Hjælp: iMac
Fra : J W Nielsen

Dato : 09-11-02 17:38

Hej !
En bekendt har lige ringet - Han har fået fat i en ca. 3 år gammel iMac. Han
er ligesom jeg til PC og Windows, så vi er inde på et helt nyt og spændende
område....
Hvor pokker er diskettedrevet - der er jo kun et CD-drev ??????
Jeg har siddet og kigget på diverse forhandlersider med iMac og synes ikke
jeg kan finde noget med disketter ?
Problemet er naturligvis, at vi godt ville dele noget data med en Win-PC. Vi
taler her primært om tekstbehandling, hvor vi regnede med at kunne lægge
filen ud et et rtf-format og bruge det på både den ene og den anden !!!
Kan I hjæpe os ??

God weekend
Jørgen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 09-11-02 17:52

J W Nielsen <jwn@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> er ligesom jeg til PC og Windows, så vi er inde på et helt nyt og spændende

Så absolut.

> Hvor pokker er diskettedrevet - der er jo kun et CD-drev ??????

Diskettedrevet blev smidt på porten for mange år siden. Med andre ord
vil i have et diskettedrev må i købe et til USB tilslutning.

> [...]
> taler her primært om tekstbehandling, hvor vi regnede med at kunne lægge
> filen ud et et rtf-format og bruge det på både den ene og den anden !!!

Kodeordet her er netværk enten lokalt eller det store fælles. Hvis i
absolut vil have noget fysisk at slæbe mellem maskinerne vil jeg
anbefale en USB lagerdims af en slags.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : J W Nielsen

Dato : 09-11-02 19:23

Hej !
Mange tak for svaret - så tror pokker vi ikke kunne finde det
Disketten må formentlig også snart forsvinde fra PC'en, mon ikke !

Mvh
Jørgen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 09-11-02 19:53

J W Nielsen <jwn@tdcadsl.dk> wrote:

> Hej !
> Mange tak for svaret - så tror pokker vi ikke kunne finde det
> Disketten må formentlig også snart forsvinde fra PC'en, mon ikke !

Jo mon ikke ? Nu har Apple jo altid været den innovative, så mon ikke
også PC'erene dropper diskettedrevet om et par år ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-11-02 05:06

Hej Jørgen

Sjovt nok, så er Win-folket på lige netop det område nok endnu mere
konservative end Mac-folket er. - Så jeg er ikke så sikker på, at det
sker inden for de første år...

J W Nielsen wrote:

> Disketten må formentlig også snart forsvinde fra PC'en, mon ikke !

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-11-02 05:02

Hej Michael - og mest til Jørgen...

Michael Tysk-Andersen wrote:

> Så absolut.

Jørgen, som Michael siger det, så er Mac et spændende område på mange punkter

> Diskettedrevet blev smidt på porten for mange år siden.

Nåh.. Michael, - så mange år er det nu heller ikke... Alle de Beige G3 har da
floppydrev. - Det var først med iMac (15.08.99), at floppydrevet forsvandt

> Med andre ord vil i have et diskettedrev
> må i købe et til USB tilslutning.

Ja, enten et alm. diskettedrev eller et SuperDrive til både alm. 1,4mb og 100mb
disketter. Jørgen, vælg et alm. drev, de er mere stabile end SD drevene og koster
heller ikke så meget. Fx. koster et LaCie USB floppydrev hos OfficeLine nu 849kr.
(prisen er fra i mandags). Man kan være heldige at finde dem brugte til 3-400kr.
Teknisk set er de bedste dem fra LaCie og Teac.

> Kodeordet her er netværk enten lokalt eller det store fælles. Hvis i
> absolut vil have noget fysisk at slæbe mellem maskinerne vil jeg
> anbefale en USB lagerdims af en slags.

Michael, - det vil vist være lidt lange kabler, der skal bruges... - Som jeg
forstår Jørgen, så bor de ikke på samme sted, så et netværk vil være noget
utopisk.

Og Jørgen, fordelen ved at have et USB floppydrev er åbenlys, da den er lille og
kan let tages med, hvis det er det man vil, men en anden fordel er også, at Mac
fra og med System 7.1.3 kan læse fra og skrive til DOS/PC formatterede disketter,
mens en PC ikke kan læse Mac formattet, hvis man ikke har fx. MacDrive 2000 eller
et tilsvarende program, der kan forstå Mac formatet.

Hvis I begge bruger Office 98 eller nyere - MSO 2001 til Mac og MSO 2000 til
Windows, så er filformatet det samme på både Mac og Windows. På Mac siden skal
man blot huske at tilføje endelsen'.doc', - ellers vil Office til Windows ikke
forstå, hvad den får serveret. - Er det Office 98, skal man gøre det manuelt, men
hvis det er Office 2001, kan man sætte den til at gøre det automatisk. Så I
behøver ikke at gemme i RTF. - Ja, det er faktisk bedst at lade være, da en del
af formatteringen (styles) meget let kan gå tabt ved åbning på Mac hhv. Windows.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 10-11-02 08:31

> Michael, - det vil vist være lidt lange kabler, der skal bruges... -
> Som jeg forstår Jørgen, så bor de ikke på samme sted, så et netværk vil
> være noget utopisk.

Det store fælles = internettet! (det med de lange kabler

Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-11-02 16:13

Hej Martin

- Tænk, jeg troede det var (delvist) trådløst...

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-11-02 08:52

> Nåh.. Michael, - så mange år er det nu heller ikke... Alle de Beige G3 har
> da floppydrev. - Det var først med iMac (15.08.99), at floppydrevet
> forsvandt

15.08.98! Få det nu ikke til at se ud som om, min computer er næsten ny.
Jeg mener til gengæld, at de beige G3 med diskettedrev blev produceret
indtil 1999.

> Ja, enten et alm. diskettedrev eller et SuperDrive til både alm. 1,4mb og
> 100mb disketter.

Det hedder nu SuperDisk, nu hvor jeg er i gang med at kværulere, og kan
klare 120 MB diske foruden almindelige disketter. Jeg er en af de
"heldige", der købte et. Jeg skriver heldige i gåseøjne, fordi formatet
faktisk er dødt. Imation sælger ikke drevene mere. Jeg har nu haft god
gavn af mit, som jeg stadig bruger til back-up (hvis jeg husker det).

> [...]
> 849kr. (prisen er fra i mandags). Man kan være heldige at finde dem brugte
> til 3-400kr. Teknisk set er de bedste dem fra LaCie og Teac.

En glimrende idé, hvis man VIL have disketter. Jeg er stor modstander af
disketter. De fleste computere er på internettet, som man så kan bruge
som netværk mellem dem. Der er heller ikke ret meget andet end små
tekstfiler, der kan være på en diskette. Jeg så for nylig en annonce for
en "designer-pc". Der stod, at diskettedrevet var gemt bag et låg, for
det "bruges næsten ikke". Så selv pc-folket indrømmer, at det er et
forældet medium.

Jeg ved ikke, hvordan de fungerer i praksis, men sådan en er da
billigere end et diskettedrev, og så rummer den det samme som mange
disketter.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-11-02 16:39

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> 15.08.98! Få det nu ikke til at se ud som om, min computer er næsten ny.
> Jeg mener til gengæld, at de beige G3 med diskettedrev blev produceret
> indtil 1999.

Det er rigtig... De to Beige G3, jeg har er begge produceret i hhv. sep. og
apr. 1999, - men den første iMac blev frigivet til salg d. 15.08.98... Jeg
mener ikke der blev lavet flere Beige G3 efter 1.11.99.

> [...]
> faktisk er dødt. Imation sælger ikke drevene mere. Jeg har nu haft god
> gavn af mit, som jeg stadig bruger til back-up (hvis jeg husker det).

Undskyld hr. lærer! - du har ret...(-:

> [...]
> en "designer-pc". Der stod, at diskettedrevet var gemt bag et låg, for
> det "bruges næsten ikke". Så selv pc-folket indrømmer, at det er et

Tja... Da kender jeg ellers temmelig mange både Mac og PC brugere, der ikke er
på internet. - Og hvad med dem, der måske har 2-3 maskiner stående hjemme og
som ikke vil have et rigtigt netværk, - de er stadig henvist til at bruge
disketten som overførselsmiddel..

- Og at du nævner en 'designer' PC, tja, så kan det jo forstås på ihvertfald 2
måder, - at den er beregnet på at designere kan bruge den, og at den er
'designet' - altså nærmest som om, det var en præstige model...

> Jeg ved ikke, hvordan de fungerer i praksis, men sådan en er da
> billigere end et diskettedrev, og så rummer den det samme som mange
> disketter.

Hvis du tænker på de her 'memorySticks', så findes der mig bekendt ingen
drivere til Mac til nogen af dem, så det er tvivlsom, om USB Device KManager'
kan genkende disse små lagre. Opr. blev de vistnok udviklet til brug som
'ekstra lager' til digicams.

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 10-11-02 19:25

> [...]
> kan genkende disse små lagre. Opr. blev de vistnok udviklet til brug som

Apple tvivler vist ikke på dem selv og sælger da også slige dimser. Du
har dog ret i at at der ikke findes drivere, men det er fordi de ikke
behøves!

<http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/9167/wo/oo4v20vzavh
WqkPUa7/1.3.0.3.27.8.3.0.13.0>
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Mikael Kern

Dato : 11-11-02 23:50

> Hvis du tænker på de her 'memorySticks', så findes der mig bekendt ingen
> drivere til Mac til nogen af dem, så det er tvivlsom, om USB Device KManager'
> kan genkende disse små lagre.

Citat: System requirements:
• Any Mac or PC with available USB port
• No driver required for Mac OS X, Mac OS 8.6 to 9, Windows Me, 2000,
XP and Linux 2.4.0 or higher
• Driver for Windows98/98SE included

Har prøvet dem i praksis - det er for nemt. Ingen drivere; skal bare
puttes i USB-stikket - evt. direkte i keyboardet.

mvh Mikael Kern
--
Arbejde søges - gerne noget med video, foto, streaming, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-11-02 02:18

Hej Mikael

OK, så ingen drivere.... men det var ikke den info, som blev givet på en
kommerciel side, hvor der blev reklameret med dem.

mvh. Erik Richard

Fra : J W Nielsen

Dato : 11-11-02 12:13

Hej igen...
Har ikke kunnet komme på news i går, men...

Mange tusind tak for hjælpen til jer alle - super !!

iMac'en skulle primært bruges til noget tekstbehandling (handelsskoleelev)
som efterfølgende skulle kunne dele sine tekster med andre elever (som kun
har PC'ere) - derfor noget "disketteværk" !

Dog er vi dog blevet lidt nysgerrige omkring den der iMac... Iøvrigt et
noget anderledes design !!!

Mvh
Jørgen

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 11-11-02 12:45

jwn@tdcadsl.dk writes:
> [...]
>taler her primært om tekstbehandling, hvor vi regnede med at kunne lægge
>filen ud et et rtf-format og bruge det på både den ene og den anden !!!

Hej Jørgen

Ja, jeg ved godt at man her i gruppen ser lidt ned på disketter, men de er
nu stadig brugbare og især, når det kun lige drejer sig om små tekstfiler.
Og så er det så dejligt ukompliseret mellem PC og Mac. Du kan få et løst
diskettedrev til ca. 400 kr. ( jeg finder gerne ud af hvor) og jeg kan
sige dig, at jeg bruger det dagligt. Dels mellem mine af de maskiner, der
ikke er forbundet og vores kontors PC. Men skal du bruge mere og større
filer, så se en USB-Zip drev at foretrække, da du nemt kan lave en gæste
adgang på PC'en og tage hele drevet med samt 100MB.(Et superdrev er svært
at bruge til en PC)
Ellers er der en CD brænder. Man kan jo brændne flere gange små filer på
en sådan. Eller købe dem man kan slette på.

Hilsen Hanne,
som ikke vil undvære nogen form for transport at filer, hvert til sin tid
og sin opgave.

Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.