en producer ikke er, men hvad pokker er
producerens/prodcentens opgave??

MVH

Henrik

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 10-11-02 17:00

"Henrik Hansen" <hansehen@mail.tele.dk> wrote in message
> folk
>

> Nu ved da lidt om hvad en producer ikke er, men hvad pokker er
> producerens/prodcentens opgave??

Producenten er typisk filmselskabet der står bag. F.eks. Nordisk Film eller
Zentropa. Produceren har det overordnede økonomiske og tekniske ansvar, mens
instruktørens ansvar i højere grad skal være kunstnerisk. I Danmark har
instruktøren dog typisk også en del praktisk ansvar - generelt er titlerne i
dansk filmproduktion ikke så vigtig som f.eks. i USA. Man er et hold og
giver typisk en hånd hvor man kan mens det i USA er mere skarpt opdelt (plus
at et filmhold ofte er flere gange større "over there").

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Jens Thomsen

Dato : 11-11-02 13:14

"Mikkel Selsøe Sørensen" <spandikl@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
(plus
> at et filmhold ofte er flere gange større "over there").

Producenten er den øverste, økonomiske ansvarlige og normalt lig med
direktøren eller produktionschefen fra filmselskabet.

Produceren leder administrationen af det enkelte projekt fra præ- til
postproduktion og kan være ansvarlig for alt fra manuskriptet (vurdering,
indkøb, udvikling osv.) over ansættelse af filmhold til salg og distribution
af den færdige film. Produceren kan være ansat af et produktionsselskab som
idéudvikler eller arbejde uafhængigt med at samle færdigsyede pakker af
historier, skuespillere, instruktør osv., der så kan præsenteres og sælges
til investorer.

Herudover findes en række andre, relaterede titler:

Executive producer er den engelske betegnelse for producenten med en lille
undtagelse: Det ses også, at titlen tildeles andre, f.eks. skuespillere,
instruktøren eller til indehaveren af rettighederne til filmens forlæg som
en del af aflønningen. Tom Clancy har således titel af executive producer på
Sum of All Fears.

Line produceren arbejder under produceren og er ansvarlig for overholdelse
af filmens budget. Han kan også varetage den praktiske ledelse og
organisation under produktionen eller have en production manager under sig
til det samme. Kan optræde både som indspilnings- og produktionsleder på
dansk.

Associate produceren er normalt et forbindelsesled mellem produktionshold og
postproduktionshold, men bruges undertiden også synonymt med line
producerens rolle eller om en repræsentant for en evt. co-producent.

MVH
Jens

Fra : DrJack

Dato : 11-11-02 00:32

"Henrik Hansen" <hansehen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> interviewet. Jeg har flere gange spekuleret på hvad
> jobbet som producent vil sige. Hvilke opgaver varetager en producent og

Hej Henrik

Man kan sige at producenten ejer set skib som instruktøren er kaptajn på.

mvh

Christian