sideindex med f.eks. DHTML??
Fra : Thomas Berg Petersen

Dato : 01-03-01 01:09

Hej newsgroup
Jeg arbejder i FP2000, og kunne godt tænke mig at udskifte mit
sideindex på www.udlandsportalen.dk som er en høkerløsning lavet
i mangel af bedre. Jeg er blevet inspireret af bl.a.
www.amtsgymnasiet.dk (og en tidligere udgave af html.dk) som har
et sideindex, hvor når man laver en mouseover bliver cellen
f.eks. blå og teksten skifter også farve. Jeg har ret store
problemer med at lave dette i FP2000. Jeg forsøger mig med af
bruge DHMTL funktionen, men kan ikke få den til at spille når man
samtidig skal formatere teksten til et hyperlink. Idet farven på
hyperlinks og mouseover farven ikke spiller sammen. Det medfører
nemlig at jeg ikke kan styre tekstfarven, hvis den også skal
ændres ved et mouseover. Er der nogen som har nogle forslag?
PS. jeg har kikket lidt på kildetekster på ovennævnte steder, men
det ser ud til at de har programmeret direkte i HTML, så der
kommer jeg ikke så langt med. Med mindre der ikke er andre
udveje.

Med venlig hilsen
Thomas Berg Petersen

Fra : Tonny Franke

Dato : 01-03-01 18:07

Hej Thomas,
du har kun indsat "døde" billeder. Prøv i stedet med Indsæt -> Komponent ->
Pegefølsom knap (i FP2000). Du kan indsætte tekst eller billede, og vælge en
række prædefinerede "knapeffekter". Under brugerdefineret kan du vælge
alternative billeder afhængig af om musen køres henover eller der er
klikket.

På amtsgymnasiet.dk har de kodet sig frem til det med HTML, CSS (cascading
style sheets) og java-script (på klientsiden) og ASP på serversiden. - Men
så taler vi absolut ikke FP's peg-og-klik-facon, men rå kode. - FP er et
"kontorværktøj" der kan generere noget standardkode, det er ikke et
programmørværktøj. (Jeg er flerårig kursusleder i FP, så jeg "elsker"
produktet. - Men hvis du vil have den fulde frihed, skal du lære at kode i
bl.a. de 4 nævnte sprog/tekniker, og så lære om de forskellige
dokument-objektmodeller. - Men det er ikke uden grund at de
hardcore-WEB-programmører er i høj kurs.)

Venlig hilsen Tonny Franke.