Tora! Tora! Tora! vs. Pearl Harbor
Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 09-11-02 02:15

Jeg tror lige jeg har set verdens bedste dokumentarkrigsfilm!

Filmen "Tora! Tora! Tora!" blev vist på TV2 i aften og er en
amerikansk-japansk co-produktion fra 1970 der handler om Pearl Harbor
angrebet i '41. Det kan ses at Hollywood og Nipponwood har fundet sammen om
denne film, plus det kan ses at trenden kommer direkte ud af flowerpower
generationens 'quest for peace and truth'.
IMO lykkes filmen dér hvor "Pearl Harbor" gled i sit eget l... Filmen er
rent faktisk i stand til at fortælle filmen fra begge synspunkter (på både
japansk og engelsk, vel at mærke!) uden at det ryger over gevind, som det
gør alt for nemt i dag. Filmen er ikke et stykke krigspropaganda eller
nationspropaganda, den fortæller bare krigshistorie uden at tvinge en
konklusion i fjæset på tilskueren (det må man selv knokle med, og det kan
jeg sgu så godt lide). Den fortæller både japanske og amerikanske
soldaterhistorier uden at favorisere nogen. Man får kejser Hirohitos
reaktioner og præsident Eisenhowers reaktioner. Man får billedet af det
diplomatiske arbejde der næsten forhindrede hele molevitten. Man får endog
en lille snert af den pludseligt opståede mistro mod japansk-hawaiianere
samme dag som angrebet. Sådan laver man f... krigsfilm!
Eneste men er måske at man ikke ser så meget direkte blod og død, sådan som
jeg synes man bør for at se hvor meget lort krig er. Men det var vel stilen
dengang. Det er en film af en gammel skole og IMO et mesterstykke i sin
klasse.
Personligt sad jeg lidt tilbage med et indtryk af at japanerne angreb Pearl
Harbor fordi 'det kan vi lige så godt, der kommer altid noget interessant ud
af en krig'. Men samtidig får man admiral Yamamotos advarende ord om at man
sateme ikke må undervurdere sin fjende ('den sovende kæmpe', Yamamoto er min
helt efter at have set denne film).

Bruckheimer og co. skulle have smæk i den bare pga. Pearl Harbor. Her havde
de med 'Tora' fået opskriften på hvordan man laver en ordentlig krigsfilm og
i stedet for at opdatere denne perfekte opskrift til moderne filmteknikker
så fabrikerer de sådan en gang plasticbræk (åh, det er så synd for os
amerikanere at vi bliver angrebet, hævn, hævn, hævn!). Og jo, Cuba Gooding
Jr.'s figur fra PH (kokken der griber til gøbben) er med i 'Tora', ham har
de også nosset i det med.
(Har endnu ikke fået set 'Black Hawk Down', men folk snakker jo positivt om
den, så måske har Jerry fået lært lektien.)

70'erne var sgu et godt filmår. Hvis I spørger mig, er det gået tilbage for
Hollywood de sidste to årtier... (Penge, penge, penge!)

Ordet Tora betyder i øvrigt tiger. Jeg går stadig og venter på filmen
'Hiroshima' i 2005...

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 09-11-02 02:32

Sorry...

Fra : Anders Houmark

Dato : 09-11-02 02:54

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> skrev i en meddelelse
> Sorry...

Men du rammer det sgu helt godt!
Din kommentar er faktisk ca. det jeg ville skrive, hvis jeg dog ikke var så
træt :)..
Pearl Harbor er bare blevet endnu dårligere efter jeg har set Tora! Tora!
Tora!

Mvh Anders Houmark

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 09-11-02 14:02

> [...]

> træt :)..
> Pearl Harbor er bare blevet endnu dårligere efter jeg har set Tora! Tora!

Helt korrekt. Jeg glædede mig også til at gense den, men 15 timer på arbejde
gjorde at det for mit vedkommende kun blev til Tora,Tora, Z. Jeg
vågnede igen kl 03:45 pisse ærgerlig.

MVH Anders

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 09-11-02 14:10

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> wrote in message
> [...]

> træt :)..
> Pearl Harbor er bare blevet endnu dårligere efter jeg har set Tora! Tora!

Det er indtil videre lykkedes mig at holde mig helt væk fra PH, men jeg er
også helt vild med TTT. Fantastisk film.

/Nikolaj

Fra : KNL DtP

Dato : 09-11-02 14:11

> Bruckheimer og co. skulle have smæk i den bare pga. Pearl Harbor.

Ja - den gik vist for meget musikvideo i den film

Som tidligere skrevet denne tråd, så er Tora! en meget flot dokumentarfilm om
angrebet. Den forholder sig ret neutralt og skildrer hvad der sker i de to lejer,
uden den tager parti (som vi desværre så det i PH).

Denne dokumentar-stil har dog den ulempe (IMO), at den ligger en vis afstand til
forløbet. Den fokuserer ikke på nogle specielle personer, og hele fortællingen
foregår som "luen på vægen" - jeg må sige, at jeg fandt den en lille smule
stillestående - måske skyldtes det tidspunktet, hvor den blev vist...

Hvis jeg havde muligheden for at lave en opskrift på en bedre Pearl Harbor-film, så
kunne den komme til at se således ud:

- 2 dl Bruckheimer fotografi & lyd
- 3½ spk. CGI-angreb fra PH
- 430 g neutralitet fra Tora! Tora! Tora!
- frasiet kærligheds-pladderet fra PH
- bagt ved 2,35:1 i 160 min.
- severes i stil med Thirteen Days eller JFK

.... ikke sikkert at Hüttemeier vil synes om den, men jeg tror at man vil kunne opnå
det bedste af begge verdner. Ingen tvivl om at PH er flot filmet, men jeg sidder
altså og krummer tær, når Affleck & Co. løber i slow-motion over landingsbanen - med
flag blafrende i vinden - for at redde verden...

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 09-11-02 15:37

> [...]
> - frasiet kærligheds-pladderet fra PH
> - bagt ved 2,35:1 i 160 min.
> - severes i stil med Thirteen Days eller JFK

Jeg er fullerstændig enig med dig! Hvor er det godt sagt.

Fra : Per Kristensen

Dato : 11-11-02 11:13

Tora har sgu også nogle ret vilde stunts! Jeg kunne have sværget på at nogle
mistede livet ved de flystyrt.