Performa 475 på Internet
Fra : Henrik Münster

Dato : 01-03-01 00:30

Min svigerinde arvede min Performa 475 for to år siden. Den har
250 MB hd, 8 MB RAM, Mac OS 7.6.1 og eksternt cd-drev. Nu vil hun gerne
på Internettet. Det skal mest være til e-mail, men lidt hjemmesider vil
hun gerne kunne se. Jeg har forklaret hende, at mange hjemmesider nok
vil være lidt tunge.
Hvordan gør vi lettest og billigst? Jeg har glemt alt om Mac OS
7.6.1. Bruger det også Remote Access? Jeg har et gammelt USRobotics
Sportster 28.8 modem, som hun må få. Man ser nogle gange 56.6 modemer
som pakke med en Internetopkobling til kr. 300,-. Vil det være hurtigere
på den gamle Performa? Kan man stadig få kabler til en gammel Mac
modem-port?
Lidt dumme spørgmål måske. Mit største problem er, at hun bor
helt ovre i København. Mon jeg kan forklare det hele i telefonen, når
jeg ikke har et Mac OS 7.6 at kigge på? Jeg går ikke ud fra, at hun bare
kan bruge den cd, man får med abonemmentet. Den kræver vel en nyere Mac.
Jeg kan nok godt finde ud af nogle programmer til hende. Eudora 3 og
iCab er de første, jeg tænker på. Andre forslag?
Det hele skal helst være billigt og enkelt. Har Tele Danmark
stadig gratis abonnementer? Det vil jo være lettest ikke at skulle til
at inddrage et andet tele-selskab. Jeg frygter lidt, at det viser sig,
at hun ikke kan se over halvdelen af de hjemmesider, hun gerne vil se,
da de bruger alt muligt smart, som kræver en ny browser, som slet ikke
kan køre på en 68k mac med 8 MB RAM. Jeg vil derfor nødig sætte hende i
udgifter, hvis det alligevel ender med, at hun skal spare sammen til en
ny computer.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 01-03-01 01:08

henrik@muenster.dk,Ny-Internet writes:
> [...]
>kan køre på en 68k mac med 8 MB RAM. Jeg vil derfor nødig sætte hende i
>udgifter, hvis det alligevel ender med, at hun skal spare sammen til en

Jeg ved at det kan lade sig gøre at gå på nettet med en LC475 og 8.1. Hvad
med at lade din svigerinde melde sig ind i Macbruger, så har hun et
netværk herovre, der kan træde til, når dr. svoger er for langt borte.

Personligt har jeg get2net og det er gratis og fungerer rigtig godt. Niels
Riis Ebbesen ved alt om hvilken browser der vil fungere på hende LC475.
Hvis hun kun skal bruge den til lidt email. ++, så behøver hun slet ikke
et mailprogram Har man kun en adresse, så er det da nok med netscape
communicator i en eller anden ældre version.

Hilsen Hanne, ( som slet ikke er så klog og erfaren som dig) Håber ikke
der er for mange drukfejl/tryk, så du tror jeg ser lyserøde elefanter

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-03-01 08:58

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Jeg ved at det kan lade sig gøre at gå på nettet med en LC475 og 8.1. Hvad
> med at lade din svigerinde melde sig ind i Macbruger, så har hun et
> netværk herovre, der kan træde til, når dr. svoger er for langt borte.

Det kan jeg lige så godt sige, at DET gider hun ikke. Hun er
vist ret humanistisk orienteret, og noget så materielt som en computer
beskæftiger man sig ikke mere med end højst nødvendigt. At have det som
en hobby ligger hende meget fjernt. Men ellers tak for tilbuddet.

> Hilsen Hanne, ( som slet ikke er så klog og erfaren som dig) Håber ikke
> der er for mange drukfejl/tryk, så du tror jeg ser lyserøde elefanter

Vi er efterhånden gået videre til giraffer (altså ikke dem,
Albani brygger) i en anden tråd. Nå, men dit indlæg er skam helt pænt
skrevet. Det er faktisk imponerende kl. 1 om natten
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-03-01 01:52

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> Min svigerinde arvede min Performa 475 for to år siden. Den har
> 250 MB hd, 8 MB RAM, Mac OS 7.6.1 og eksternt cd-drev. Nu vil hun gerne
> på Internettet.

Prøv at få fat i en billig 16 eller 32mb RAM-klods til hende. Det vil
hjælpe gevaldigt.

> Det skal mest være til e-mail, men lidt hjemmesider vil
> hun gerne kunne se. Jeg har forklaret hende, at mange hjemmesider nok
> vil være lidt tunge.

Fuldstændig rigtig, - og igen mere RAM vil hjælpe noget. Men den kan
sagtens bruges til både internet og alm. mail.

> Hvordan gør vi lettest og billigst? Jeg har glemt alt om Mac OS
> 7.6.1. Bruger det også Remote Access?

Ja, men glem alt om ARA på en 475 med 7.6.1. Den ARA, der er i 7.6.1 er så
fyldt med fejl, at den ikke er bedre værd end at smide langt væk. Brug
istedet FreePPP 2.5 eller 2.62. Det virker! Husk også at OpenTransport 1.0
eller 1.1 skal være installeret uanset, hvilken opkoblingsløsning, du
vælger.

> Jeg har et gammelt USRobotics Sportster 28.8 modem, som hun må få.

Kan bruges, men vil være meeeget langsom...

> Man ser nogle gange 56.6 modemer som pakke med en Internetopkobling til
> kr. 300,-. Vil det være hurtigere på den gamle Performa?

Ja, ca. 3 gange hurtigere end en 28,8 modem.

> Kan man stadig få kabler til en gammel Mac modem-port?

Hvis dit modem er 'født' til Mac skal du blot have et standard
printerkabel, men hvis det er med seriel PC-stik skal du have et DB-25->Mac
8-polet kabel.

Hos TeleDanmark siges de at kunne fås for ca 75kr., men hvor gode de er,
tør jeg ikke sige. Men et godt kabel kan også forbedre
signaltransmissionen. Det kabel, jeg selv har til mit 56k faxmodem er et
sølvkabel med livsvarigt garanti til ca. 180kr.

> Lidt dumme spørgmål måske. Mit største problem er, at hun bor
> helt ovre i København. Mon jeg kan forklare det hele i telefonen, når
> jeg ikke har et Mac OS 7.6 at kigge på?

Tag over til hende en weekend og sæt det hele op for hende, så får du
samtidig genopfrisket din egen hukommelse, og ja, så tror jeg nok, du kan
hjælpe hende over telefonen, hvis hun senere skulle få problemer. - Men jeg
tror, du vil få svært ved at dirigere en installering for hende over
telefonen. Det vil næsten kræve, du har en maskine med et tilsvarende
system ved hånden

> Jeg går ikke ud fra, at hun bare kan bruge den cd, man får med
> abonemmentet. Den kræver vel en nyere Mac.

Det tror jeg heller ikke hun kan.

> Jeg kan nok godt finde ud af nogle programmer til hende. Eudora 3 og
> iCab er de første, jeg tænker på. Andre forslag?

iCab 68k versionen er et oplagt valg. Men til email ville jeg nok vælge den
ClarisEmailer Lite 1.1v3, der ligger på 7.6.1 CD'en som mailprogram. Den er
langt lettere at bruge og sætte op. - Og den er hurtig i forhold til dens
størrelse. Et godt alternativ til CEL 1.1 kunne være Pegasus 2.2.1. Den er
'f'ødt' til 68k Macs. Link: <http://risc.ua.edu/pegasus/Mac/pmmac221.hqx>.

Et kombineret alternativ kunne være Netscape Navigator 3.01 eller 3.01Gold,
- Og så er den på dansk.
Link: 3.01Gold
<ftp://archive.netscape.com/archive/navigator/intl/3.01/mac/Netscape3.01Gold_da_install.hqx>.

Link 3.01:
<ftp://archive.netscape.com/archive/navigator/intl/3.01/mac/Netscape3.01_da_Installer.hqx>.

> [...]
> kan køre på en 68k mac med 8 MB RAM. Jeg vil derfor nødig sætte hende i
> udgifter, hvis det alligevel ender med, at hun skal spare sammen til en

Jeg ved faktisk ikke, om TD stadig har det, men Telia har. Jeg har
ihvertfald ikke betalt abonnement i det sidste ca. halvandet år. Det eneste
de kræver er at man også har 1010, men det er også gratis at oprette, så

det vil heller ikke komme til at koste noget.

Og ja, der vil blive problemer med mange hjemmesider, men fx. at gå op i en
Netscape Communicator 4.04 vil være at overlæsse en 475'er, og da slet ikke
med 8mb RAM, så skal der bruges Virtuel Hukommelse, og det vil jeg på det
kraftigste fraråde med System 7.6.x. Det vil virkelig sætte hastighen ned.
Men hvis du kunne finde en brugt RAM-klods som nævnt ovenfor, aå vil NC
4.04 være det absolut bedste.

I kunne jo så småt begynde at snakke om, at hun skulle skifte den ud med
fx. en iMac 233 rev.A/B. Men lad hende lære at bruge internet og email på
den gamle 475'er, så tror jeg hun efterhånden bliver så glad for det - og
også træt af det altfor langsomme, - så hun selv kan indse, at fx. en iMac
vil være en god 'investering' på længere sigt. - Og allerede nu kan man få
brugte iMac 233rev.A til godt 2000kr. med fx. 32mb RAM og en 2.1gb HD. Et
godt alternativ til en iMac kunne være en PowerMac 5500/180 med fx. 32mb
RAM og 1.6gb HD. Priserne ligger for en sådan nu på 1500-2000kr. - Og det
er også en alt-i-et Mac.

God fornøjelse
mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-03-01 08:58

> Prøv at få fat i en billig 16 eller 32mb RAM-klods til hende. Det vil
> hjælpe gevaldigt.

Ved I hvad? Nu hvor jeg tænker over det, så har den vist
allerede 20 MB RAM. Jeg er kommet i tanker om, at jeg engang har købt en
klods på 16 MB. Jeg har nemlig det princip, at jeg køber RAM for kr.
1.000,-. Jeg beklager, men det havde jeg fuldstændig glemt.

> [...]
> hjælpe hende over telefonen, hvis hun senere skulle få problemer. - Men
> jeg tror, du vil få svært ved at dirigere en installering for hende over

Det er nok bedst at tage derover. Selv om der er lidt langt. Så
kan jeg jo besøge lidt familie og venner samtidig.

> iCab 68k versionen er et oplagt valg. Men til email ville jeg nok vælge
> den ClarisEmailer Lite 1.1v3, der ligger på 7.6.1 CD'en som mailprogram.

Det er jo nemt, hvis den er på cd'en. Jeg kender bare Eudora
bedre, og så er det nemmere at yde telefonsupport senere. Jeg vil se på
den. Det bliver måske heller ikke så let at finde en Eudora til en 68k
Mac. Jeg har for længst foræret min væk.

> Jeg ved faktisk ikke, om TD stadig har det, men Telia har.

Tele Danmark BasisInternet er også gratis. Det kunne jeg jo have
undersøgt, før jeg spurgte jer. Undskyld! 25 øre pr. opkald, 28 øre pr.
minut med 14 øre efter 19.30 og om søndagen. Det må være godt nok, hvis
hun ikke gider bøvle med regninger fra flere teleselskaber.

> I kunne jo så småt begynde at snakke om, at hun skulle skifte den ud med
> fx. en iMac 233 rev.A/B.

Helt tilfældigt har jeg sådan en.

> [...]
> jeg hun efterhånden bliver så glad for det - og også træt af det altfor
> langsomme, - så hun selv kan indse, at fx. en iMac vil være en god

Det er nok en god idé at lade hende starte i det små. Hun bliver
nok aldrig computernørd, men mon ikke hun indser, at man faktisk dårligt
klare sig uden Internet nu til dags?

> Og allerede nu kan man få brugte iMac 233rev.A til godt 2000kr. med fx.
> 32mb RAM og en 2.1gb HD.

Siden det nu er hende, og siden hun intet aner om computere, kan
jeg nok presse hende et par tusind højere op.

> Et godt alternativ til en iMac kunne være en PowerMac 5500/180 med fx.
> 32mb RAM og 1.6gb HD. Priserne ligger for en sådan nu på 1500-2000kr.
> - Og det er også en alt-i-et Mac.

Helt tilfældigt har min mor sådan en (5500/225, 64 MB RAM). Hun
kunne faktisk godt trænge til en ny computer. Vi kan nok godt lokke min
svigerinde til at give kr. 3.000,- for den. Så kan jeg sælge min iMac
til min mor for kr. 6.000,-. Sikken mange gode idéer du giver mig
Tak for de mange gode råd. Jeg har klippet lidt i dem, men jeg
skal nok huske dem. Og du har også givet mig en idé til finansiering af
skiferien
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jesper Hauge Jensen

Dato : 01-03-01 09:34

Hej Henrik

I forlængelse af de gode svar der har været vil jeg lige præcisere at som
TDC-internetkunde med gratis NetBasisabonnement kan din svigerinde få
tilsendt et "godt" modemkabel gratis til det udmærkede USRobotics
Sportster 28.8 modem, som jeg mener passer fint til den mac. Desuden
supporterer TDC OS 7.6.1 og opefter, hvorfor de kan hjælpe med opsætningen
af forbindelsen til internet. Det største problem er de få ram, men med de
rigtige progremmer kan det lade sig gøre. Hvis du bruger de programmer som
Erik Richard Sørensen foreslår kan hun ikke få hjælp af TDC til at
konfigurere dem. Men bare lad hende ringe til 80808035, så skulle hun være
godt på vej m.h.t. selve opkoblingen.

M.v.h.

Jesper

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-03-01 15:32

Hej Jesper

For at precisere det lidt, så er Claris Emailer Lite 1.1 en del af System
7.6.1 og TD er derfor også forpligtet til at supportere.

Og for det andet er TD også forpligtet til at supportere Netscape og ikke kun
MS programmer! - Der er ingen eksklusivaftaler mellem MS og TD!

Og for det dredie, så kan det software, der ligger på div. TD Cd'er ikke
bruges med en 68k Mac. Jeg _har_ kigget efter, da jeg har flere af deres
CD'er liggende.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-03-01 16:47

In article <3A9E5D6C.D0E42625@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
>
> Og for det andet er TD også forpligtet til at supportere Netscape og ikke kun
> MS programmer! - Der er ingen eksklusivaftaler mellem MS og TD!

TDC er ikke forpligtet til at supportere en skid andet end det de siger
de supporterer.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-03-01 08:58

Jesper Hauge Jensen <iM@c.dk> wrote:

> [...]
> tilsendt et "godt" modemkabel gratis til det udmærkede USRobotics
> Sportster 28.8 modem, som jeg mener passer fint til den mac.

Jeg har skam et kabel. Lader jeg hende få mit gamle modem, må
hun gerne få kablet med. Det var mere fordi jeg overvejede at lade hende
købe et nyt 56K modem, som man kan få for kr. 399,-. Så vil jeg jo gerne
beholde kablet til mit gamle modem. I en snæver vending kan jeg jo bruge
modem'et med min PowerBook, men det er nu ikke noget, jeg gør ret tit.
Tele Danmark har på deres hjemmeside tre 56k modem til kr.
399,-. Er der nogen væsentlig forskel i kvaliteten?

> Desuden supporterer TDC OS 7.6.1 og opefter, hvorfor de kan hjælpe med
> opsætningen af forbindelsen til internet.

Jeg har set på deres hjemmeside i dag. Alle steder nævner de Mac
OS 8 som minumum. Men hvis jeg selv konfigurerer Performaen, skulle de
jo ikke give problemer.

> Det største problem er de få ram, men med de rigtige progremmer kan det
> lade sig gøre.

Som jeg har skrevet andetsteds, er jeg kommet i tanker om, at
den da vist har 20 MB RAM. Det er jo en helt anden snak

> Men bare lad hende ringe til 80808035, så skulle hun være godt på vej
> m.h.t. selve opkoblingen.

Kan de sætte den op for hende, så jeg sparer rejsen til
København? Jeg ville gerne være en flue på væggen, mens de prøvede at
gelejde hende igennem. Hun er ikke ligefrem computerekspert, selv om hun
da har brugt dem under studiet. Jeg husker, da jeg via telefonen skulle
hjælpe min mor igang. Det gik, selv om det tog en halv time at lære
hende at lægge en cd i drevet. De 20 minutter gik med at få den ud af
omslaget. Det kan faktisk være svært.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 02-03-01 15:55

> Jeg husker, da jeg via telefonen skulle
> hjælpe min mor igang. Det gik, selv om det tog en halv time at lære
> hende at lægge en cd i drevet. De 20 minutter gik med at få den ud af
> omslaget. Det kan faktisk være svært.

Jeg opfangede faktisk samtalen på min poltitelefonsnigaflytter. Her
følger en udskrifte ca 10 min inde i samtalen efter mor har fået åbnet
CD-coveret:

mor: Nu er den åben

Henrik: Så tager du CDen ud

mor: Hvordan ser den ud?

Henrik: Den er rund og sølvfarvet!

mor: Der er en rød rund dims med tekst på!

Henrik: Ok det er den, put den i CD drevet

mor: CD drevet?

Henrik: Det sidder i den store kasse du har stående under bordet!

mor: Nåhr harddisken!

Henrik: (suk) Ja den. åbn CD drevet og put CDen i og luk

mor: hvordan åbner man den?

Henrik: Tryk på knappen ved siden af CD drevet!

Mor: Hov nu slukkede maskinen

Henrik: (suuuk) Ikke tænd og sluk knappen dit fjols.

mor: Hvad nu?

Henrik: Bare bliv sidende, jeg cykler nu!
:)
--
Venligst Michael Tysk-Andersen

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-03-01 23:35

> Jeg opfangede faktisk samtalen på min poltitelefonsnigaflytter.

Den er ellers effektiv. Hvor meget skal du have for den?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 03-03-01 01:44

> Jeg opfangede faktisk samtalen på min poltitelefonsnigaflytter. Her
> følger en udskrifte ca 10 min inde i samtalen efter mor har fået åbnet
> CD-coveret:

Det er en forfalsket samtale, fy!
Eftersom Henrik er en garvet gravhundehovedafskære, så ville det nærmere
have været som så:

Mor: Jeg har et problem med min computer.
Henrik: ...Jeg cykler nu.

("Slå ud efter den kære læge"-uge)

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Ethernet (n): Something used to capture the Etherfish.

Fra : Henrik Rosing Due

Dato : 10-03-01 16:13

Hej alle jeg har selv en Perma 475 -og har kørt fint med et 56/v90 modem hos
TDC ...det er rimeligt nemt at sætte op -den kørte med 20 mb ram -og system
8.1DK -det fungerede fint -med free PPP .seneste ver. og open transport
1.1 -alt det kan du hjælpes med hos hotline hos TDC(eller en af de andre
free)...De hjalp mig fint igennem i sin tid (nu kører jeg PeeCee med
ADSL..;(
indtil jeg får råd til PPC -af de store ;)

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 02-03-01 12:28

> [...]
>hjælpe min mor igang. Det gik, selv om det tog en halv time at lære
>hende at lægge en cd i drevet. De 20 minutter gik med at få den ud af

Der må være noget i vejen med dine pædagogiske evner

Hilsen Hanne

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-03-01 23:35

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Der må være noget i vejen med dine pædagogiske evner

Og min mor er et teknisk geni? Typisk kvinder, at I holder
sammen.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 03-03-01 11:30

henrik@muenster.dk,Ny-Internet writes:

> Og min mor er et teknisk geni? Typisk kvinder, at I holder
>sammen.
>--

Det er vi jo nødt til, hvis vi skal være ovenpå gulvtæppet

Hilsen hanne