Det er overhovedet ikke nødvendigt at give en ældre 4 takter olie i
benzinen.
Hvis det er en slidt motor, så er der alligevel forøget spillerum ved
ventilstammer, skrabering osv. Så den får sikkert rigeligt med olie i
forvejen.
Hvis du endelig vil forurene lidt ekstra, så skal det være 2 takts olie,
mineralsk type. ( Motorolien er også mineralsk )
Men igen, hvorfor fylder du olie i benzinen ?
Det eneste tidspunkt jeg nogensinde har hørt om at man fra producentens side
har anbefalet at blande olie i brændstoffet, var med en helt ny diesel.
Motoren, gik fra ny, med en meget hård lyd, og det blev derfor anbefalet at
fylde 0.5 % 2 taktolie i brændstoffet de første 3000 km. Det var i øvrigt en
Mercedes kassevogn, vi havde på værkstedet, og altså ikke en industrimotor.
Argumentet var, at lyden kom fra brændstofdysserne, og det skal sikkert nok
passe, for lyden blev reduceret med olien, og da den havde gået 3 -> 5000,
var lyden væk.
Men ellers har jeg aldrig hørt, at det skulle være nødvendigt med olie i
benzinen, på en 4 takter.
Jeg plejer at gøre følgende, hvis jeg vil være lidt god ved mine motorer,
her når de skal (vinter)opbevares:
4 taktere, får ny olie på.
Så fylder jeg maskinerne helt op med brændstof.
Starter dem, og når de er varme, så får de fulde omdrejninger, og kører så
et lille halvt minut.
Så tager jeg en eller 2 sprayflasker med WD40, og sprøjter direkte ind i
karburatoren til motoren bliver kvalt.
(Det kan være lidt besværligt, for det er ikke altid man kan komme til at
sprøjte det ind bag ved luftfilteret, men så kan der jo laves et lille hul,
som man kan lukke med en skrue. Lad være med at tabe skruen, eller fylde
borespåner ned i karburatoren !)
Når maskinen skal bruges igen, så tapper jeg brændstoffet helt eller delvis
af igen, helst ud gennem _bunden_ af karburatoren. Det gør jeg for at fjerne
det vand og skidt der kan have samlet sig.
Så renser eller skifter tændrøret, og starter motoren. Hvis det er en
plæneklipper, så klipper jeg evt. græsset første gang.
Herefter skifter jeg olien igen.
Jeg venter altså, til den vinteropbevarede olie har været gennem maskinen 1
gang, med at skifte den. Det gør jeg fordi, den olie også kan indeholde bla.
vand, som er kondenseret i motoren i løbet af vinteren. Samtidigt, så er der
helt sikker noget "koks" der har løsnet sig i løbet af vinteren, og det vil
blive opsamlet af olien.
Herefter gør jeg ikke andet, indtil motoren skal opbevares igen. Jo,
almindelig rengøring og vedligeholdelse, men ellers ikke.
Omkring valg af olie, skal man være opmærksom på at benytte den foreskrevne
kvalitet. Det er ikke altid hensigtsmæssigt at benytte en olie af en bedre
kvalitet, som f.eks. at fylde en dyr syntetisk olie på en maskine der er
beregnet til noget almindeligt mineralsk billigolie. Hvis man f.eks.
benytter en dyr syntetisk olie, i en motor der er beregnet til at køre med
en billig mineralsk olie, kan man risikerer at ødelægge motoren. Der kan ske
det, hvis man benytter den dyre syntetiske, vil den efterlade en film på
cylindervægen, som kun delvis forbrænder og derved kun delvis fjernes, når
motoren kører. Resultatet vil være, at man ødelægger motoren, på trods af de
gode intentioner. Hvis man benytter den billige mineralske olie, vil olien
blive skrabet korrekt af cylinderen, og evt. rester vil forbrænde
fuldstændigt, hvorfor motoren måske nok vil ryge lidt, men ikke tage skade.
Er motoren helt slidt op, så er der heller ikke nogen grund til at benytte
en dyr olie, så er det bedre at købe en anden motor.
Mvh
Thomas
Nicolai <nic.pernille@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aql4u8$a0k$1@sunsite.dk...
> Hej med jer!
> Jeg plejer at give mine gamle 4-takt maskiner
> (plæneklipp./fræser/benzintraktor) en tår olie i den blyfri (til ventiler
> mm.) Men hvad er egentlig det rigtige bl.forhold, og hvilken type olie er
> bedst?(2-takt/motorolie)
> Hilsen Nicolai
>
>
>
>
|