Vindspejl / forrude til 45 scooter
Fra : Jørn Becker

Dato : 08-11-02 23:41

Hvad skal overvejes før man anskaffer sig en forrude til en scooter?
Eller er det spildte penge?

Jeg kører 50-60 kmt.

- Bliver det mærkbart varmere at køre?
- Kan hjelmvisiret være åbent af hensyn til dug uden at kulde og regn
rammer ansigtet?
- Kan man se gemmen ruden om natten - og i regnvejr?
- Skal ruden være over øjenhøjde eller er det ok at man kikker over
ruden?
- Bliver scooteren meget vindfølsom, både når man kører og parkeret?
- Er der andet væsentligt at tænke på?

..jorn

Fra : Martin Østerberg

Dato : 09-11-02 01:26

On 08 Nov 2002 22:40:36 GMT skrev Jørn Becker <jornbecker@I88VSmail.dk> (slet
I88VS) .

>Hvad skal overvejes før man anskaffer sig en forrude til en scooter?
>Eller er det spildte penge?

Kører selv en scooter30 med plexiglas, mine erfaringer skal derfor tages 'grana
cum salis'...

>Jeg kører 50-60 kmt.

knapt så hurtigt her (man ved jo ikke om ordensmagten læser med)

>- Bliver det mærkbart varmere at køre?
Noget, men ikke meget.
>- Kan hjelmvisiret være åbent af hensyn til dug uden at kulde og regn
>rammer ansigtet?
Kører med åben hjelm, og tror helt sikkert mit vindskjold tager meget af. Svært
at sige præcist, men vel 50-75% af det fugtige i luften.
>- Kan man se gemmen ruden om natten - og i regnvejr?
Yep, men i regn og specielt snevejr bliver forholdene 0-10 m foran dig ret
forringet, ikke væsentligt, men mærkbart.
>- Skal ruden være over øjenhøjde eller er det ok at man kikker over
>ruden?
Min når til ca. næsehøjde i normal kørestilling, og har mange gange kommet
'tørskoet' hjem under en mindre byge, ved at krumme ryggen lidt.
>- Bliver scooteren meget vindfølsom, både når man kører og parkeret?
Med min hastighed (nåja...på en god dag op mod 50) har jeg ikke haft
fornemmelsen af at sidde i en sejlbåd med alle sejl sat. Igen, det har
selvfølgligt indflydelse på aerodynamikken, men ikke noget jeg særskilt har
bemærket. Måske er det bare fordi min krops luftmodstand er rykket lidt længere
frem.
>- Er der andet væsentligt at tænke på?
Yep...jeg har selv spekuleret lidt over hvad et vindskjold kan betyde i en
ulykkessituation, men er ikke kommet til en konklussion. Endvidere har jeg
oplevet (særligt i sidevind) at udstødningsgassen bliver 'suget' op foran. Under
alle omstændigheder lidt ubehageligt, men til at leve med.

Til slut, er generelt glad for vindskjoldet, har i perioder taget det af, men
det ryger altid på igen.

Håber du blev klogere...Martin