Connecte til ODBC source
Fra : Morten Nørgaard

Dato : 08-11-02 08:53

Hej,

er der een der kan give mig et lille eksempel på hvordan man, ved hjælp
af JDBC-ODBC, connecter til en tekstfil ved hjælp af dens oprettede
Bruger-DNS?

Mange tak,

Morten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-11-02 10:57

Morten Nørgaard skrev:

> er der een der kan give mig et lille eksempel på hvordan man, ved hjælp
>af JDBC-ODBC, connecter til en tekstfil

JDBC og ODBC er beregnet til databaser, ikke til tekstfiler.

Hvad vil du opnå?

--
Bertel

Fra : Morten Nørgaard

Dato : 08-11-02 11:37

> JDBC og ODBC er beregnet til databaser, ikke til tekstfiler.

Hej Bertel,

Hvis du går ind (win2000) i Administration og klikker under 'datakilder' og
tilføjer en Bruger DSN, vil du se at Microsoft har givet mulighed for at
oprette en DNS til en tekstfil. En tekstfil kan også være en database. Tænk
bare på en kommasepareret fil, for eksempel.

> Hvad vil du opnå?

Jeg vil connecte til en tekstfil med data (kommasepareret), og konvertere
denne til et andet databaseformat, vhj. af JDBC-ODBC.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-11-02 12:18

Morten Nørgaard skrev:

>Hvis du går ind (win2000) i Administration og klikker under 'datakilder' og
>tilføjer en Bruger DSN, vil du se at Microsoft har givet mulighed for at
>oprette en DNS til en tekstfil.

Hm.

Her er min kode til at tilgå en Accessdatabase der er regisretet
i kontrolpanel-ODBC. Jeg har udeladt metoderne da jeg ikke kan
forestille mig at SQL virker på en tekstfil.

   dbConnection = DriverManager.getConnection(url, "", "");

De to tomme strenge er beregnet til at specificere en anden
server end localhost så vidt jeg husker.

// Gruppeopgave 1 - Kontosystem, QueryDatabase

import java.io.*;
import java.sql.*;

public class QueryDatabase {
java.sql.Connection dbConnection = null;
Statement statement;
ResultSet result;
String stm;

void opretForbindelse() {
try {
Class.forName("sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcDriver");
} catch (ClassNotFoundException exc) {
System.out.println("Error loading driver!");
}
String url = "jdbcbc:DB_Konto";
try {
dbConnection = DriverManager.getConnection(url, "", "");
} catch (SQLException e) {
System.out.println("SQL: " + e);
}
}

int tjekBruger(String name, String ko) {
int id = -1;
try {
statement = dbConnection.createStatement();
stm = "SELECT kundenr FROM kunde " + "WHERE navn='" + name
+ "' AND kodeord='" + ko + "'";
result = statement.executeQuery(stm);
if (!result.next()) return id;
id = result.getInt(1);
} catch (SQLException e) {
System.out.println("SQL: " + e);
}
return id;
}

void lukned() {
try {
dbConnection.close();
} catch (SQLException e) {
System.out.println("SQL: " + e);
}
}

}

>En tekstfil kan også være en database.

Jo, men er den understøttet af ODBC? Jeg tvivler.

--
Bertel