/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Omlevering af varer
Fra : Jakob Andersen


Dato : 07-11-02 23:03

Jeg har en køkkenvægt som er gået i stykker, så jeg tog den med til
forhandleren der bare byttede den til en anden (han påstod at jeg skulle
have haft den originale kasse med til den gamle vægt, men fordi han var så
flink så ville han godt tage imod den alligevel. Kan det passe ? Så bliver
jeg jo oversvømmet i kasser hvis jeg skal gemme dem alle i 2 år !)

Hvad har jeg krav på med hensyn til ny reklamationsret, 1 år, 2 år eller
bare indtil jul i år (den blev købt til jul sidste år) ? svar gerne med
henvisning til lovtekst

Jakob



 
 
Bertel Lund Hansen (08-11-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 08-11-02 07:42

Jakob Andersen skrev:

>Jeg har en køkkenvægt som er gået i stykker, så jeg tog den med til
>forhandleren der bare byttede den til en anden (han påstod at jeg skulle
>have haft den originale kasse med til den gamle vægt, men fordi han var så
>flink så ville han godt tage imod den alligevel. Kan det passe ?

Nej. Det er det rene vrøvl. Han forveksler det med returnering af
varer købt ved fjernhandel - hvor det i øvrigt heller ikke holder
stik.

Hvis der er tale om en mangel, kræver loven kun af køber at han
giver meddelelse til sæger inden fristens udløb (2 år). Der står
ikke noget konkret om hvordan varen skal transporteres.

Den kræver derimod af sælger ved reparation og omlevering:

Stk. 4.   Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning
   eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og
   uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79.

Da en køkkenvægt er overkommelig at transportere, betragtes det
ikke som en væsentlig ulempe at aflevere den i butikken, men
større varer skal sælger selv hente eller betale for at få
transporteret.

>Hvad har jeg krav på med hensyn til ny reklamationsret, 1 år, 2 år eller
>bare indtil jul i år (den blev købt til jul sidste år) ?

Ved ombytning starter der en frisk reklamationsfrist på 2 år.

Det er købeloven der regulerer området, men det sidste (med en ny
frist) følger ikke direkte deraf. Men sådan udlægges loven af
forbrugerrådet og juristerne.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

jan@stevns.net (08-11-2002)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 08-11-02 17:42

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev :

>>Hvad har jeg krav på med hensyn til ny reklamationsret, 1 år, 2 år eller
>>bare indtil jul i år (den blev købt til jul sidste år) ?
>
>Ved ombytning starter der en frisk reklamationsfrist på 2 år.

1 År , Bertel - varen er fra før 2års lovgivningen
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Bertel Lund Hansen (08-11-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 08-11-02 17:47

jan@stevns.net skrev:

>1 År , Bertel - varen er fra før 2års lovgivningen

Ja, det glemmer jeg helt at tage højde for. Heldigvis er det
snart slut.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Kim Jørgensen (09-11-2002)
Kommentar
Fra : Kim Jørgensen


Dato : 09-11-02 09:01


"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
news:hommsu4urg3tg5om94ihrgnbpmf7l4emqq@news.stofanet.dk...

> Ved ombytning starter der en frisk reklamationsfrist på 2 år.

Gælder dette også erhverv, forstået, vare købt af firma til firma ?

hvis ja, gerne henvisning til lovgivning.

Har netop ballade med dette på kontoret, har spurgt her tidligere uden held.


Mvh

Kim Jørgensen



Bertel Lund Hansen (09-11-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 09-11-02 09:06

Kim Jørgensen skrev:

>> Ved ombytning starter der en frisk reklamationsfrist på 2 år.
>Gælder dette også erhverv, forstået, vare købt af firma til firma ?

Jeg ved det ikke, og jeg har ikke set en juridisk udtalelse
derom.

Men det undrer mig da at det skulle være et svært spørgsmål for
en jurist. Det må da være et jævnligt opdukkende problem.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Kim Jørgensen (09-11-2002)
Kommentar
Fra : Kim Jørgensen


Dato : 09-11-02 09:52


"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> Jeg ved det ikke, og jeg har ikke set en juridisk udtalelse
> derom.

Ok, ville selv tro det var tilfældet at man fik forlænget
reklamationsretten, men mangler lidt lovgivning at smide i hovedet på
firmaet, da de påstår at jeg har fået et nyt apparet, og så er den kage
skåret.


Mvh.

Kim Jørgensen



Erik Andersen (13-11-2002)
Kommentar
Fra : Erik Andersen


Dato : 13-11-02 21:43

Hvordan skal jeg kunne bevise at jeg har fået varen ombyttet inden
garantiens udløb for at få den forlængede garantiperiode?
Hvordan er det hvis jeg bare har fået repareret varen - hvor lang garanti er
der så på det hvis f.eks. reparationen sker nogle få dage før
garantiperiodens udløb?
/Erik

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
news:hommsu4urg3tg5om94ihrgnbpmf7l4emqq@news.stofanet.dk...
> Jakob Andersen skrev:
>
> >Jeg har en køkkenvægt som er gået i stykker, så jeg tog den med til
> >forhandleren der bare byttede den til en anden (han påstod at jeg skulle
> >have haft den originale kasse med til den gamle vægt, men fordi han var

> >flink så ville han godt tage imod den alligevel. Kan det passe ?
...................
> Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning
> eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og
> uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79.
..........
> Ved ombytning starter der en frisk reklamationsfrist på 2 år.
>
> Det er købeloven der regulerer området, men det sidste (med en ny
> frist) følger ikke direkte deraf. Men sådan udlægges loven af
> forbrugerrådet og juristerne.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/



Bertel Lund Hansen (14-11-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 14-11-02 08:38

Erik Andersen skrev:

>Hvordan skal jeg kunne bevise at jeg har fået varen ombyttet inden
>garantiens udløb for at få den forlængede garantiperiode?

Du skal sikre dig en kvittering på ombytningen.

>Hvordan er det hvis jeg bare har fået repareret varen - hvor lang garanti er
>der så på det hvis f.eks. reparationen sker nogle få dage før
>garantiperiodens udløb?

Ingen garanti, men ret til i op til 5 år at få udbedret *præcis*
samme fejl.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Henrik Nielsen (15-11-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen


Dato : 15-11-02 00:34


"Erik Andersen" <eandersn@post6.tele.dk> wrote in message
news:aqudgi$h8o$1@sunsite.dk...
> Hvordan skal jeg kunne bevise at jeg har fået varen ombyttet inden
> garantiens udløb for at få den forlængede garantiperiode?
> Hvordan er det hvis jeg bare har fået repareret varen - hvor lang garanti
er
> der så på det hvis f.eks. reparationen sker nogle få dage før
> garantiperiodens udløb?
> /Erik
>
> "Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
> news:hommsu4urg3tg5om94ihrgnbpmf7l4emqq@news.stofanet.dk...
> > Jakob Andersen skrev:
> >
> > >Jeg har en køkkenvægt som er gået i stykker, så jeg tog den med til
> > >forhandleren der bare byttede den til en anden (han påstod at jeg
skulle
> > >have haft den originale kasse med til den gamle vægt, men fordi han var
> så
> > >flink så ville han godt tage imod den alligevel. Kan det passe ?
> ..................
> > Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning
> > eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og
> > uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79.
> .........
> > Ved ombytning starter der en frisk reklamationsfrist på 2 år.
> >
> > Det er købeloven der regulerer området, men det sidste (med en ny
> > frist) følger ikke direkte deraf. Men sådan udlægges loven af
> > forbrugerrådet og juristerne.
> >
> > --
> > Bertel
> > http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
>
>



Henrik Nielsen (15-11-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen


Dato : 15-11-02 00:36

Principielt er en ombytning en ophævelse af det oprindelige køb og indgåelse
af en ny handel om en tilsvarende vare. Netop af hensyn til
garantiforpligtelsen skal du bede om at få en kvittering,der viser
"købsdagen" for den nye vare.
henrik nielsen
kontorchef,cand.jur
"Erik Andersen" <eandersn@post6.tele.dk> wrote in message
news:aqudgi$h8o$1@sunsite.dk...
> Hvordan skal jeg kunne bevise at jeg har fået varen ombyttet inden
> garantiens udløb for at få den forlængede garantiperiode?
> Hvordan er det hvis jeg bare har fået repareret varen - hvor lang garanti
er
> der så på det hvis f.eks. reparationen sker nogle få dage før
> garantiperiodens udløb?
> /Erik
>
> "Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
> news:hommsu4urg3tg5om94ihrgnbpmf7l4emqq@news.stofanet.dk...
> > Jakob Andersen skrev:
> >
> > >Jeg har en køkkenvægt som er gået i stykker, så jeg tog den med til
> > >forhandleren der bare byttede den til en anden (han påstod at jeg
skulle
> > >have haft den originale kasse med til den gamle vægt, men fordi han var
> så
> > >flink så ville han godt tage imod den alligevel. Kan det passe ?
> ..................
> > Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning
> > eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og
> > uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79.
> .........
> > Ved ombytning starter der en frisk reklamationsfrist på 2 år.
> >
> > Det er købeloven der regulerer området, men det sidste (med en ny
> > frist) følger ikke direkte deraf. Men sådan udlægges loven af
> > forbrugerrådet og juristerne.
> >
> > --
> > Bertel
> > http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
>
>



Peter G C (15-11-2002)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 15-11-02 08:22

"Henrik Nielsen" <nikalNOSPAM@image.dk> skrev i en meddelelse
news:jpWA9.8434$HU.703636@news010.worldonline.dk...
> Principielt er en ombytning en ophævelse af det oprindelige køb og
indgåelse
> af en ny handel om en tilsvarende vare.

Den har jeg ikke hørt før ... foreligger der ikke blot omlevering?

> henrik nielsen
> kontorchef,cand.jur

/Peter



Henrik Nielsen (15-11-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen


Dato : 15-11-02 11:17

Nej. Netop det forhold,at der løber en ny garantiperiode fortæller klart,at
der foreligger en ny handel.
Husk,at ved ombytning i forbindelse med mangler(væsentlige) har køberen en
hæveret,altså en "annullation " af den gamle handel.
henrik
"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
news:ar276k$dpj$1@sunsite.dk...
> "Henrik Nielsen" <nikalNOSPAM@image.dk> skrev i en meddelelse
> news:jpWA9.8434$HU.703636@news010.worldonline.dk...
> > Principielt er en ombytning en ophævelse af det oprindelige køb og
> indgåelse
> > af en ny handel om en tilsvarende vare.
>
> Den har jeg ikke hørt før ... foreligger der ikke blot omlevering?
>
> > henrik nielsen
> > kontorchef,cand.jur
>
> /Peter
>
>



Peter G C (15-11-2002)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 15-11-02 11:35

"Henrik Nielsen" <nikalNOSPAM@image.dk> skrev i en meddelelse
news:RN3B9.8569$HU.759959@news010.worldonline.dk...
> Nej. Netop det forhold,at der løber en ny garantiperiode fortæller
klart,at
> der foreligger en ny handel.

Ja en ny *retshandel* - ikke en ny aftale.

> Husk,at ved ombytning i forbindelse med mangler(væsentlige) har køberen en
> hæveret,altså en "annullation " af den gamle handel.
> henrik

Pas nu lige på med de begreber

Hvis aftalen hæves, bortfalder den.

/Peter




Henning Makholm (15-11-2002)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 15-11-02 16:53

Scripsit "Henrik Nielsen" <nikalNOSPAM@image.dk>

> Nej. Netop det forhold,at der løber en ny garantiperiode fortæller klart,at
> der foreligger en ny handel.

Ikke nødvendigvis. Reklamationsfristen gælder jo fra kunden fik den
vare der reklameres over i hænde - hvis varen er ombyttet har man
altså igen 2 år til at opdage og reklamere over mangler ved
erstatningsvaren. Det behøver man ikke antage en ny aftale for at når
frem til.

> Husk,at ved ombytning i forbindelse med mangler(væsentlige) har køberen en
> hæveret,altså en "annullation " af den gamle handel.

Jo, men det er ikke den ret han bruger hvis der sker omlevering.

--
Henning Makholm "Nu kommer han. Kan du ikke høre knallerten?"

Kim Jørgensen (15-11-2002)
Kommentar
Fra : Kim Jørgensen


Dato : 15-11-02 19:12


"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
news:yahu1ii25k7.fsf@pc-043.diku.dk...

> Ikke nødvendigvis. Reklamationsfristen gælder jo fra kunden fik den
> vare der reklameres over i hænde - hvis varen er ombyttet har man
> altså igen 2 år til at opdage og reklamere over mangler ved
> erstatningsvaren. Det behøver man ikke antage en ny aftale for at når
> frem til.

Hej.

Prøver lige igen og spørge, nogle erfaringer når det gælder køb i
firmasammenhæng, og ikke mindst, hvis varen der er ombyttet er købt før den
nye købelov ?

Mvh.

Kim



Henrik Nielsen (17-11-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen


Dato : 17-11-02 03:14


"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
news:yahu1ii25k7.fsf@pc-043.diku.dk...
> Scripsit "Henrik Nielsen" <nikalNOSPAM@image.dk>
>
> > Nej. Netop det forhold,at der løber en ny garantiperiode fortæller
klart,at
> > der foreligger en ny handel.
>
> Ikke nødvendigvis. Reklamationsfristen gælder jo fra kunden fik den
> vare der reklameres over i hænde - hvis varen er ombyttet har man
> altså igen 2 år til at opdage og reklamere over mangler ved
> erstatningsvaren. Det behøver man ikke antage en ny aftale for at når
> frem til.
>
> > Husk,at ved ombytning i forbindelse med mangler(væsentlige) har køberen
en
> > hæveret,altså en "annullation " af den gamle handel.
>
> Jo, men det er ikke den ret han bruger hvis der sker omlevering.
>
> --
> Henning Makholm "Nu kommer han. Kan du ikke høre
knallerten?"



Henrik Nielsen (17-11-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen


Dato : 17-11-02 03:14

Jo.:)
"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
news:yahu1ii25k7.fsf@pc-043.diku.dk...
> Scripsit "Henrik Nielsen" <nikalNOSPAM@image.dk>
>
> > Nej. Netop det forhold,at der løber en ny garantiperiode fortæller
klart,at
> > der foreligger en ny handel.
>
> Ikke nødvendigvis. Reklamationsfristen gælder jo fra kunden fik den
> vare der reklameres over i hænde - hvis varen er ombyttet har man
> altså igen 2 år til at opdage og reklamere over mangler ved
> erstatningsvaren. Det behøver man ikke antage en ny aftale for at når
> frem til.
>
> > Husk,at ved ombytning i forbindelse med mangler(væsentlige) har køberen
en
> > hæveret,altså en "annullation " af den gamle handel.
>
> Jo, men det er ikke den ret han bruger hvis der sker omlevering.
>
> --
> Henning Makholm "Nu kommer han. Kan du ikke høre
knallerten?"



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408905
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste