hvornår kan <p> undværes?
Fra : rasmus carlsen

Dato : 08-11-02 15:55

Ja jeg er så ved at kode min allerførste hjemmeside ... (og der kommer nok
ret mange spm. fra minside det næste stykke tid) .. men allerede nu er der
noget, jeg ikke fatter:

Hvornår bruges <p> og hvornår bruges det ikke ...
ex: en tekst i en celle; sådan?

eller sådan?

og hvad med:

eller:

Er det bare spil af plads?

ras

Fra : Miccel

Dato : 08-11-02 16:11

> Ja jeg er så ved at kode min allerførste hjemmeside ... (og der kommer nok
> ret mange spm. fra minside det næste stykke tid) .. men allerede nu er der
> noget, jeg ikke fatter:
Prøv at læse her: http://www.html.dk/tutorials/html/default.asp
Her står en masse for nybegyndere udi HTML, også om <p> - meget lærerigt :)

<P> bruges til at lave afsnit mens <br> er linjeskift.

Ergo behøver du ikke p, når ikke der er tale om et nyt afsnit.

Hilsen Miccel.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : rasmus carlsen

Dato : 08-11-02 16:15

> Prøv at læse her: http://www.html.dk/tutorials/html/default.asp
> Her står en masse for nybegyndere udi HTML, også om <p> - meget lærerigt
:)

- I know, har været der (en hel del) men man skal jo bruge det før det
sætter sig fast

> <P> bruges til at lave afsnit mens <br> er linjeskift.
>
> Ergo behøver du ikke p, når ikke der er tale om et nyt afsnit.

- jeg tror jeg forstår

ras

Fra : Philip

Dato : 09-11-02 01:54

Bemærk også, at <p> ikke behøver en slutkode </p> i modsætning til
afsnitskoderne <h1> <h2> osv. Dette er en stor fordel i tabeller, da
afslutningekoder som </p> giver for meget luft i bunden i forhold til i
toppen af tabelfeltet (korriger mig lige, hvis jeg tager fejl! Jeg hører
gerne fra folk, hvis der findes en måde at undgå dette på. Indtil nu har jeg
selv løst det ved at udelade </h1> osv. i tabelfelter vel vidende at det er
i strid med w3c-standarden - men det virker i mine browsere).

Når du har øvet dig i et stykke tid, kommer du måske også til at stifte
bekendtskab med css (som der også er tutorials for på www.html.dk) hvor man
definerer skrifttyperne for <p> <h1> osv. i én fil fremfor at definere det i
117 filer på sin hjemmeside. Her kan man også definere skrifttypen i
tabelfelter <td>
På den måde kan man have et ensartet layout på sin hjemmeside, og hvis man
ønsker at ændre dette, er det kun én fil, man skal ændre i og ikke 117.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-11-02 02:31

"Philip" <hitsurf@mail.dk> skrev :

>Bemærk også, at <p> ikke behøver en slutkode </p> i modsætning til
>afsnitskoderne <h1> <h2> osv.

Det er en meget dårlig vane at insarbejde, for når du på et
tidspunkt skifter til xhtml, som er fremtiden, så er sluttags
påkrævet.
Ligeledes bør man vænne sig til at skrive alle tags med små
bogstaver af samme grund.

>Dette er en stor fordel i tabeller, da
>afslutningekoder som </p> giver for meget luft i bunden i forhold til i
>toppen af tabelfeltet (korriger mig lige, hvis jeg tager fejl!

Med css
<h1 style="margin-bottom: 0">
eller
<h1 style="display: inline">

Fra : Philip

Dato : 13-11-02 06:36

> Med css
> <h1 style="margin-bottom: 0">
> eller
> <h1 style="display: inline">

Har lige prøvet begge dele. Det virker ikke. Der er stadig masser af luft
ned til næste afsnit.

Fra : Niels Andersen

Dato : 13-11-02 15:49

Philip wrote in <3dd1e3fb$0$2473$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:
> Har lige prøvet begge dele. Det virker ikke. Der er stadig masser af luft
> ned til næste afsnit.

Hvis jeg sætter margin under h1 og over p til nul, så får jeg ikke mere
luft, end der "skal" være.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Philip

Dato : 14-11-02 06:55

Jeg prøvede med "margin-top: 0"
Det virkede!!!

Tak for hjælpen.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-11-02 16:28

"Philip" <hitsurf@mail.dk> skrev :

>Har lige prøvet begge dele. Det virker ikke. Der er stadig masser af luft
>ned til næste afsnit.

Lad os se siden, ellers er det umuligt at fejlfinde.

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-11-02 09:28

Philip wrote in <3dcc5be1$0$27062$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:
> [...]
> toppen af tabelfeltet (korriger mig lige, hvis jeg tager fejl! Jeg hører
> gerne fra folk, hvis der findes en måde at undgå dette på.

Nu har Knud leveret den tekniske del af "mit" svar, men jeg har nogle
yderligere kommentarer. :)

Husk at struktur og indhold laves i HTML, mens udseendet laves i CSS. Tags
skal afsluttes i xhtml, og det er en god ide at afslutte tags i html4 også.

Dit problem er udelukkende udseende, og løsningen er derfor CSS. Knud har
som sagt leveret inspiration til hvordan (jeg ville foretrække at lave en
mindre margin).

> Indtil nu har
> jeg selv løst det ved at udelade </h1> osv. i tabelfelter vel vidende at
> det er i strid med w3c-standarden - men det virker i mine browsere).

Det virker i *dine* browsere. Men hvem er det du laver siden til?

> [...]
> man definerer skrifttyperne for <p> <h1> osv. i én fil fremfor at definere

Og endnu mere interessant: Hvis du fx. har ca. 10 afsnit pr. side, og du fx.
vil ændre skrifttype på dem, så skal du rette ét sted, i stedet for 1.000
steder.

Og denne fordel er i øvrigt slet ikke den største. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 09-11-02 19:02

Denne konstruktion er ulovlig da et inline tag (<a>) ikke må indeholde
et blocklevel tag (<p>). I stedet skal det være:

On Fri, 8 Nov 2002 15:54:31 +0100, "rasmus carlsen"

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 11-11-02 09:52

rasmus carlsen wrote:

> Hvornår bruges <p> og hvornår bruges det ikke ...

Jeg kan kun snakke for mig selv, og jeg bruger aldrig <p> / </p>.

--
/kenne
I dag laver jeg ikke noget, for i går lavede jeg heller ikke noget,

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 11-11-02 16:38

Kenneth Kristensen <kenne@control.auc.dk> writes:

> Jeg kan kun snakke for mig selv, og jeg bruger aldrig <p> / </p>.

Validerer det?

Body-elementet må kun indeholde block-elementer, så det er forkert at
skrive f.eks. "<body><h1>...</h1>Her er teksten...</body>" (modsat
f.eks. et div-element der kan indeholde både block- og
inline-elementer).

/L

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 11-11-02 17:54

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Validerer det?

Ja.

> [...]
> skrive f.eks. "<body><h1>...</h1>Her er teksten...</body>" (modsat
> f.eks. et div-element der kan indeholde både block- og

Hvad er der galt med "<body><h1>...</h1>Her er teksten...</body>"?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-11-02 18:13

Kenneth Kristensen <kenne@control.auc.dk> skrev :

>Hvad er der galt med "<body><h1>...</h1>Her er teksten...</body>"?

At al indhold bør være i et blockelement, hvilket »Her er
teksten...« ikke er.