spørgsmål
Fra : Søren S. Mikkelsen

Dato : 01-03-01 05:13

Er det tilladt at tale med ånder? jvf. 1. Johs brev kap. 4. vers 1.
S.

Fra : Ole Madsen

Dato : 01-03-01 07:54

Der står i gammel testamente at man ikke må

Ole

Fra : Niels Steg

Dato : 01-03-01 09:43

"Ole Madsen" <olemadsen@image.dk> skrev i en meddelelse
> Der står i gammel testamente at man ikke må

Jamen dog, det gør jo så Jesus til synder )

Niels

Fra : Ole Madsen

Dato : 01-03-01 11:28

1 John 4:1 ¶ Beloved, believe not every spirit, but try the spirits whether
they are of God: because many false prophets are gone out into the world.

Det står der ikke noget om

Ole

Fra : Niels Steg

Dato : 01-03-01 11:53

> Det står der ikke noget om

Jo da, Hvis det er synd at snakke med ånder, begik Jesus synd når Han
snakkede med de ånder han senere smed ud.

Niels

Fra : Ole Madsen

Dato : 01-03-01 13:27

> "Ole Madsen" <olemadsen@image.dk> skrev i en meddelelse

> Jo da, Hvis det er synd at snakke med ånder, begik Jesus synd når Han
> snakkede med de ånder han senere smed ud.

Det er ikke det det samme som der står om i GT. Det Jesus gjorde var ikke i
modstrid med det som står i GT

Ole

Fra : Niels Steg

Dato : 01-03-01 14:09

Han

> Det er ikke det det samme som der står om i GT. Det Jesus gjorde var
ikke i
> modstrid med det som står i GT

Sjovt at du hele tiden henviser til GT - hvad tænker du egentlig på?

Jeg gætter på det første af de 10 bud..

og hvis det er det, ser jeg intet problem i at snakke med ånder, da det
"at snakke" ikke er "tilbedelse" men derimod kun en accept af at de
(ånderne) findes.

Ligesom Jesus, når Han bød over ånderne!

som sidebemærkning, onde onder er fra Satans hær, og da Satan er fader
til løgn [Joh 8,44], vil en længere samtale med disse ånder kun føre
folk vild, så samtaler med disse må absolut frarådes :)

Niels

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 02-03-01 17:38

"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> mælte sligt:

>Sjovt at du hele tiden henviser til GT - hvad tænker du egentlig på?

>Jeg gætter på det første af de 10 bud..

Det tror jeg ikke er tilfældet. Det første bud handler om at tilbede
Gud, ikke om at snakke med ånder.

Det var udbredt i den nære orient (og i lign. samfund i det hele taget),
at man havde sandsigere og dødemanere, der kunner kontakte ånder eller
afdøde forfædre. Det var ligeledes alment udbredt i Israel, men dog i
hvert fald i senere tids opfattelse ganske så forbudt. Se fx. 1 Sam. 28,
hvor Saul efter Samuels død ængstes ved et forestående slag med
filistrene. For at få hjælp går han til en dødemaner, der maner Samuel
og af graven, hvilket Samuel ikke er så voldsomt tilfreds med.

Der er en lang række vers, der forbyder dødemaneri. Herunder bl.a.:

3 Mose 19:31 Henvend eder ikke til Genfærd og Sandsigerånder; søg dem
ikke, så I gør eder urene ved dem. Jeg er HERREN eders Gud!

5Mose 18:11 ingen, som foretager Besværgelse eller gør Spørgsmål til
Genfærd og Sandsigerånder og henvender sig til de døde;

Esaja 8:19 Og siger de til eder: "Søg Genfærdene og Ånderne, som
hvisker og mumler!" skal et Folk ikke søge sin Gud, skal man søge de
døde for de levende?

Esaja 19:3 Ægyptens Forstand står stille, dets Råd gør jeg til intet,
så de søger Guder og Manere, Genfærd og Ånder.

>som sidebemærkning, onde onder er fra Satans hær, og da Satan er fader
>til løgn [Joh 8,44], vil en længere samtale med disse ånder kun føre
>folk vild, så samtaler med disse må absolut frarådes :)

Hvad hvis ånden er Samuel? Han er vel næppe fra Satans hær.

Venlig hilsen,

--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *

Fra : Niels Steg

Dato : 06-03-01 07:58

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:04jv9t4p39p55gacd61goben8l2rjd3kdu@4ax.com...
> "Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> mælte sligt:

> Det tror jeg ikke er tilfældet. Det første bud handler om at tilbede
> Gud, ikke om at snakke med ånder.

Enig - og men det er vel egentlig den rettesnor Gud bruger i al vor
færd, altså om vi tilbeder Ham eller vi ikke gør?

> Det var udbredt i den nære orient (og i lign. samfund i det hele
taget),
> at man havde sandsigere og dødemanere, der kunner kontakte ånder eller

Det er såmænd ved at blive populært igen, ikke i orienten om overalt!

> [...]
> filistrene. For at få hjælp går han til en dødemaner, der maner Samuel
> og af graven, hvilket Samuel ikke er så voldsomt tilfreds med.

Samuel var så vidt ikke særlig tilfreds, men ikke vred, det var Gud til
gengæld.. Saul ville ikke høre og gøre hvad Gud ville, derfor havde Gud
forladt Saul.. og saul søgte andre veje.. men hjalp det ham..

> Der er en lang række vers, der forbyder dødemaneri. Herunder bl.a.:
>
> 3 Mose 19:31 Henvend eder ikke til Genfærd og Sandsigerånder; søg dem
> ikke, så I gør eder urene ved dem. Jeg er HERREN eders Gud!

Igen gør Gud klart, Hvem der er Herre, og igen kommer vi tilbage til det
første bud!

> 5Mose 18:11 ingen, som foretager Besværgelse eller gør Spørgsmål til
> Genfærd og Sandsigerånder og henvender sig til de døde;

Det hænger sammen, Gud er Israels Gud, og henvendelse = tilbedelse til
Satan og Hans undersåtter straffes øjeblikkeligt..

> Esaja 8:19 Og siger de til eder: "Søg Genfærdene og Ånderne, som
> hvisker og mumler!" skal et Folk ikke søge sin Gud, skal man søge de
> døde for de levende?

Igen vil Gud at Han er den eneste for folk, det er HAM der skal bedes
til ikke andre ånder.

> Esaja 19:3 Ægyptens Forstand står stille, dets Råd gør jeg til intet,
> så de søger Guder og Manere, Genfærd og Ånder.

.... det samme, Ægypterne søger andre guder

Oplægget til tråden var snak med ånder, alle dine eksempler drejer sig
om skikkelser i skriften der søgte andre veje end Guds.

Jesus selv henvendte sig til ånden ånderne i mennesker og stillede
spørgsmål, Satan snakkede med Jesus og Jesus snakkede med ham.. på intet
tidspunkt tilbad Jesus Satan eller de ånder han snakkede med. og deri er
forskellen sådan som jeg ser det.

Niels

Fra : Erik Larsen

Dato : 10-03-01 23:36

"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> spørgsmål, Satan snakkede med Jesus og Jesus snakkede med ham.. på intet
> tidspunkt tilbad Jesus Satan eller de ånder han snakkede med. og deri er

der er ikke nogen der mener der anderledes en dig, hvis de er kristne. Og de
få der mener at Jesus tilbad satan er kun forbigående balademagere hvis tid
er
ved at ebbe ud.

Amen Niels.

Fra : Niels Steg

Dato : 01-03-01 09:16

"Søren S. Mikkelsen" <ssm@io.dk> skrev i en meddelelse
> Er det tilladt at tale med ånder? jvf. 1. Johs brev kap. 4. vers 1.

Det vers bliver oftest fortolket på den måde at du skal checke om det
menneske der taler er i overensstemmelse med Gud eller det modsatte.

Se forklaring i vers 4-6

Niels

Fra : Vidal

Dato : 01-03-01 16:38

"Søren S. Mikkelsen" <ssm@io.dk> skrev i en meddelelse news:3A9DCC4F.2AAA15E5@io.dk...

> Er det tilladt at tale med ånder?
[...]

Hvordan får man sådan en svend i tale?
Med et glas?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Mark Langdahl

Dato : 01-03-01 13:52

"Søren S. Mikkelsen" <ssm@io.dk> skrev i en meddelelse
> Er det tilladt at tale med ånder? jvf. 1. Johs brev kap. 4. vers 1.
> S.

Det kommer så sandelig an på, hvordan man gør det. Hvis man taler til ånder
(underforstået: onde ånder), i den hensigt, at man vil have svar på
spørgsmål eller oplevelser ud af det, så ja. Det var ikke uden grund at Saul
forbød åndemaneri. I tilfælde at man i bekæmpelse (åndeuddrivelse) tiltaler
ånderne, så er det helt bibelsk korrekt. Vi skal ikke lukke onde ånder ind,
men vi skal lukke dem ud.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Fra : Erik Larsen

Dato : 01-03-01 20:22

"Søren S. Mikkelsen" <ssm@io.dk> skrev i en meddelelse
> Er det tilladt at tale med ånder? jvf. 1. Johs brev kap. 4. vers 1.
> S.

Ja, det må du gerne, men hvad vil du dog med Livets Ord
medlemmer ???

Erik

Fra : N/A

Dato : 01-03-01 23:04

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-03-01 23:04

"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> writes:

> Gider du lige forklare dit bavl!

Opgiv det bare, Niels. Erik er ikke oplagt til at undskylde eller
ændre sig.

Fra : Erik Larsen

Dato : 02-03-01 07:53

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Opgiv det bare, Niels. Erik er ikke oplagt til at undskylde eller
> ændre sig.

Selv om det er dig, må jeg nok alligevel bede dig argumentere lidt for
ovenstående.

Erik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-03-01 10:31

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> writes:

> Selv om det er dig, må jeg nok alligevel bede dig argumentere lidt for
> ovenstående.

Du har pure nægtet at undskylde dine sjofle udfald mod IM. Du har ikke
gjort antydningen af at ændre på din opførsel. Det er argumentet. Dine
handlinger taler for sig selv.

Skulle jeg tage fejl, så glæder det mig. Du kan hurtigt bevise, at jeg
har taget fejl ved at undskylde nogle (bare nogle!) af dine
sjofelheder og begynde at tale civiliseret om andre kirkesamfund end
dit eget.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I don't see much sense in that," said Rabbit.
The RockBear. ((^)) "No," said Pooh humbly, "there isn't. But there

Fra : Erik Larsen

Dato : 02-03-01 17:06

> [...]
> har taget fejl ved at undskylde nogle (bare nogle!) af dine
> sjofelheder og begynde at tale civiliseret om andre kirkesamfund end

som f.eks. hvad og om hvem ?????

Erik

Fra : Erik Larsen

Dato : 02-03-01 17:44

"Søren S. Mikkelsen" <ssm@io.dk> skrev i en meddelelse
> Er det tilladt at tale med ånder? jvf. 1. Johs brev kap. 4. vers 1.
> S.

Seriøst, glemmer man ikke hvem der skal kæmpes imod ??
Ef 6 v 10-20

Hvordan vil i bekæmpe de onde ånder hvis du ikke må tale
til dem.

Der er stor forskeld mellem at tale i Ånden og tale til ånden.
Tale i Ånden kan alle der vil, men tale til ånder er ikke for alle,
men skal helst foregå med erfarne presoner.
(Jeg taler ikke om spiritisme, men uddrivelse.)

Erik