Sletning af harddisk
Fra : Henrik Münster

Dato : 09-11-02 07:15

Forleden kom min kone og jeg til at diskutere, hvor let det er at slette
en harddisk. Min kone mener at have hørt i tv-avisen, at det er meget
svært. Hvis man sælger sin computer, kan køberen således se, hvad man
har liggende på disken. Min kone mener i øvrigt, at vores
husholdningsregnskab, e-mail og den slags er enormt spændende for andre,
så det er meget vigtigt at beskytte disse fortrolige oplysninger.
Jeg mener nu, at hvis man formaterer harddisken og installerer
et nye styresystem, så kræver det en hvis dygtighed at få nogle brugbare
data ud af det. Og en del af data vil naturligvis være overskrevet af
det nyinstallerede styresystem.
Man kan vel også overskrive harddisken med nuller. Så er alt vel
væk. Jeg har endda hørt om pc-nørder der overskrev deres harddiske seks
gange, men så er man vel også på den sikre side. Jeg kan ikke lige
huske, om Apples Diskværktøj kan den slags, men er det strengt taget
nødvendigt?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-11-02 11:30

> Hvis man sælger sin computer, kan køberen således se, hvad man
> har liggende på disken.
Det er helt uproblematisk at se hvad der er på disken.
Giv harddisken en tur med lægtehammeren inden du smider den ud.

vh Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-11-02 14:06

Flemming Rubini <flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk> wrote:

> Det er helt uproblematisk at se hvad der er på disken.
> Giv harddisken en tur med lægtehammeren inden du smider den ud.

Uha, det lyder lidt nemt. Det kræver da lidt mere end AppleWorks at se
slettede data på disken, gør det ikke? Og har man formateret og
nyinstalleret, så er biblioteksstrukturen da væk, ikke? Vil man så ikke
finde data lidt hulter til bulter mellem alle de rester af programfiler,
der også må være. Foruden, at en del af harddisken er skrevet over af
styresystem og programmer.
Og hvis man overskriver harddisken med nuller og/eller ettaller,
som nogle programmer kan, er det så muligt at finde noget som helst? Man
kan da ikke læse tidligere data bag de nye data, vel?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-11-02 15:13

> Uha, det lyder lidt nemt. Det kræver da lidt mere end AppleWorks at se
> slettede data på disken, gør det ikke?
En hexadecimal læser, med en almen søgefunktion.

> Og har man formateret og
> nyinstalleret, så er biblioteksstrukturen da væk, ikke?
Ved grundformatering, der er flere niveauer, normalt er det kun fil
allokeringstabellen der slettes, FAT'en, hvilket jo blot er tabellen
over hvor tingene ligger, der ligger først på disken.

> Vil man så ikke
> finde data lidt hulter til bulter mellem alle de rester af programfiler,
> der også må være.
Jo. Det vil ikke være noget større problem at finde en virksomheds
nøgletal såfremt de fremgår af et "slettet" regneark, hvis disken ikke
har fået med "hammeren".

> Foruden, at en del af harddisken er skrevet over af
> styresystem og programmer.

Ja.

> Og hvis man overskriver harddisken med nuller og/eller ettaller,
> som nogle programmer kan, er det så muligt at finde noget som helst?
Nej, og det er nødvendigt, hvis du ønsker at være sikker, og derfor
findes denne mulighed i mange disktoolprogrammer fx Norton's.

> Man
> kan da ikke læse tidligere data bag de nye data, vel?
Nej.

vh Flemming Rubini

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-11-02 16:52

flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk (Flemming Rubini) writes:

> Nej.

Jo. Det kræver dog avanceret, og dyrt udstyr, som de færreste har.
http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-11-02 19:29

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Jo. Det kræver dog avanceret, og dyrt udstyr, som de færreste har.
Mener du skyggevirkning af tidligere lagret information?

vh Flemming Rubini

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-11-02 21:40

> Mener du skyggevirkning af tidligere lagret information?

Jeg kender ikke de præcise detaljer, men jeg mener at have læst at man
kan "se" op til 6 skrivninger tilbage, med passende udstyr.

Hvis man kan fiske data af en brandskadet harddisk, kan man alt :)

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-11-02 02:15

In article
<1fldp6c.1huccp216tfz40N%flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk>,
flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk (Flemming Rubini) wrote:

> Det er helt uproblematisk at se hvad der er på disken.

Jeg sender dig da gerne en disk til dig, og hvis du kan finde en bestemt
information på den, så får du en flaske Whisky. Hvis du ikke finder
infoen, så er det naturligvis mig der får Whiskyen.

> Giv harddisken en tur med lægtehammeren inden du smider den ud.

Hvis du er paranoid.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 09-11-02 11:39

henrik@muenster.dk writes:
> [...]
>gange, men så er man vel også på den sikre side. Jeg kan ikke lige
>huske, om Apples Diskværktøj kan den slags, men er det strengt taget

Der har en gang stået en stor artikkel i Børsen om at man altid kan hente
informationer, der har ligget på en harddisk. Det er klart der skal
avancerede programmer til, og det er meget kostbart. Men der er kun eet
der er 100% sikkert og det er som Flemming siger: "En gang med hammeren."
eller køb en ny HD og sæt i.

Men almindelige privat mennesker kan nok ikke finske det ud, hvis den er
formateret. Det er vel ikke statshemmeligheder? men sælger du den til din
tante som er nybegynder, så kan du sove roligt
hilsen Hanne

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : Jesper

Dato : 09-11-02 14:45

> [...]
> gange, men så er man vel også på den sikre side. Jeg kan ikke lige
> huske, om Apples Diskværktøj kan den slags, men er det strengt taget

Der er mulighed for at overskrive data og hvis det er en SCSI disk kan
den grundformateres. Hvis du er den lykkelige ejer af Norton Utilities
kan du slette disken med Wipe Info.
--
Jesper myem@il -> lustmagnet {at} sexmagnet [dot] com

På utallige opfordringer, re-premiere: Socialdemokrater på bjørnetjenste
Premiere: Labour begår selvmord "En lige højre" Venstrepressen