/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Karburator 2T kontra 4T
Fra : Søren Ottosen


Dato : 10-11-02 08:51

Hej NG!

Jeg kunne godt tænke mig at få min gamle Moto-Guzzi til yde lidt mere,
derfor vil jeg gerne sætte nogle større/bedre karburatorer på den. Men hvis
jeg kikker på Dellorto's hjemeside under racer-karburatorerer er de fleste
af dem beregnet til 2 takts motorer, hvilken betydning har det??
Vil de ikke kunne bruges til 4 takts motorer også?



Hilsen

Søren Ottosen
Moto-Guzzi SP 1000 med kun 61 hk



 
 
carlsen (10-11-2002)
Kommentar
Fra : carlsen


Dato : 10-11-02 11:23

Det var måske ikke den rigtige måde at få ydelsen i vejret på, du drikker jo
heller ikke mere øl fordi du får 1l. flasker 8=))
Man kunne i stedet få en lidt skrappere knast, og lidt større ventiler
monteret i toppen.
Er der ikke en Guz´klub ? Der er måske nogle gutter med en viden om den
slags sager.
God "heste" jagt.

Mvh.
Carlsen


"Søren Ottosen" <sotek@hongnet.dk> skrev i en meddelelse
news:aql35l$mpu$1@news.net.uni-c.dk...
> Hej NG!
>
> Jeg kunne godt tænke mig at få min gamle Moto-Guzzi til yde lidt mere,
> derfor vil jeg gerne sætte nogle større/bedre karburatorer på den. Men
hvis
> jeg kikker på Dellorto's hjemeside under racer-karburatorerer er de fleste
> af dem beregnet til 2 takts motorer, hvilken betydning har det??
> Vil de ikke kunne bruges til 4 takts motorer også?
>
>
>
> Hilsen
>
> Søren Ottosen
> Moto-Guzzi SP 1000 med kun 61 hk
>
>



Søren Ottosen (10-11-2002)
Kommentar
Fra : Søren Ottosen


Dato : 10-11-02 11:55

> Det var måske ikke den rigtige måde at få ydelsen i vejret på, du drikker
jo
> heller ikke mere øl fordi du får 1l. flasker 8=))
> Man kunne i stedet få en lidt skrappere knast, og lidt større ventiler
> monteret i toppen.


Men det kommer der også, de karburatorer den er født med er extremt små i
forhold til motorstørrelsen. (30 mm) hvorimod andre Guzzier har større
karburatorer.

Søren Ottosen


>



Ivar (10-11-2002)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 10-11-02 13:26


carlsen skrev:

> Det var måske ikke den rigtige måde at få ydelsen i vejret på, du drikker jo
> heller ikke mere øl fordi du får 1l. flasker 8=))

Der er vist noget du har misforstået.
I motorens indsugningsfase skal luften igennem karburator og forbi
indsugningsventil. Jo mindre modstand der er, jo bedre fyldning bliver
der. Modstanden kommer hovedsagelig fra de snævre steder i luftens
vej: indsugningsventil og karburatorens venturi. Hvis en af de to er
meget lille, vil det være der skulle tunes først. I en veldimensioneret
motor bør begge øges.


Ivar



Martin Sørensen (10-11-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 10-11-02 13:39

> Det var måske ikke den rigtige måde at få ydelsen i vejret på, du drikker
jo
> heller ikke mere øl fordi du får 1l. flasker 8=))

Nej, men hvis man nu øger diameteren i halsen på ølflasken, så kan det nok
godt give lidt ekstra drikke-hastighed..

signing off.. Martin Sørensen



Anders Majland \(Rep~ (10-11-2002)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 10-11-02 14:47

> Nej, men hvis man nu øger diameteren i halsen på ølflasken, så kan det
nok
> godt give lidt ekstra drikke-hastighed..

Lige analogi der kan testes i praksis. Lige et par 4xcl plak-flasker
over for de gamle 33cl glasflasker. Selvom volumet er større i
plakflaskerne glider de væsenligt hurtigerer ned pga. den større åbning
....

/A



carlsen (10-11-2002)
Kommentar
Fra : carlsen


Dato : 10-11-02 17:05

Ok, men så nemt er det ikke........

Mvh.
Carlsen
"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse
news:aqlk06$1meq$1@news.cybercity.dk...
> > Det var måske ikke den rigtige måde at få ydelsen i vejret på, du
drikker
> jo
> > heller ikke mere øl fordi du får 1l. flasker 8=))
>
> Nej, men hvis man nu øger diameteren i halsen på ølflasken, så kan det nok
> godt give lidt ekstra drikke-hastighed..
>
> signing off.. Martin Sørensen
>
>



Martin Sørensen (10-11-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 10-11-02 17:11

> > Nej, men hvis man nu øger diameteren i halsen på ølflasken, så kan det
nok
> > godt give lidt ekstra drikke-hastighed..
> Ok, men så nemt er det ikke........

Nej, for en større karburator kan give lavere gashastighed forbi spjældet,
hvilket betyder at den kan komme til at køre noget mere ujævnt i tomgang.

Sammensætningen af karburator+motor er nok også optimeret fra fabrikken både
mht. støj, ydelse og benzinøkonomi. Hvis man vil have ydelse skal man nok
også regne med at det kommer til at støje mere og sluge mere benzin.

signing off.. Martin Sørensen



Jens Jacob Bager Jen~ (10-11-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 10-11-02 12:43

> Jeg kunne godt tænke mig at få min gamle Moto-Guzzi til yde lidt mere,
> derfor vil jeg gerne sætte nogle større/bedre karburatorer på den. Men
hvis
> jeg kikker på Dellorto's hjemeside under racer-karburatorerer er de fleste
> af dem beregnet til 2 takts motorer, hvilken betydning har det??
> Vil de ikke kunne bruges til 4 takts motorer også?

Hej Søren

Normalt er det at montere større karburatore en MC et levn fra knallertiden
hvor man fik fordoblet sin HK ved at montere en meget større karburator. Men
netop din Guzzi kan man måske få noget ud af det. En SP 1000 har kun 30mm
karbs fra fabrikken. Hvis det var mig ville jeg skaffe et par 36mm fra en Le
Mans II. Husk nu at få den justeret ordenligt ind ved en proffessionel. Det
kan godt betale sig. Hsu du vil miste noget budtræk ved at montere en meget
større karburator (30 ->36mm).

I forbindelse med MC tuning gør man følgende:
Billigste trin.
Montere tunudstødning med bedre gennemgang og medfølgende mere støj.
Monterer luftfilter med bedre flow, f.eks. KN. Undgå de der koniske metal
luftfiltre hvis du har CV karburartor. Det er levn fra 70'erne da man kørte
med fladspældskarbs. Sammen med dette skal karburatorene justeres grundigt
af en proffesionel med et rullefelt og megen erfaring.

Desideret motorarbejde.

Blueprintning
Få adskilt motoren og få afbalanceret krumtap, plejlstænger og stempler samt
kontrolleret at alt er i perfekt stand. E.v.t også få lettet delene.

Topstykkearbejde
Portning, Større ventiler, Højere kompression,

Boring:
Få cylinderen boret op så motorcyklen får flere CC.

Alt i alt bliver det så dyrt, at du lige så godt kan sælge din MC og købe en
med de flere HK std. Men det svarer til at motoren en nyrenoveret hvis du
får det gjort.

Sådan en gammel Guzzi trænger som regel til at få andet end kræfter. Jeg
ville nok skifte forgaflen til en stivere/tykkere og bedre dæmpet version
samt skifte bagdæmperne til et sæt kvalitets dæmpere bag på. Mange Guzzier
er udstyret med et sæt Mazzochi bagdæmpere der er justerbare og renoverbare.
Hvis du har det, så få den renoveret, evt monteret med et sæt nye fjedre.
Det får din Guzzi til at køre bedre end at få 8 HK ekstra for 15000kr
tuning.

Snak ev.t. med Uffe R. B Andersen. Han har en Guzzi Le Mans III han skiftede
forgaflen på. Han var ellevild!

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt ½ Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Claus Rittig (10-11-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 10-11-02 16:22

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager1(--fjern--)@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:RDrz9.39$vn3.1093@news.get2net.dk...

> Montere tunudstødning med bedre gennemgang og medfølgende mere støj.
> Monterer luftfilter med bedre flow, f.eks. KN.

Og samtidig er det næsten altid nødvendigt at modificere luftfilterkassen,
for faktisk at _få_ dette større airflow. Luftfilterkasser er ikke optimeret
til maks ydelse, men maks støjdæmpning (sådan, stillet lidt på spidsen), og
der vil derfor komme noget mere støj, men det er nu ofte nødvendigt, hvis
man vil have nogen effekt af større karburatorer. Modifikationen kan bestå i
at lave hullet til luftindtaget markant større.

Rittig



Uffe R. B. Andersen (12-11-2002)
Kommentar
Fra : Uffe R. B. Andersen


Dato : 12-11-02 09:02

On Sun, 10 Nov 2002 12:43:12 +0100, "Jens Jacob Bager Jensen"
<bager1(--fjern--)@get2net.dk> wrote:

<snip>
>Snak ev.t. med Uffe R. B Andersen. Han har en Guzzi Le Mans III han skiftede
>forgaflen på. Han var ellevild!

Der er vist ikke så meget at tilføje, til Bagers indlæg - vise ord,
alt sammen. Kontakt Moto Guzzi-klubben, hvis du ikke allerede er
medlem - der kommer snart en ny adresseliste, så mon ikke du kan finde
lidelsesfæller deri? Klubinformation kan du finde på
<http://www.motoguzzi.dk/>.

Som Bager skriver, fik jeg skiftet den originale 35mm Guzzi-forgaffel,
til en 38mm Marzzochi-forgaffel. Ikke nogen billig affære - tror det
var ca. 5000,- for forgaflen og yderligere 1200,- for et par Tomaselli
clip-on'er (men SP1000 har vist ikke clip-on styr, så det slipper du
får). Det var nu ikke nogen ringe investering - selvom den originale
styrdæmper ikke blev monteret igen, så var cyklen klart mere stabil
end før.

I det nyeste nummer af klubbladet, Targa Florio, er der en artikel om,
hvad man selv kan gøre for at fjerne vibrationer fra cyklen - god
læsning, som du også bør kigge igennem. Måske kan din cykel køres lidt
"vildere", hvis unødige vibrationer er fjernet.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/

Richard Pade (10-11-2002)
Kommentar
Fra : Richard Pade


Dato : 10-11-02 18:07

"Søren Ottosen" wrote:
> Men hvis jeg kikker på Dellorto's hjemeside under racer-karburatorerer
> er de fleste af dem beregnet til 2 takts motorer, hvilken betydning
> har det?? Vil de ikke kunne bruges til 4 takts motorer også?

Jeg ved ikke, om der er en sammenhæng, eller hvad den dybere mening er,
men på Mikuni og Keihins sider er karburatorer til tuning af 2-taktere
oftest rundspjælds-, mens do til 4-taktere er fladspjældskarburatorer.

Men hvorfor???

Richard

Søren Ottosen (10-11-2002)
Kommentar
Fra : Søren Ottosen


Dato : 10-11-02 21:45


> Jeg ved ikke, om der er en sammenhæng, eller hvad den dybere mening er,
> men på Mikuni og Keihins sider er karburatorer til tuning af 2-taktere
> oftest rundspjælds-, mens do til 4-taktere er fladspjældskarburatorer.
>
> Men hvorfor???

Men på Dellorto kan både 4T og 2T karburatorer fåes med rundspjæld, og rent
fysisk ligner de hinanden til forveksling.

Mc'en er som sagt født med 30mm karburatorer og jeg ved fra andre
Guzzi-kørere at det kan give noget effekt hvis man øger størrelsen på
karburatorerne, men dem der passer bedst rent fysisk er nogle der er
beregnet til Rotax gokart motorer.
Så mit spørgsmål går på om de vil kunne fungere optimalt på en 1000 ccm 4T.?
Det er heller ikke fordi jeg vil voldtune den, men lidt mere træk vil ikke
gøre noget, og jeg tror også på at en karburator der er udviklet i år 2002
er bedre end en gammel en fra 1982.
Jeg havde forestillet mig nye karburatorer på ca 35-36 mm.
Indsugningsstudsen er på 35mm hele vejen igemmem og porten i topstykkerne er
også væsentlig større end de nuværende karburatorer.


MVH

Søren Ottosen




Richard Pade (10-11-2002)
Kommentar
Fra : Richard Pade


Dato : 10-11-02 22:32

"Søren Ottosen" wrote:
> Mc'en er som sagt født med 30mm karburatorer og jeg ved fra andre
> Guzzi-kørere at det kan give noget effekt hvis man øger størrelsen på
> karburatorerne, men dem der passer bedst rent fysisk er nogle der er
> beregnet til Rotax gokart motorer.

Hvordan passer - i indbygningsmål eller i deres ydelse?

> Så mit spørgsmål går på om de vil kunne fungere optimalt på en 1000 ccm 4T.?
> Det er heller ikke fordi jeg vil voldtune den, men lidt mere træk vil ikke
> gøre noget, og jeg tror også på at en karburator der er udviklet i år 2002
> er bedre end en gammel en fra 1982.

Hvis du magter 4.000 kr til et sæt nye, ville jeg gå efter enten Mikuni
eller
Keihin fladspjældskarburatorer med accelerationspumpe. Men har I
Guzzi-kørere
ikke en liste, FAQ-site, Yahoo-gruppe eller lignende, hvor nogen har
prøvet
dette før?

> Jeg havde forestillet mig nye karburatorer på ca 35-36 mm.
> Indsugningsstudsen er på 35mm hele vejen igemmem og porten i topstykkerne er
> også væsentlig større end de nuværende karburatorer.

Det er heller ikke meget fx i sammenligning med min egen GB500, der vel
med
sine ca. 42 hk svarer til en halv 1000SP i fornuftig trim, har 42 mm,
mens
søstermodellen XBR500 har 39 mm karb. Så i det lys passer 35-36 mm fint,
men
du får næppe mere ud af en 36'er, når kanalen bag kun er 35 mm.

Richard

>
> MVH
>
> Søren Ottosen

Søren Ottosen (11-11-2002)
Kommentar
Fra : Søren Ottosen


Dato : 11-11-02 07:26

> Hvordan passer - i indbygningsmål eller i deres ydelse?

Den passer i inbygningsmål.


Søren Ottosen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408646
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste