I/S og arbejdsløs
Fra : Kim Larsen

Dato : 07-11-02 22:55

Hej i gruppen

Vi er 3 stk. der vil lave et I/S, en af os er arbejdsløs, har det nogen
betydning for dagpengene for den arbejdsløse ?

Vi starter i det små, og ved ikke nøjagtigt hvad der vil komme af indtægter,
men vi regner med at i løbet af et år, så vil der ske noget, men må man være
med i et I/S og samtidig modtage dagpenge ?

Kim Larsen

Fra : David T. Metz

Dato : 07-11-02 23:47

Kim Larsen skriblede:
> Hej i gruppen
>
> Vi er 3 stk. der vil lave et I/S, en af os er arbejdsløs, har det
> nogen betydning for dagpengene for den arbejdsløse ?

Ja, så bliver han/hun selvstændig.

> Vi starter i det små, og ved ikke nøjagtigt hvad der vil komme af
> indtægter, men vi regner med at i løbet af et år, så vil der ske
> noget, men må man være med i et I/S og samtidig modtage dagpenge ?

Som hovedregel kan man ikke, men tal med a-kassen om det. Hvis han/hun kan
redegøre for at indsatsen i I/S'et er begrænset tidsmæssigt og kan lægges
uden for almindelig arbejdstid, så kan det måske lade sig gøre alligevel.
Hvis vedkommende har været arbejdsløs i længere tid er der måske mulighed
for iværksætterstøtte i stedet for, men jeg har ikke fulgt med i reglerne
dér, så om den ordning stadig eksisterer skal jeg ikke kunne sige.

David

Fra : TGD

Dato : 08-11-02 12:33

"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej i gruppen
>
> Vi er 3 stk. der vil lave et I/S, en af os er arbejdsløs, har det nogen
> betydning for dagpengene for den arbejdsløse ?

Det har det, han skal oplyse på sit dagpengekort hvor mange timer han
arbejdere, ligeså skal han få den brochure som A-kassen har lavet, som
omhandler det at være arbejdsløs og være selvstændig.

Hvis han derimod ikke skal lave noget og er en "sleeping partner", så er der
intet der er ændret.

> [...]
være
> med i et I/S og samtidig modtage dagpenge ?

Ja der er dog nogle regler.

Men ligemeget hvor meget arbejde han ligger i selskabet så er det en god ide
for ham, at tage en snak med A-kassen.

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 08-11-02 12:44

In <3dcae143$0$27053$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> "Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> writes:

> [...]

>men vi regner med at i løbet af et år, så vil der ske noget, men må man være
>med i et I/S og samtidig modtage dagpenge ?

Nej. Det kan man ikke. Ved at have et aktivt I/S driver man jo
et erhverv ogsaa selv om ikke tjener penge i starten.

Men spoerg dog A-kassen, saa kan de forklare reglerne grundigt.

/Martin

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-11-02 13:30

"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
være
> med i et I/S og samtidig modtage dagpenge ?

Jeg kan se, der er mange bud på svar i vidt forskellig retning.
De er såmænd nok rigtige allesammen, men under vidt forskellige
forudsætninger.
Formodentlig er det dog nødvendigt, at den arbejdsløse er medlem af en
a-kasse, der optager selvstændige (men det kan også være afhængigt af
ejerandele mv.

Her er et link til information fra en sådan a-kasse:
http://www.aak-ajs.dk/visside.asp?id=133

Et andet bud er ASE (men jeg kan ikke komme ind på deres site lige nu).

Der må en helt konkret rådgivning til, så han skal kontakte sin a-kasse for
at få deres udtalelse om sagen.

/Per

Fra : Kim Larsen

Dato : 08-11-02 15:19

Nu har jeg været lidt rundt omkring for at snakke med andre jeg kender, de
siger næsten samstemmende at vi skal droppe ideen med et I/S men lave en
forening i stedet for, det skulle være noget nemmere.
Men det er vel stadig det samme, hvis man er på dagpenge og modtager indtægt
fra anden side, så skal det modregnes i dagpengene ?

Det har ikke været muligt for ham at få fat i sin A-Kasse i dag, så der er
ikke kommet noget fra den side, endnu.

Kim Larsen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-11-02 15:29

> Nu har jeg været lidt rundt omkring for at snakke med andre jeg kender, de
> siger næsten samstemmende at vi skal droppe ideen med et I/S men lave en
> forening i stedet for, det skulle være noget nemmere.

Der er altså væsentlig forskel på et I/S (eller anden selskabsform) og en
forening.
Måske skulle I få en snak med en etableringsvejleder, som har erfaring i den
slags.

Det kan være på det lokale TIC, eller måske i A-kasserne (det kommer an på
hvilken)
Erhvervs- og boligstyrelsen kan også være en indgangsvinkel (www.ebst.dk)
De står også for www.startguiden.dk for iværksættere.

/Per

Fra : GniTocs

Dato : 10-11-02 00:57

"Kim Larsen skrev:

> Men det er vel stadig det samme, hvis man er på dagpenge og modtager
indtægt
> fra anden side, så skal det modregnes i dagpengene ?

Jeg har selv prøvet noget lignende, jeg modtog dagpenge
og startede virksomhed.
Det praktiske arbejde ved virksomheden bestod i at jeg skulle
besvare mails, pakke pakker og sende dem afsted.
Kun fordi posthuset har åbent om Lørdagen, og jeg derfor
kunne foretage alt arbejde vedrørende virksomheden i
weekenden, kunne Akassen acceptere at jeg stadig stod til
rådighed på arbejdsmarkedet, og derfor havde ret til dagpenge.

Der skal modregnes timer i dagpenge udbetalingen.
(det har intet at gøre med omsætningen, eller fortjenesten,
kun det brugte antal timer skal noteres på dagpengeseddlen).

Mvh. Finn

Fra : rasmus carlsen

Dato : 09-11-02 19:02

ud over a-kassen skal ud også lige være opmærksom på skattevæsnet ... noget
med hvornår de anser dig for at være selvstændig og den slags ...

ras